Ett ovanligt sätt att hantera tidsbegränsade konventspass

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Bläddrade i konventfoldern för GothCon 1992 och råkade läsa den här lösningen på ett spelpass:

"Spelledaren kommer att få spela äventyret innan han skall leda det. Äventyret är rätt långt, och kan förmodligen inte avslutas inom den avsatta tiden. Tanken är att vid speltidens slut samlas poängen in och spelare samt spelledare är sedan fria att fortsätta att spela om så önskas."

Det kanske inte är så enkelt att låta spelpass fortsätta utanför avsatt tid, men det är ändå ett intressant grepp. På samma sätt är det kanske inte genomförbart att alla SL får provåka scenariot innan de skall spelleda, men det hade säkert en viss positiv inverkan på det stundande spellederiet.

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Vi lät alla spelledare testspela äventyret med konstruktören innan alla sävcon förr i tiden (läs väldigt många år sedan) för att spelledarna skulle förstå äventyrets andemening, hitta saker som kan förbättras, att det höll tidsgränsen och säkerställa att äventyret var helt färdigskrivet till konventet.

jag tyckte det var brilliant, men jag förstår att det är svårt att få till rent praktiskt.

Jocke

Man med skägg
Det borde ju vara enklare att testa äventyren nu i den digitala framtiden med hangouts och roll20s och allt vad vi har.

Bifur

Veteran
En gång i forntiden (DoD på Sydcon 1994) hade konstruktören en sittning på en timme där hen gick igenom allt med alla SL. Vill minnas att det var nyttigt och kostade rätt lite för dem som kunde ta sig dit. Enklare än att provspela scenariot i alla fall. Har för mig att jag läst här stt gabrielledebourg gjort något åt det hållet förr.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Bifur;n343257 said:
En gång i forntiden (DoD på Sydcon 1994) hade konstruktören en sittning på en timme där hen gick igenom allt med alla SL. Vill minnas att det var nyttigt och kostade rätt lite för dem som kunde ta sig dit. Enklare än att provspela scenariot i alla fall. Har för mig att jag läst här stt gabrielledebourg gjort något åt det hållet förr.
Jag provspelar alltid mina äventyr innan konvent, för att se att de funkar i tidsslotten – ibland mer än en gång om det går! Jag brukar försöka skicka ut äventyret tidigare till spelledare också, så att de som vill kan provspela – vilka flera brukar passa på att göra. Brukar även ha en spelledarchatt, där de som vill kan skriva och fråga olika tankar – plus diskussion innan passen mellan alla SLs för passet. På GothCon 2018 körde vi även en middag med alla spelledare, så att alla kunde prata ihop sig, dela med tankar och frågor sinsemellan, vilket var praktiskt. Tillåter tiden kanske vi kör något mingel i år också.

Vad gäller att anpassa scenarion efter tidsslotten så var det något jag tänkte på med att Terror på 200 meter utspelade sig på en Zeppelinare delvis av anledningen att då kunde rollpersonerna spränga den om tiden började ta slut, men ändå få ett ”passande” slut. Det är också det äventyr som var lite för långt för konvent (då det inte var hårdskrivet av konvent på samma sätt).