Nekromanti Ett par frågor om alignments

Troberg

Sinister eater
En fråga som uppstod i förrgår var huruvida det var en god eller ond handling om clerics använde Monster summoning för att summona monster och låta dem slåss mot varandra. Å ena sidan så är de ju monster och det är ju bra om det blir färre sådana, å andra sidan så känns det ju lite taskigt mot monstren. Kanske dags för nya alignments: Pragmatic Good, Entertaining Good och Entertaining Evil?

Jag älskar den här sortens moraliska dilemman. Hur mycket kan man utrota ondskan innan utrotandet av ondskan blir en ond handling? Någon som har fler spännande förslag på liknande dilemman?

Nästa fråga är vad ni tycker om ett förenklat alignmentsystem för western-miljö. Naturligtvis blir möjliga alignments då Good, Bad och Ugly.

Synpunkter?

Staffan

Myrmidon
Att frammana monster och låta de slåss mot varandra är rätt poänglöst om målet är att utrota monstren i fråga, då frammanade monster inte dör "på riktigt."

I själva huvudfrågan är jag för trött för att svara :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Att frammana monster och låta de slåss mot varandra är rätt poänglöst om målet är att utrota monstren i fråga, då frammanade monster inte dör "på riktigt."
What?!?! Vi har alltid tolkat det som att monstren kommer någonstans ifrån och om de dör så dör de. Vi har till och med blivit inslängda i ett äventyr genom att gruppen blivit summonad i någon liknande spell av en magiker som behövde hjälp!

anth

Vetefan
...
What?!?! Vi har alltid tolkat det som att monstren kommer någonstans ifrån och om de dör så dör de. Vi har till och med blivit inslängda i ett äventyr genom att gruppen blivit summonad i någon liknande spell av en magiker som behövde hjälp!
troberg, både du och Staffan har rätt.
Numera så kommer bara outer planar creatures när man kastar summoning.
Ta en titt på lvl9 spellen Astral Projection
SRD, spells A-B
för att få en uppfattning om vad som händer när en summoned creature dör.

Jag anser fortfarande att det är en ond handling att låta summoned creatures slåss mot varandra.
Även om de inte kan dö så är det fortfarande en traumatisk upplevelse för varelsen i fråga.

Angående Western-alignments:
Skulle en alignment påverka ens appearence/comeliness?

Troberg

Sinister eater
Numera så kommer bara outer planar creatures när man kastar summoning.
Antingen har vår spelledare en annan uppfattning eller så gäller annat för Ravenloft, men vi får bara monster som finns i spelvärlden.

Ta en titt på lvl9 spellen Astral Projection
SRD, spells A-B
för att få en uppfattning om vad som händer när en summoned creature dör.
Ska jag vara ärlig så känns det som något helt annat än summoning, men det kanske bara är jag?

Jag anser fortfarande att det är en ond handling att låta summoned creatures slåss mot varandra.
Även om de inte kan dö så är det fortfarande en traumatisk upplevelse för varelsen i fråga.
Nja, poängen var ju att de skulle dö, kan de inte det så blir det ju inga moraliska vinster kvar, bara rent underhållningsvärde.

Angående Western-alignments:
Skulle en alignment påverka ens appearence/comeliness?
Bara om den är Ugly, såklart.

Bombu

Hero
[color:\\"blue\\"]

en god eller ond handling om clerics använde Monster summoning för att summona monster och låta dem slåss mot varandra.

[/color]

det är alltid svårt att säga helt stensäkert om saker och ting är onda eller goda, man kan ju ha lite olika synsätt på saken.

Jag skulle säga att det var en ond handling. anledningen är att PHB beskriver onska som brist på respekt för liv. Och detta nöjes slaktande verkar vara just slakt för nöjes skull utan respekt för varelsernas liv.

Men det är väl ingen stenhård slutsats.

Alignment är ganska kul, kan bli en del intressanta konsekvenser.

Men kom ihåg man måste inte spela goda karaktärer, om man vill göra lite vad man vill, så är ond ett väldigt passande alignment.

/Bombu

Troberg

Sinister eater
det är alltid svårt att säga helt stensäkert om saker och ting är onda eller goda, man kan ju ha lite olika synsätt på saken.
Tja, med alignments så finns det ju en måttstock. Valet av oed (monster) säger ju också en del...

Jag skulle säga att det var en ond handling. anledningen är att PHB beskriver onska som brist på respekt för liv. Och detta nöjes slaktande verkar vara just slakt för nöjes skull utan respekt för varelsernas liv.
Fast man kan ju se det som ett sätt att skydda oskyldiga mot dessa monster. Måste man alltid lösa saker på det mest riskabla sättet bara för att man är god?

Men kom ihåg man måste inte spela goda karaktärer, om man vill göra lite vad man vill, så är ond ett väldigt passande alignment.
Självklart, men det ändrar ju inte grundfrågan: är det en god handling att låta onda monster slå ihjäl varandra?

Bombu

Hero
[color:\\"#996600\\"]

Fast man kan ju se det som ett sätt att skydda oskyldiga mot dessa monster. Måste man alltid lösa saker på det mest riskabla sättet bara för att man är god?

[/color]

Det blir nog ont iallafall, hur vet man att de man frammanar faktiskt skulle ge sig på oskyldiga.

Det är lite som att dömma folk innan de är skyldiga, låter som ondska.

Typiskt en kul karaktär som tror han är god men egentligen själv är ond.

Tycker jag är en intressant karaktär att spela, den övertygade killen, som bekämpar onda, slår ihjäl dem hårt och brutalt, men själv är LE (eller nått annat Evil).

Godtycket i slaktandet, (de monster man får fram, kanske inte gör sig skyldiga till några brott i framtiden), gör handlandet ont.

Jag tycker inte det är gott att slakta alla som är onda för att de är onda, det är typiskt ont.

Bombu

Troberg

Sinister eater
Typiskt en kul karaktär som tror han är god men egentligen själv är ond.

Tycker jag är en intressant karaktär att spela, den övertygade killen, som bekämpar onda, slår ihjäl dem hårt och brutalt, men själv är LE (eller nått annat Evil).
Jo, det var ungefär dit jag ville komma. Karaktärer som i på samma sätt som häxbrännarna tror att de är goda och var gränsen går.

Spelare brukar tex tycka att det är OK att kötta orcher bara för att de är orcher. Är det verkligen så lätt?

Godtycket i slaktandet, (de monster man får fram, kanske inte gör sig skyldiga till några brott i framtiden), gör handlandet ont.
Tja, man kan ju vara rätt säker på att de inte gör sig skyldiga till något brott i framtiden efter att de slagit ihjäl varandra...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ondeliondskan

Att urskillningslöst döda en tänkande varelse är en ond handling, oavsett om det är en orc eller en elf. Eller en beholder.

Resultatet kan mycket väl leda till att det blir en massa goda effekter, men det gör inte själva handlingen god.

Allt enligt Book of Exalted Deeds. En dyr bok, som man kan köpa om man är en fanboy och vill ha alla böcker. :gremgrin:

M.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Så som jag vill tolka det

"En fråga som uppstod i förrgår var huruvida det var en god eller ond handling om clerics använde Monster summoning för att summona monster och låta dem slåss mot varandra. Å ena sidan så är de ju monster och det är ju bra om det blir färre sådana, å andra sidan så känns det ju lite taskigt mot monstren."

Jag hade nog tolkat som en ganska neutral handling. Man gör några gladare, men å andra sidan dödar man ett gäng oskyldiga, icke-existerande varelser, för jag spelar så som Staffan sa. Att djuren man trollar fram inte "finns på riktigt". Mest för att min spelgrupp inte ska äta framtrollade grävlingar till lunch.

"Kanske dags för nya alignments: Pragmatic Good, Entertaining Good och Entertaining Evil?"

Det hade kanske fungerat, men så länge man inte håller så hårt på alignments så funkar det nog ändå. Entertaing Good passar nog mer åt Neutral/Chaotic-hållet medan Entertaining Evil är mer Neutral/Lawful. Det är en tolkningsfråga.

"Nästa fråga är vad ni tycker om ett förenklat alignmentsystem för western-miljö. Naturligtvis blir möjliga alignments då Good, Bad och Ugly."

Coola, men de skulle nog inte gå lika bra att passa in på en skala, utan mer funka som arketyper i Western-miljö. Äh, ja, jag hoppas du förstår min luddiga förklaring. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Så som jag vill tolka det

Att djuren man trollar fram inte "finns på riktigt". Mest för att min spelgrupp inte ska äta framtrollade grävlingar till lunch.
Med tanke på att de bara vara level rundor så blir man nog fort hungrig igen...

Coola, men de skulle nog inte gå lika bra att passa in på en skala, utan mer funka som arketyper i Western-miljö.
Du trodde väl inte att jag var seriös med den biten?

Troberg

Sinister eater

Att djuren man trollar fram inte "finns på riktigt". Mest för att min spelgrupp inte ska äta framtrollade grävlingar till lunch.
Med tanke på att de bara vara level rundor så blir man nog fort hungrig igen...

Coola, men de skulle nog inte gå lika bra att passa in på en skala, utan mer funka som arketyper i Western-miljö.

Troberg

Sinister eater

Med tanke på att de bara varar level rundor så blir man nog fort hungrig igen...

Oldtimer

Slava Ukraini!
What?!?! Vi har alltid tolkat det som att monstren kommer någonstans ifrån och om de dör så dör de.
Summoning frammanar en varelse från en annan existens. Den befinner sig bara här tillfälligt och i en "lånad" kropp. Om den dör, återvänder den bara till sin hemmaexistens.

Calling, däremot, tillkallar en varelse fysiskt. Om en sådan varelse dör, är den verkligen död.

/Mikael

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Med tanke på att de bara varar level rundor så blir man nog fort hungrig igen..."

Snabbmat? :gremwink:

"Du trodde väl inte att jag var seriös med den biten?"

Nope...

anth

Vetefan
Ravenloft

Antingen har vår spelledare en annan uppfattning eller så gäller annat för Ravenloft, men vi får bara monster som finns i spelvärlden.
Ravenloft.
Det förklarar en hel del.
Om du inte känner till Ravenloft så tänker jag inte förklara - det skulle vara en spoiler.

Staffan

Myrmidon
Som Gamlingen säger är det skillnad på Summoning och Calling. Summon Monster/Nature's Ally är inte "på riktigt" - om monstret dör återskapas det igen om 24 timmar. Det är därför frammanade varelser har vissa begränsningar - alla deras spells tar slut när de försvinner (om de inte är instant, givetvis), de kan inte använda egna summon-förmågor, och de kan inte använda förmågor som normalt skulle kosta XP. Åkallade (Calling) varelser är dock förflyttade på riktigt, men det brukar vara mer meck med att få dem att göra som man vill.

Archer

Swashbuckler
Re:Western

Hmm, har nyligen funderat på en Western D&D miljö själv..
AC ersätts av Coolness, en faktor som beror helt och hållet på hur cool man ser ut, i stil med spagetti-western, o.s.v.