Nekromanti Ett par frågor om alignments

Troberg

Sinister eater
Summoning frammanar en varelse från en annan existens. Den befinner sig bara här tillfälligt och i en "lånad" kropp. Om den dör, återvänder den bara till sin hemmaexistens.
Tråkigt, där minskar ju spelbarheten en hel del. Jag hade tyckt att känslan blivit bättre med en verklig varelse.

Troberg

Sinister eater
Re: Ravenloft

Ravenloft.
Det förklarar en hel del.
Om du inte känner till Ravenloft så tänker jag inte förklara - det skulle vara en spoiler.
Jag är skapligt insatt i Ravenloft, frågan kommer snarare av att jag aldrig brytt mig om att spela någon med Summon monster i någon annan värld, och därför inte brytt mig om hur det funkar där.

anth

Vetefan
Re: Ravenloft

Jag är skapligt insatt i Ravenloft
I sånt fall så vet du att det är betydligt lättare att ta sig IN i Ravenloft än att ta sig UT.
Samma sak gäller summon monster.
Skulle summon monster fungera som vanligt så kommer en outsider (celestial eller fiendish creature) som återvänder till sitt hemplan när duration tar slut.
I Ravenloft så kan en sån varelse inte återvända till sitt hemplan, därför kommer den stanna kvar efter duration - och då är den INTE glad.
Därför så kommer ISTÄLLET varelser från någon annan del av Ravenloft när man kastar summon monster.

Jag hade en spelare i Ravenloft som hade en intressant lösning:
Hans rollperson var ond, han hade hamnat i Ravenloft mot sin vilja och hade problem att ta sig därifrån.
För att krångla till det hela så gick scenariot ut på att han skulle ta livet av en av Ravenloft-lorderna och han insåg att hans karaktär antagligen skulle ersätta Ravenloft-lorden och därmed bli permanent fast i Ravenloft.
Istället frammanade han en mäktig demon (marilith) och övertygade henne om att hjälpa honom att ta röja Ravenloft-lorden ur vägen.
De lyckades, men eftersom marilith var mäktigare än rollpersonen så blev hon fast och ny Ravenloft-lord (och spelarens rollperson kunde återvända till sin hemvärld).

Shaggy

Swordsman
Så till den stora frågan...

Båda monstren? Varför i all världen skulle någon vilja göra det?

anth

Vetefan
Re: Så till den stora frågan...

Båda monstren? Varför i all världen skulle någon vilja göra det?
Varför skulle någon vilja betala för att gå på tuppfäktning, tjurfäktning, boxning...

Shaggy

Swordsman

Ägnar man 10 minuter åt att rollspela en tuppfäktning med tärningar bara för att se vilken tupp som vinner så skulle jag nog också undra, ja. :gremsmile:

(Det enda det där åstadkommer är rimligen att kasta bort två summon-formler. Det känns lite som att fråga sig om det är en ond gärning/synd att begå självmord. Att folk gör det i verkligheten är det ingen tvekan om, men varför skulle en rollperson vilja göra det?)

Troberg

Sinister eater

Det enda det där åstadkommer är rimligen att kasta bort två summon-formler.
Tja, har man två kvar och är lite sysslolös innan detär dags att sova? Kom ihåg att det inte finns TV i fantasy, så man får fixa underhållningsvåld själv.

Bombu

Hero
återknyta ond eller fet?

[color:\\"black\\"]

Tja, har man två kvar och är lite sysslolös innan detär dags att sova? Kom ihåg att det inte finns TV i fantasy, så man får fixa underhållningsvåld själv.

[/color]

Jo det är ju egentligen inte konstigt att det sker. Lite kul skall ju en karl ha.

Ibland tycker jag man skall skilja på onda handlingar och en ond rollperson, en ond rollperson blir ond av tillräckligt många onda handlingar eller tillräckligt onda handlingar.

En rejäl tuppfäktning med intelligenta monster är nog en ond handling men om det sker vid nått enstaka tillfälle så måste det ju inte leda till att man automatiskt blir ond.

Bombur

Shaggy

Swordsman

OK. Nåja. Var och en på sitt sätt... Sålänge det inte beror på att man tror att det ger XP eller något liknande så.

Jag skulle f ö inte bedöma det som en ond handling, i o m att det inte är en ond handling i vanliga fall. Om det vore ont att få monster för att slåss mot varandra borde det vara det även att få dem att slåss mot ens fiender.

Troberg

Sinister eater

Om det vore ont att få monster för att slåss mot varandra borde det vara det även att få dem att slåss mot ens fiender.
Bra poäng. Kanske man snarare borde placera handlingen längs chaotic-lawful-axeln?

Shaggy

Swordsman

Det står ju å andra sidan klart och tydligt i reglerna vad det är för sorts handling i fråga om alignment att frammana monster.

Bombu

Hero

[color:\\"#FF00FF\\"]

Om det vore ont att få monster för att slåss mot varandra borde det vara det även att få dem att slåss mot ens fiender.

--------------------------------------------------------------------------------

Bra poäng. Kanske man snarare borde placera handlingen längs chaotic-lawful-axeln?

[/color]

Jag tycker inte det, i och med att man tvingar monstren att slåss mot varandra, borde det vara en ond handling.

Det är ju inte så att man lämnar ett öppet val.

Tvingande gladiatorspel luktar ont, och gör ont dessutom

/Carl

Shaggy

Swordsman

Gör man det någonsin när man använder summon-formler, menar du? Det är klart att man kan göra något mer Elric-aktigt istället om man vill, men ska man spela D&D som det är får man ju ta D&D:s defintioner av vad som är ont och gott.

Troberg

Sinister eater

Jag tycker inte det, i och med att man tvingar monstren att slåss mot varandra, borde det vara en ond handling.
Fast de har ju i alla fall en ärlig chans, något de inte har om man slår ihjäl dem i traditionell anda...

Bombu

Hero

[color:\\"orange\\"]

Fast de har ju i alla fall en ärlig chans, något de inte har om man slår ihjäl dem i traditionell anda...

[/color]

Jo det finns argument för att man skall göra så här.

Jag säger inte att det är en dum eller ologisk ide utan att det bör betraktas som en ond handling.

Bombu

Bombu

Hero

[color:\\"green\\"]

Gör man det någonsin när man använder summon-formler, menar du?

[/color]

öppet val gällde frågan.

Min invändning kanske inte kom fram så tydligt.

helt enkelt:

1/om man har ihjäl intelligenta monster bara för att ha ihjäl dem,

2/Har det som underhållningsvåld istället för TV.

Så är det en ond handling tycker jag.

summoning används det ju ofta för att rädda en själv när man är i en knepig sits. vilket inte behöver vara en ond handling.

/Bombu

Shaggy

Swordsman

Jo, jag förstår och jag håller inte alls med. Jag tycker att det känns riktigt rejält ont även att offra en annan intelligent varelses liv mot dennes vilja för att rädda sitt eget. Det kanske du inte håller med om?

Men nu fungerar ju summoning inte så som sagt, och det är klart och tydligt fastslaget att det inte år en ond handling, så den typen av resonemang fungerar inte riktigt...