Nekromanti Ett par funderingar...

Jarre

Swordsman
Jag håller själv på att skriva ett rollspel, ett relativt verklighetstroget spel i nutida miljö. I spelet finns ingen magi, orcher eller cybernetiska implantat, utan istället lutar settingen mer åt ge spelarna möjligheten till att göra vad de tycker är roligt i vår värld - militära äventyr, undersökningar, spioneri, lönnmord... med eller mot företag, länder, organiserad brottslighet o s v.
Målgruppen är väl tänkt att vara min egen spelgrupp, eller andra mer erfarna rollspelare.

Hur som helst, så har jag ett par saker jag går och funderar på - vad tycker NI om dessa?
1. Enligt färdighetssystemet är olika färdigheter värda olika mycket ur höjningskostnadssynpunkt, t ex har Gevär 3, Motorfordon 2 och Dykning 1. Bör man göra så?
2. Det kostar mer att höja en färdighet på en högre nivå - användas eller inte?
3. Karaktärens kognition (intelligens, minne, tänkande..) påverkar kostnaden att höja färdigheter, alla färdigheter - bra eller dåligt? Visst, håller med om att det gör att många spelare vill vara intelligenta bara för att få högre värden i färdigheterna..
Alla dessa faktorer innebär att det krävs en formel, och för enkelhetens skull (?) finns ett antal lathundar. Detta skyndar på processen, men hela detta system gör karaktärsskapendet lite komplicerat, vilket inte är bra... Åsikter?
4. Turordningssystemet i strid beror endast på en faktor karaktärens RoR (=Reaktion och Rörlighet, en "grundegenskap"). Bör man också använda sig utav en slumpfaktor här eller ta in andra element, såsom Stridsvana och Perception?
5. Behöver man en "grundegenskap" som tar upp personens utstrålning, så som Intryck, Karisma eller Personlighet?
6. Spelet saknar en "grundegenskap" som motsvarar karaktärens storlek, utan här får spelaren själv bestämma längd och vikt, fortfarande med SLs överblick. Bra/dåligt?
7. Just nu används ett stridssystem där allting sker i rundor om en sekund, och varje karaktär har en handling per runda. Detta för att göra strider intensivare, rent tidmässigt. Tycker ni det verkar vettigt eller borde jag ändra till längre rundor, kanske 2 eller 4 sekunder? För att få fart i striderna tror jag nog att det verkar bäst att inte låta snabbare karaktärer eller de med två vapen etc. få fler handlingar..

Jaja, det var lite av vad jag söker svar på just nu, så jag är tacksam om något skulle vilja dela med sig utav sina tankar och åsikter.