Nekromanti Ett par gratisdownloads

Hunk

Hero
Den som vill komplettera sin kampanj med ytterligare ett antal spelbara raser kan ladda ned Lesser Races of the Wilderlands från Judges Guilds hemsida. Man kan även hitta artikeln Tomes of Ancient Knowledge där, som kan ge trevlig inspiration för skatter som galna präster, trollkarlar och lärde män suktar efter. Båda artiklarna har tidigare varit publicerade i den insomnade tidskriften EnWorld Player's Journal.

www.judgesguild.com kan man dessutom sedan ett par veckor tillbaka hitta konventsäventyret The Lost Temple (för level 12-karaktärer) som spelades under årets GenCon, som vid en första anblick verkar både dödligt och charmigt.

Nu misstänker jag att de flesta D&D-spelare med självaktning sitter hemma och suktar efter att Wilderlands of High Fantasy Boxed Set skall släppas i Sverige. Releasedatumet i USA är i alla fall klart - boxen släpps den 12 september - så den borde väl dyka upp i Sverige inom en månad. Det var i alla fall en strykande åtgång på de boxar som White Wolf flög in till årets GenCon, så man kan hoppas att det blir några ex över till oss som inte kunde ta sig dit.

G

Guest

Guest
Ja, detta later ju minsann intressant.

Kan du beskriva kortfattat vad "Wilderlands..." innehaller?

Sen tycker jag det var mycket bra att du lankade till ett, vad som verkar, hogkvalitativt aventyr pa hogre level, for det ar alltid svart att hitta!

Hunk

Hero
Kanske svårt att beskriva kortfattat, men boxen innehåller i alla fall 18 kartor över olika delar av kampanjvärlden (du kan hitta översiktskartor här och här - den andra av kartorna jag länkar till är uppdelad på de regioner som detaljeras på de 18 kartorna) samt två mjukinbundna böcker på sammanlagt ca 450 sidor med kampanjvärldsbeskrivning. En av de 18 kartor som ingår i boxen kan laddas ned här, med beskrivning här. En av de lyckliga som lyckades få tag på boxen på Gencon har skrivit en tämligen tafflig recension på EnWorld, som kan ge lite ytterligare info.

Nightowl

Champion
Swertingarna var ju söta små ondingar. Jag är lite osäker på en del level adjustments men jag är inte så van att bygga nya raser. Annars verkade det ganska kul - jag gillar litegrann iden med att en ras egentligen bara dyker upp i ett enstaka äventyr eller så, och då bör det ju finnas få av dem, annars känns det lite orimligt.

Erik

Hunk

Hero
Swertingarna var ju söta små ondingar. Jag är lite osäker på en del level adjustments men jag är inte så van att bygga nya raser.
Tja, man kan ju garantera att inga varelser med den beskrivningen (eller det namnet!) skulle kunna dyka upp i ett svenskt rollspel... Det kan dock säkert finnas ett par problem med varelsernas level adjustments, men likt dig är jag inte någon expert på området (det är nog inte aktuellt att jag skulle tillåta någon av raserna i artikeln för mina spelare i alla fall - ett par av dem inbjuder till min-maxande (Bardik Bard t.ex.).

Annars verkade det ganska kul - jag gillar litegrann iden med att en ras egentligen bara dyker upp i ett enstaka äventyr eller så, och då bör det ju finnas få av dem, annars känns det lite orimligt.
Jag tycker också att det är kul! Själv har jag tänkt ha med Ghuls (som jag tycker är förbannat coola) i min kampanj ända sedan jag läste om dem i EnWorld Player's Journal, men ännu inte funnit tillfälle (har spelat alldeles för sällan det senaste året :gremfrown:). Sedan kan man ju alltid ifrågasätta trovärdigheten i att en kampanjvärld med ungefär samma storlek som Medelhavsområdet förutom de sju PHB-raserna och de åtta raserna i artikeln innehåller ytterligare ett tiodal civilisationsbyggande raser (från Players Guide to the Wilderlands). Men D&D är ju ändå inte rätt spel om man är ute efter realism...

Nightowl

Champion
Sedan kan man ju alltid ifrågasätta trovärdigheten i att en kampanjvärld med ungefär samma storlek som Medelhavsområdet förutom de sju PHB-raserna och de åtta raserna i artikeln innehåller ytterligare ett tiodal civilisationsbyggande raser (från Players Guide to the Wilderlands). Men D&D är ju ändå inte rätt spel om man är ute efter realism...
Fuck that! Om spelets magisystem är hämtat från Jack Vance kan man hämta samhällsstrukturen också! Det är jävligt sword&sorcery för mig att det finns en ny konstig liten stat med ett konstigt folkslag när man behöver det, liksom.

Erik, som torskat dit på Iron Heroes, men jag väntar tills jag har sinnesnärvaro nog för att skriva en recension

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Erik, som torskat dit på Iron Heroes, men jag väntar tills jag har sinnesnärvaro nog för att skriva en recension
Ta och hitta igen den då och skriv. Har sett det pratats en mass om den på EN World men jag reagerade inte förrän du nämnde den. Så... ja... det är bara att sätta fart. :gremsmile:

Hunk

Hero
Kan inte annat än att hålla med!

Som jag förstått det har Iron Heroes blivit hyllat för mycket men magisystemet har fått rejäl kritik. Eftersom jag (åtminstone för tillfället) är mer inne på Sword & Sorcery än medeltidsfantasy så känns Iron Heroes definitivt aktuellt. Hur lätt/svårt skulle det vara att köra ett IH/D&D-mischmasch?

Morgath

Warrior
Re: Kan inte annat än att hålla med!

Inte särskilt svårt tror jag. IH är kanon, men nu när spelargruppen helt gått över till WHFRP2, så lär det dröja innan jag får släppa lös dem i i D&D igen. Men då blir det Iron Heroes-Book of Iron Might-Black Company-mischmasch! Det kan dom hoppa upp och sätta sig på! :gremgrin:

Nightowl

Champion
I väntan på en riktig recension

Magisystemet är väl sådär. Grejen är att systemet (om det nu är rätt ord) för att hantera de övriga huvudpersonernas förmågor verkar mycket mer spännande, taktiskt utmanande och har mer detaljer än magisystemet. Jag ser inga djupare regeltekniska problem, men jag har ju inte provspelat det.

Ett ofta förekommande förslag är att arkanister på något sätt skulle samla tokens precis som en del av de andra klasserna gör för att använda sina förmågor - i arkanistens fall magi.

I väntan på en riktig recension kan jag ju bara säga att klasserna i IH verkar mycket tuffare (i ordets bägge bemärkelser) än de i PHB. Eftersom de är gjorda för en miljö där magi är sällsynt och spelarstyrd magi sällsyntare, har de förmågor de kan utnyttja istället för magiska föremål och magikunniga allierade, och om de får det OCKSÅ kan de bli VÄLDIGT bra. Det kan bli problematiskt.

Icke-magiska gubbar gjorda enligt PHB kan bli lite efter jämfört med de i IH, men VEM vid sina sinnes fulla förnuft vill spela en fighter när man kan ha en karaktär från IH? :gremwink:

Däremot finns inga hinder för att slänga in monster eller magiker som fiender eller SL-styrda allierade. IH-karaktärer brukar ha lite sugiga saves, så magiska förmågor som är "lyckas med ditt save annars jävlar" är mycket farligare för dem, paradoxalt nog, men det kanske man kan hantera.

Erik

Nightowl

Champion
Re: Kan inte annat än att hålla med!

Jag har två idéer:

1, d20-jamoboree: Jag har i princip alla böcker till gamla Warcraft d20 utom grundboken. Mixtra med besvärjarklasserna + överföra Tinkers + använda IH. Mumma! Att spela IH verkar vara väldigt mycket som tabletop-World of Warcraft - att hantera sina resurser som krigare är mycket lika.

2, En del har sagt att IH skulle lämpa sig för low fantasy, sålänge det låga är maginivån. Det tror jag också - så jag vill köra Iron Heroes på Khelataar ! :gremgrin:

Erik

Morgath

Warrior
khoolt!

Jo, det låter inte som en dum idé. Men jag undrar verkligen om IH lämpar sig fullständigt på Khelataar. Man får tweaka det lite så IH-reglerna blir mer grisodling (vilket Khelataar i mångt och mycket är i mitt tycke). Exempelvis skulle man behöva göra skadessystemet mer "dödligt". Likt Black Company, Conan, eller Grrim'n Gritty Hit Point Rules. Man kan också bara sänka Massive Damage Threshold till RP'ns CON eller till, säg 20?

Jag har funderat på att i D&D också införa obegränsade slag (Ob-lånat från NeoGames) på skadan (utöver Critical Hits). Om man gör 1d8 i skada, så om man får man en 8 på tärningen får man slå om den PLUS en åttasidig till, osv. Detta gör att vapen med låg tärning (typ dolk), väldigt ofta kan göra mer skada än normalt. Jag har inte riktigt löst det problemet ännu. Det kanske inte gör nåt att små vapen oftare än stora gör 'obegränsat' i skada.

I WFRP2 får man ju slå en extra tärning om man slår 10 på skada (Ulric's Fury-regeln), men där använder man ju bara EN typ av tärning (10-sidig.

Kanske man skulle börja med att i D&D bara använda exempelvis sex-sidiga tärningar för att slå skada? Ett kortsvärd skulle då fortfarande ligga kvar på 1t6 i skada, medan ett tvåhandssvärd kanske skulle göra, säg Ob2t6-1 i skada. En dolk kanske 1d6-2 eller 1d6-1 (minimum 1), osv...

Nightowl

Champion
Heroisk grisodling

Exempelvis skulle man behöva göra skadessystemet mer "dödligt".
Nä. Bara för att Stefan Burström gillar att hans karaktärer blir stympade för livet gör inte jag det. Alla spel och kampanjer som har "realistiska" regler för skador OCh förutsätter att man ska hålla på att slåss suger fett. Jag fick nog av sådan idioti under 80-talet.

Åke Rosenius (som ju borde veta) definierade Khela som "heroisk grisodling".

Vad som däremot behövs är en betoning på det sociala nätverket runt en hjälte. Järn är starkt - blod är starkare.

Själv gillar jag regler där kompetenta karaktärer inte behöver bry sig om vardagligheter, för övrigt. I linje med det har jag ärligt talat funderat på crit-regler till d20 där man har en chans att critta om man slår 10 högre än AC, och automatiskt crittar om man slår 20 högre än DC.

Erik

Morgath

Warrior
Crit

crit-regler till d20 där man har en chans att critta om man slår 10 högre än AC
.

Ja det är ju inte så himla dumt. Då beror skadan på personens styrka (eller smidighet i vissa fall) och skicklighet med vapen - inte på vapnens tekniska beskaffenhet. Det är inte så dumt...

Hunk

Hero
Ytterligare en trevlig download

Appropå Sword & Sorcery så har en sympatisk ungrare skapat en trevlig fantasystad till Wilderlands, som jag tycker har en riktig S&S-känsla. Beskrivningen av staden Zothay kan laddas ned här och man kan också ladda ned en DM-karta och en spelarkarta. Noteras bör att skaparen inte är världsbäst på 3.5ed, så man kanske måste göra ett par småkorrigeringar. Jag tror att staden skulle kunna passa i de flesta kampanjvärldar till D&D som har någon form av Sword & Sorcerykänsla och säkert också till Iron Heroes.

Nightowl

Champion
Sjitt

I mitt ofullbordade och övergivna regelpnul ingick också att vapen fick mycket mer liknande skada beroende på storlek; varje nivå av crit (10 poäng över AC) gav antingen en tärning till skada, ELLER en automatisk crit, ELLER en fördel. Vilka fördelar man kunde välja berodde i första hand på vapnet, men hade man rätt feat eller magisk förmåga hos vapnet kunde man välja en fördel oavsett vilket vapen man hade. T.ex., har man en yxa kan man alltid säga att fördelen blir "jag slår sönder fiendens vapen" men om en spjut har förmågan splittering eller du har featet Sunder eller någon sorts motsvarande klassförmåga, så kan du slå sönder vapen med ett spjut också. Typ, nu tar jag grejer helt ur luften.

Att välja vapen blir då mindre en fråga om "vad gör mest skada" än "vad vill jag kunna göra när jag ger dunk?".

Erik

Hunk

Hero
Iron Heroes - magisystem

Snubblade på nedanstående sida där ett antal personer försöker "fixa" buggar i Iron Heroes magisystem:

http://ironheroesarcana.pbwiki.com/

Har inte läst något av förslagen (eller Iron Heroes för den delen), så jag har ingen aning om de är bra eller ej.