Nekromanti Ett par Photoshop-frågor

Dimfrost

Special Circumstances
Jag håller på att göra en karta i Photoshop, eller rättare sagt bearbeta en karta som jag ritat för hand och scannat in. Eftersom jag egentligen aldrig lärt mig programmet ordentligt har jag stött på en del problem.

1. Jag har ett oregelbundet band (området närmast innanför kustlinjen) som jag skulle vilja fylla med en gradient som går från den ena kanten till den andra. Går det att göra på något sätt?

2. Hur hanterar jag enklast texten på kartan? Det känns smidigt att kunna ange ett textformat för varje sorts namn (städer, länder och så vidare), och allra minst måste jag kunna markera alla namn av en viss sort på ett enkelt sätt. Bör jag kanske lägga in texten i Illustrator eller InDesign med kartan som bakgrund istället? Det känns inte lika snyggt, om jag till exempel skulle vilja ändra något på kartan i efterhand.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
1. Jag har ett oregelbundet band (området närmast innanför kustlinjen) som jag skulle vilja fylla med en gradient som går från den ena kanten till den andra. Går det att göra på något sätt?
Mmm... Jag skulle göra det genom olika typer av markeringar. Alltså; jag gissar att landet är ofärgat men avskiljt av en mörk konturlinje, typ som det vita på den här bilden:

Markera (med trollstav, typ) och fyll landet först med färgen du vill ha närmast vattnet (typ strandfärgen):

...för att sedan dra tillbaka markeringen (Markera - Ändra - Dra samman) ett antal pixlar och sedan göra markeringen oskarp (Markera - ludd) med samma storlek som du tidigare drog tillbaka markeringen, för att därefter fylla denna markering med den inre landfärgen.

Varianter såsom "amen jag vill ha en skarp kant mellan strandens inre färg och inlandsfärgen!" kan utföras genom enklare modifikationer av ovanstående; ofta med extra lager. Typ att man markerar hela landet först, drar samman markeringen och sedan tar ett helt nytt lager för att sedan fylla detta med inlandsfärgen (såsom mörkbrunt). Sedan går man tillbaka till det undre lagret och utför ovanstående trestegsraket precis som vanligt. Då får man en kustremsa som går från en färg till en annan, medan själva inlandet fortfarande ligger på ett helt eget lager.

(att använda många lager är förresten klokt också om man vill experimentera med strukturer och andra trix) (Jag tycker dessutom att landmärken skall befinnas på helt egna lager)

Vad du kan få problem med är vitt "fnus" vid kanterna; att din trollstavsmarkering inte riktigt går ut i konturerna. Det är ett vanligt problem. Om du ritat på ett vitt ark med svarta konturer så går det dock ganska lätt att klara sig förbi detta. När du markerat ett område så låter du bara utöka markeringen (Markera - Ändra - Utöka) med en eller två pixlar så att den går ut i konturen (men inte så mycket att den väller ut utanför konturen på andra sidan!). Sedan fyller du med ett annat alternativ än "normal"; nämligen det som heter "multiplicera". Multiplicera är ungefär som att måla med vattenfärg (till skillnad från "normal" som är såsom att måla med olja); Det blir bara mörkare, aldrig ljusare eller lika ljust fast i en annan nyans. Alltså, de mörk- och ljusgrå pixlarna i kanterna på din svarta kontur blir inte klart blå eller gröna om du skulle fylla dem med dessa färger när du har alternativet "multiplicera" valt; de blir (precis som om du skulle bestryka dem med vattenfärg) lite mörkare varianter på blått och grönt än vad som gäller för de målade ytor som ursprungligen var helt vita.

På så vis blir fyllningarna heltäckande, mjuka och fina.

Rickard

Urverk speldesign
"1. Jag har ett oregelbundet band (området närmast innanför kustlinjen) som jag skulle vilja fylla med en gradient som går från den ena kanten till den andra. Går det att göra på något sätt?"
Om du har landområdet i ett lager kan du alltid dubbelklicka längst ut till höger i listan för lager på det aktuella lagret för att få upp "layer styles". Där kan du välja "Inner glow" och experimentera lite med färger, blend mode, size och opacity. Jag lade på lite noise på bilden här.

Likadant om du vill ha ljusare vatten intill kusten. Välj då "Outer glow" och experimentera lite med inställningarna. Ha dock layer styles gömda när du arbetar med annat, för de slukar lite processorkraft. Allt det där hittar du i listan med lager.

Men enklast måste väl ändå vara att göra kartor direkt i Illustrator, eftersom man tydligen kan göra rätt avancerade saker där?

/Han som dock fick fuska lite och peta ner landbiten lite, för inner glow gör en linje längs med bildkanten

Dimfrost

Special Circumstances
Ah, coolt, jag visste att det borde vara enkelt att fixa, jag trodde bara att man skulle trixa med gradientinställningarna på något sätt. Och jag lär inte få problem med vitt fnus eftersom jag scannade kartan som text för att enbart få med konturerna. Det ska inte bli en modern, "verklighetstrogen" karta, med en massa färger och sånt, utan en rätt avskalad.

Jag använder massor med lager. Det är en anledning till att det känns smidigt att kunna lägga in texten i Photoshop. Har du något förslag på hur jag ska lösa min andra fråga?

/Dimfrost

Arfert

Facit
jag brukar oftast lägga in texten i Indesign efteråt... praktiskt för mig då samma kartor kan användas i olika storlekar, och jag då kan anpassa storleken på texten så den blir optimalt läsbar i respektive format...

..sen har ju Indesign en utmärkt PDF-export också...

numera gör jag de flesta kartorna direkt i vektorgrafik... använder Xara eller Expression för det mesta... snabbare och betydligt smidigare än i Photoshop (och Illustrator)... skulle gissa att man gör samma karta på en tredjedel av tiden.

Dimfrost

Special Circumstances
Okej, det får nog bli InDesign då. Jag har ingen vidare koll på vektorgrafik (men å andra sidan fuskar jag mig fram i Photoshop och InDesign också :gremsmile:) men än så länge har jag inte saknat några direkta funktioner. Jag behöver inte använda kartan i olika storlekar så det är inte ett argument för mig. Dessutom kände jag mig tvungen att rita grunden för hand (eftersom jag inte har någon ritplatta) men det bör väl i och för sig inte vara något större problem att omvandla en kontur till vektorer.

/Dimfrost

EchonCique

Hero
Du kan göra texten i Photoshop också. Välj bara att den skall visas som outline object så blir den skalbar och fin också, om du väljer att öppna den i andra program och så.

Dimfrost

Special Circumstances
Jo, men finns det något enkelt sätt att definiera textformat etc i Photoshop? Det var ju det jag efterlyste i trådstarten.

/Dimfrost

EchonCique

Hero
Förstår inte vad du menar med 'formatera textformat' så det får du nog förklara. Haffa mig på #rpgonline på IRC eller något.

Rising

Vila i frid
finns det något enkelt sätt att definiera textformat etc i Photoshop?
Mig veterligen finns det inga formatmallar (det var ordet du letade efter) överhuvudtaget i Photoshop. Kanske i CS2, men det är inte vad jag har framför mig just nu. Om det finns så skall det finnas en palett för det, så om du inte ser någon sådan; sluta leta.

Arfert

Facit
Du har nog rätt Rising, det finns inte, eller så är det sjukt bra gömt... satt och svor över Photoshops halvkassa texthantering senast idag...

MovinGalt

Warrior
Nu tycker jag allt ni är lite elaka mot Photoshop. Klart det finns formatmallar för text!

Enkel Guide:

1. Välj "Type Tool" (Hotkey: T), alltså verktyget du skriver med.

2. Ställ in Font, Font Type, Size, etc. Du kan prova dig fram till vad som känns bäst genom att skriva och sen trycka Escape för att ångra.

3. Längst till vänster för inställningarna för Tool Type (alltså till vänster om Font-valet) finns ett stort T. När du är nöjd med alla inställningar, men innan du börjat skriva, tryck på denna knapp och tryck sedan på det vikta bladet, "Create new Toolset preset". Den kommer fråga vad du vill döpa det till, antingen behåller du default name, eller byter till till exempel "Stad".

4. Nu kan du, när du valt Type Tool, men innan börjat skriva, välja denna preset för att automatiskt hämta dina inställningar. Sparas behändigt också, så du kan använda den i varje nytt dokument du arbetar med.

Var det här ens vad ni pratade om? Jag känner mig inte helt säkert för att vara ärlig...

PS.
Använder själv Photoshop 8.0 CS, engelska inställningar.
DS.

/MovinGalt

Rising

Vila i frid
Wow! Det kände jag inte till!

Om man ändrar "Stad", ändras alla texter man skrivit med den inställningen då? För det var vad Dimfrost behövde. Om det går, så är ju allt tip-top. I vilket fall som helst så tackar jag för en nyttig funktion som jag absolut kommer använda mig av framöver. Asa-schyrre!

MovinGalt

Warrior
Vad jag vet så går det nog tyvärr inte...som många påpekat är den inte särskilt avancerad (men den finns!) och verkar vara enkelriktad. Dvs, när du väl gjort mallen så går den varken att ändra på, och texterna du har skrivit med den har ingen direkt koppling till själva mallen.

Så man får först göra ett antal mallar man är nöjd med, och sen skriva alla texter efteråt o_O

Det som går är dock att markera texten med ett dubbelklick på layer thumbnail och sen manuellt ändra saker och ting, men det var ju det vi ville undvika...

/MovinGalt

Dimfrost

Special Circumstances
Coolt, även om jag är alldeles för velig för att kunna bestämma mig på en gång hur det ska se ut. Jag lär fixa texten i InDesign, men nu har jag i alla fall lärt mig lite mer om Photoshop också. :gremsmile:

/Dimfrost