Nekromanti Ett par tre frågor ungefär (svag Arm. tes.spoiler)

samiis

Warrior
1. Jag skulle gärna få lite kort fakta om den samoriska läran, alla de jag SLar bor i Asharien, och det känns lite störigt att inte ha en aning om vad deras religion går ut på??

2. i Armandes testamente, verkar det som att zorianriddarna använder sig av svärd och liknande vapen. Men i regelboken står det att de inte får ha vapen med eggar och spetsar, så de använder stavar i stället. Är deta någonting jag missuppfattat på något sätt, eller är det en miss i äventyret??

3. Vem var Diodactus, om han 'var'?? (alla värme och eld besvärjelser i grundboken heter ju nått med doidactus...)

:gremconfused:

Xepp

Veteran
2. i Armandes testamente, verkar det som att zorianriddarna använder sig av svärd och liknande vapen. Men i regelboken står det att de inte får ha vapen med eggar och spetsar, så de använder stavar i stället. Är deta någonting jag missuppfattat på något sätt, eller är det en miss i äventyret??

Vad jag har fattat så är det munkarna som använder stavar. Riddarna använder vapen!

3. Vem var Diodactus, om han 'var'?? (alla värme och eld besvärjelser i grundboken heter ju nått med doidactus

Diodactus Pyromanetius är den genom tiderna mest berömde eldmagikern. Han levde för ungefär tusen år sedan i landet Raon. Mer kan jag inte säga. Köp Mystik o Magi om du vill veta mer eller om andra kända magiker. En MYCKET bra modul!!

- Sebbe

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Tillägg ang. yxor och svärd hos zorianriddare [OT]

... men anledningen till att samoriska riddare oftast använder yxor är för övrigt just därför att de är billigare än svärd... (om du inte ids läsa A&S :gremwink:)

Så en rik riddare inom zorianorden har säkert ett svärd istället för en yxa, problemet blir då vapenträningen (det finns ingen zorianstridskonst med moment 'svärd').

Xepp

Veteran
Re: Tillägg ang. yxor och svärd hos zorianriddare [OT]

Det är väl bara att vara lite kreativ och göra om stridkonsten. :gremsmirk:

Eller?

- Sebbe

Re: Tillägg ang. yxor och svärd hos zorianriddare [OT]

Njo, saken är den att Yxor var billigare när orden grundades. De bet sg fast som huvudvapen.
Men de flesta Zorianriddare kan hantera svärd hjälpligt iaf.

Herr Ivian, vet ju alla som läst Svärdsspel, valde svärdet som sitt vapen.

Helmgast
Ett par tre svar ungefär

1. Köp Asharien & Soldarn eller hellre Religioner - Gudarnas Kamp. (Det är en 'god' religion som även är tolerant, kombination med jordmoderdyrkan är vanligt i främst Asharien. Gudomarna är Aurias och Pelias som symboliseras med solsymboler.)

2. Se ovansående böcker. Munkarna använder stav, riddarna använder främst yxa (kanske svärd ibland, vet ej säkert).

3. Om du nu är så intresserad av mundanska magiker, köp Mystik & Magi.

Slutsats: Konsumera Mera! :gremsmile: