Re: Friform!
Först och främst: Lyssna inte på Troberg. Att jag och Balderk arrangerar syraorgier varannan söndag på bridgeklubben har ingenting med vårt friformande att göra! Om du har ett intresse av det så föreslår jag absolut att du försöker spela det friform. Jag finner det mycket lättare att skapa inlevelse och framförallt att spela lite mer "teaterlikt" och halvlajva så att säga dvs, inte nödvändigtvis vara bunden till ett bord hela tiden, om man inte har en massa tärningar att rulla. Det är ju inte nödvändigtvis något man måste vara intresserad av, men om man ska spela hyffsat socialrealistiskt så är det absolut ultimat. Jag vet inte om det var den sortens nutidssgenre du var ute efter i och för sig.
Dock tycks det mig som att du är inställd på att använda ett regelsystem, och då måste jag hålla med de som tagit upp Unknown armies. Det är ett spel som har ganska fritt rollpersonsskapande och mer eller mindre per automatik ger levande och psykologiskt intressanta karaktärer. Vill du ha karaktärsdrivet spel finns det få system som är bättre lämpade för en "fantasylös" nutidssetting. Det har dessutom det i särklass bästa systemet jag har sett för mental hälsa!