Nekromanti Ett rollspel som inte är en pappersbok?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I en annan tråd började jag fundera på det här med hur rollspel är formulerade. Jag har för mig att vi haft en tråd där... Krille? ...funderade kring hur man skriver rollspel byggda för surfplattor, och jag skulle vilja spinna vidare och öppna upp lite på det temat.

Idag är alla rollspel jag känner till pappersböcker, eller pappersböcker i elektroniskt format. Även PDF:er är ju i någon mån samma sak som pappersböcker, eftersom de till större delen är tänkta att läsas linjärt, simulerar "sidor" och ofta "uppslag" och så. Har man tur kanske man får några klickbara länkar eller en vettig bokmärkesstruktur för innehållet, plus att texten är sökbar.

Men när jag läser PDF-er får jag alltid en känsla av att man försöker knöla in ett otidsenligt format i en modern förpackning. Det blir klumpigt.

Så jag funderar... Om vi nu utgår från att "rollspel" är något man är tänkt att pyssla med kring ett bord och att vi ändå vill hålla kvar de konventioner som finns kring bordsrollspel (även om vi inkluderar både trad och story now och allt sånt)... Hur kan vi presentera detta på sätt som känns mer modernt?

Länkade youtubevideos som visar hur man spelar; kanske från både SL's och spelarens perspektiv?

Ickelinjär hypertext med möjligheten att expandera referenser så man inte måste "Bläddra tillbaks" till grejer?

Interaktiva tutorials?

Motion comics eller liknande?

Hur presenterar man en värld på ett sätt som gör att SL känner att hen kan och vill spelleda i den om man inte ska behöva läsa en massa linjär text?

Vilka idéer har ni? Tänk gärna mer "vad vore coolt inom ramarna för nutida teknologi" än "hur ska vi locka folk till hobbyn"; den senare frågan har vi tröskat tusen gånger och den är ärligt talat inte så intressant längre tycker jag. Jag skulle hellre vilja fundera kring hur man kan uppdatera "rollspelsmediet" till nästa nivå, komma bort från de här otympliga pappersdonglarna.

Genesis

Ni dés ni maître
Framförallt kan man ju göra en hel del med plattan om man inkluderar den i mekaniken. Man kan ha slumpgeneratorer med en knapptryckning, komplicerade uträkningar utan att någon behöver göra matten, kartor med infopopuppar, minigames som spelmoment och allt möjligt annat. Om man bara hade ork/tid/skills till att göra det …

Lupus Maximus

Tekniker
De första tv-sändningarna var tydligen mer radioprogram, fast man såg den som pratade. Så att försöka knöka in "det vanliga" i det nya formatet är ett återkommande fenomen.

Vad jag själv skulle vilja ha är mer hyperlänkade sidor. Då kan man ha lathundar och punktlistor för regler och setting, för snabb överblick, men länkar till detaljerna om man behöver det. Den struktur som är mest pedagogisk när man skall sätta sig in i det för första gången är inte den som är lämpad när man skall fräscha upp minnet, eller slå upp en detalj under spel.

Krille

Super Moderator
  • Man lär sig använda spelet regeltekniskt.
  • Man lär sig använda spelet metodmässigt.
  • Man lär sig om spelvärlden.
  • Man inspireras av spelet, så att man får idéer till stårysar som man vill spela.
  • Man använder spelet som referens för fakta och regler.
  • Man använder spelet som uppslagsbok för världsfakta.
  • Man får stöd och checklistor i förberedandet.
  • Man tar fram slumpresultat.
  • Man bokför värden.
  • Man gör beräkningar med slumpresultat och värden.
  • Man skiter i allt ovanstående och hittar på egna saker

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det jag tror skulle vara den bästa användningen för datorer är i äventyr, helt enkelt som ett program som håller reda på exempelvis vilka ledtrådar som finns var och som uppdaterar kampanjen dynamiskt.

Exempel: Rollerna undersöka ett mord i Paris. Det finns två uppsättningar ledtrådar, de som leder till Eiffeltornet och de som leder till Louvren.
Rollerna hittar bara de som leder till Louvren, ergo i Louvren 'skapas' då ledtrådar till Eiffeltornet.

En annan metod är att skapa motstånd/problem baserat på rollpersonerna, så har man två krigare, en trollis och en tjuv i gruppen så skapas helt enkelt encounters baserat på dessa, automatiskt.

Det är vad jag tror att ett sånt verktyg skulle vara absolut bäst på.

Genesis

Ni dés ni maître
Krille said:
Grejen med att "skita i allt ovanstående" ställer förstås till lite problem: du har inte tid att skriva ner allting, så appen kan inte komma ihåg åt dig när du nackade hertig Vafaahn.
Fast just det skulle den ju kunna göra. Man skulle kunna ha en bok med spelvärldsinfo som kan ändras. "Klicka här om Hertig Vafaahn dör", och så ändras spelvärlden. Skulle dock kräva en djävla massa extraarbete och antagligen orsaka alla möjliga typer av logiska motsägelser efter en stunds spel.

Så jag tror mer på en spelvärld som är nästan tom i början men som genereras genom algoritmer allteftersom man utforskar den. Spelarna (eller SL om man är traddig) kan säga "Okej, nu vill jag ha en by i närheten. Den ska vara ganska liten och befolkas av människor och dvärgar." och så kan appen utifrån detta generera en liten by med karta och hantverkare och värdshusnamn och till och med lite rykten och ledtrådar beroende på vad som händer runtomkring.

Troberg

Sinister eater
För mig är valet självklart: en wiki.

Jag skulle använda WoaS (Wiki on a Stick), som är en wiki som man lätt bara kopierar några filer till enheten och sedan sköter browsern logiken. Helt suverän, jag kör redan merparten av mina anteckningar i den.

Kräver inga som helst tekniska kunskaper, bara att köra.

http://stickwiki.sourceforge.net/

McKatla

Utan titel
Ytterligare två exempel på rollspel för läsplattan som är lite mer än bara en inskannad bok:
- EABA v2.0
- Aethos

Bägge har hyperlänkad text, ifyllbart rollformulär samt tärningssimulator.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Troberg said:

Jag skulle använda WoaS (Wiki on a Stick), som är en wiki som man lätt bara kopierar några filer till enheten och sedan sköter browsern logiken. Helt suverän, jag kör redan merparten av mina anteckningar i den.

Skulle du alltså skriva rollspelet i wiki-format och distribuera i en form som spelgrupper/spelare/SL sedan kan editera fritt? Typ, skriva hela rollspelet i WoaS och låta folk ladda ner en zippad version av den?

Tell

Hero
Kartdatabaser, med visuella referenser. I den mån det är möjligt, så skulle detta underlätta väldigt mycket för att eliminera sl-bias. RP är i paris; placera ut de viktiga sakerna först; lägg om önskvärt på möjligheten till placeringsråd, enligt ett antal kriterier, samt existerande platser av karaktären värdshus och kyrkor. Tillhandahåll bildreferenser för platser där rollpersonerna är, och en karta med linjer som tecknas med pekfingret, utformat som med fejkgpser.

Slumpgeneratorer som styr delar av npc:ers beteende, off screen. Tillhandahåll för världen en större lista, och formulär för tillägg. Slumpa alla npc:ers beteende, om de är off screen, exempelvis på halvdagsbasis (tidsenhet, godtycklig, bör kunna ändras), moddat av en algoritm som åtminstone tar hänsyn till (viktar) beslutsalternativ - enligt personlighet, livsprioriteringar, akutinformation (om exempelvis andras intriger), resurser och kontakters beteenden.
Basera personlighet på OCEAN, Idealsjälv, Skuggsjälv Kulturella prioriteringar, Meyers-Briggs och 10 kortsiktiga, resp. 10 långsiktiga livsmål. Vikta samtliga.

Skapa en lista på ca 1500 beslutsalternativ för varje given halvdag, inkluderande saker som "initiera intrig", "tillbringa tid med att förbättra samhället", eller "offra till chtulhu, i den lokala mörka kulten". Skriv in ett stigberoende i algoritmen - dvs, de senaste hundra tidsenheternas beteenden blir mer attraktiva.

Addera möjligheten för spelet att själv generera NPC:er, förslagsvis 2d20 för varje äventyrsplats.

Troberg

Sinister eater
Björn Wärmedal said:
Troberg said:

Skulle du alltså skriva rollspelet i wiki-format och distribuera i en form som spelgrupper/spelare/SL sedan kan editera fritt? Typ, skriva hela rollspelet i WoaS och låta folk ladda ner en zippad version av den?
Japp. De har ju dessutom kvar den okladdade filen, om de skulle ångra sig.

En annan cool fördel är att när de fyllt på med en massa häftiga saker i sin version, så kan de sprida den vidare till andra, som i sin tur kan bidra med ännu mer osv. Det är ballt.

Tomatalven

Hero
Man skulle kunna ha samma format som många lajvhemsidor har. Typ en kategorilista med typ •Praktiskt •Världen •Regler •Tips •Bildgalleri etc fast typ:
Hem är intro och man kan klicka sig till •Skapa Rollperson •Färdigheter •Strid •Magi (Sl-del:) •Grunden •Monster
Man kan ha en video på startsidan med exempel av spelsession. Man kan ha video med exempel på t.ex stridssidam för strid. Osv.
Fattar någon vad jag menar? Tänk detta fast för ett bordsrollspel istälet för lajv:
http://fantasylajv.se/

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En tanke på hur det skulle kunna se ut:

Jag funderar lite på multimediala lösningar...

Först och främst tror jag mycket på att försöka minimera mängden text som ska läsas. Om det ska finnas text ska den vara minimal och åtföljas av tal... Och så tänker jag mig att man bara har text där film eller ljud inte kan användas. Mycket video tror jag på. Självräknande, interaktiva exempel. En värld som inte behöver beskrivas så mycket; kanske något baserat på vår moderna värld men med något extra lager av övernaturligheter.

Enkla webbaserade tutorials för SL, där man börjar med att gå igenom det absolut minsta som krävs för att spelleda ett enkelt och ganska styrt äventyr. Minimala förberedelser.

Bakgrundsmusik, såklart.

Noveller i ljudboks/podcastform.

Om man har text ska den vara dynamisk och hyperlänkad. All info man behöver för en specifik situation ska finnas på ett enda ställe. Ingen hyperlänkning i onödan, s a s. Information "dubbleras" genom att texterna genereras dynamiskt; samma text hämtas och stoppas in på olika sätt beroende på om man håller på och lär sig eller om man snabbt ska slå upp något. Det finns egentligen ingen större anledning att ha de klassiska sidhänvisningarna - man kan enkelt ordna så att den refererade texten stoppas in där referensen är istället. Kanske ett enkelt klick (typ) för att dölja/visa den mer detaljerade texten.

Men mest tror jag på videos och interaktiva tutorials och sånt, tror jag. Och en stegvis inlärning, lite som datorspel där man lär sig lite i taget men kan börja spela typ direkt. Och att inte begränsa sig till ett medium.

(Sen tycker jag det borde finnas fler youtubevideos av folk som demonstrerar spelledarknep i instruktionsform. Det finns ju tutorials för allt annat! Eller finns det, och jag har missat?)

shaithan

Warrior
Sedan tror jag nu när 3d printers börjar bli billigare ,så göra kartor med fysiska moddeler av hus och miljö samt rollpersonerna

Tomatalven

Hero
Lite som d20pfsrd.com fast videobaserat och mycket mer pedagogiskt och nybörjarvänligt kanske? Eller svarade du på min idé? :gremtongue: fantasylajv.se + d20pfsrd.com + pedagogiska videos! :gremsmile: