I en annan tråd började jag fundera på det här med hur rollspel är formulerade. Jag har för mig att vi haft en tråd där... Krille? ...funderade kring hur man skriver rollspel byggda för surfplattor, och jag skulle vilja spinna vidare och öppna upp lite på det temat.
Idag är alla rollspel jag känner till pappersböcker, eller pappersböcker i elektroniskt format. Även PDF:er är ju i någon mån samma sak som pappersböcker, eftersom de till större delen är tänkta att läsas linjärt, simulerar "sidor" och ofta "uppslag" och så. Har man tur kanske man får några klickbara länkar eller en vettig bokmärkesstruktur för innehållet, plus att texten är sökbar.
Men när jag läser PDF-er får jag alltid en känsla av att man försöker knöla in ett otidsenligt format i en modern förpackning. Det blir klumpigt.
Så jag funderar... Om vi nu utgår från att "rollspel" är något man är tänkt att pyssla med kring ett bord och att vi ändå vill hålla kvar de konventioner som finns kring bordsrollspel (även om vi inkluderar både trad och story now och allt sånt)... Hur kan vi presentera detta på sätt som känns mer modernt?
Länkade youtubevideos som visar hur man spelar; kanske från både SL's och spelarens perspektiv?
Ickelinjär hypertext med möjligheten att expandera referenser så man inte måste "Bläddra tillbaks" till grejer?
Interaktiva tutorials?
Motion comics eller liknande?
Hur presenterar man en värld på ett sätt som gör att SL känner att hen kan och vill spelleda i den om man inte ska behöva läsa en massa linjär text?
Vilka idéer har ni? Tänk gärna mer "vad vore coolt inom ramarna för nutida teknologi" än "hur ska vi locka folk till hobbyn"; den senare frågan har vi tröskat tusen gånger och den är ärligt talat inte så intressant längre tycker jag. Jag skulle hellre vilja fundera kring hur man kan uppdatera "rollspelsmediet" till nästa nivå, komma bort från de här otympliga pappersdonglarna.
Idag är alla rollspel jag känner till pappersböcker, eller pappersböcker i elektroniskt format. Även PDF:er är ju i någon mån samma sak som pappersböcker, eftersom de till större delen är tänkta att läsas linjärt, simulerar "sidor" och ofta "uppslag" och så. Har man tur kanske man får några klickbara länkar eller en vettig bokmärkesstruktur för innehållet, plus att texten är sökbar.
Men när jag läser PDF-er får jag alltid en känsla av att man försöker knöla in ett otidsenligt format i en modern förpackning. Det blir klumpigt.
Så jag funderar... Om vi nu utgår från att "rollspel" är något man är tänkt att pyssla med kring ett bord och att vi ändå vill hålla kvar de konventioner som finns kring bordsrollspel (även om vi inkluderar både trad och story now och allt sånt)... Hur kan vi presentera detta på sätt som känns mer modernt?
Länkade youtubevideos som visar hur man spelar; kanske från både SL's och spelarens perspektiv?
Ickelinjär hypertext med möjligheten att expandera referenser så man inte måste "Bläddra tillbaks" till grejer?
Interaktiva tutorials?
Motion comics eller liknande?
Hur presenterar man en värld på ett sätt som gör att SL känner att hen kan och vill spelleda i den om man inte ska behöva läsa en massa linjär text?
Vilka idéer har ni? Tänk gärna mer "vad vore coolt inom ramarna för nutida teknologi" än "hur ska vi locka folk till hobbyn"; den senare frågan har vi tröskat tusen gånger och den är ärligt talat inte så intressant längre tycker jag. Jag skulle hellre vilja fundera kring hur man kan uppdatera "rollspelsmediet" till nästa nivå, komma bort från de här otympliga pappersdonglarna.