Nekromanti Ett sätt att köra med minis.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag ska precis prova att köra lite annorlunda med minis mot hur jag gjort förut. Hittills så har jag efter hand ritat upp hela grottan på genomskinlig plast spänd över en stridsmatta (den man får med i DMG). Nu har jag istället förberett viktiga fighter på a3-ark istället. Då kan man göra det hela lite snyggare och slipper dessutom rita under spel.

De små kryssen ni ser på pappret är referenskryss som jag ritar i blyerts istället för att ha femfotsrutor.

Kolla själva!

- Vulf

Rising

Vila i frid
Det är skitasnyggt. Och smart det där med kryssen.

Men blir det inte jobbigt som fan? Här visar du bara upp en A3, hur många hade du tänkt förbereda till varje äventyr?

Nå. Först och främst var det coolers, iaf.

Och... man vet att man inte spelat minis på länge när man bara känner igen två figgar.

Duddmannen

Hero
Jädrar va snyggt!

Jag är djupt imponerad av dina tecknings skillz0rz. Jag brukar rita upp skisser över viktiga rum, men att göra det i större förstoring så att figurer får plats har jag aldrig tänkt på. Brilliant!

Det är ju så här man SKA spela med figurer ju. Helt rätt!

Brukar du scanna in bilderna och lägga upp dem på någon hemsida?

Vitulv

Närå, inte så jobbigt

Näh, blir inte så jobbigt. Den tog en halvtimme att göra, och det var min första så det går säkert snabbare om man rationaliserar teckningsstilen lite. Till nästa äventyr tänkte jag ha två-tre stycken (en fight på vägen till äventyrsplatsen, en mellanfight och en slutboss). Så det tar inte så lång tid att förbereda. Om det nu blir fler fighter så kan jag köra dem direkt på rutnät.

- Vulf

Vitulv

Ingen scanner, tyvärr.

Jag hade gärna scannat in dem och delat med mig, men jag har ingen scanner där jag är nu. Tyvärr.

Tack för berömmet!

- Vulf

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det där är ett ganska smart sätt att köra med minis i spel. Borde inte WotC själva släppa lite fler kartor i olika format? Om nu minis ska bli ett stående inslag så borde alla äventyr innehålla ett antal kartor (egentligen borde väl unika figurer föreställande viktiga motståndare också följa med men det lär inte ske) och det borde släppas fler dedikerade kartböcker eller kartsamlingar. Snygga kartor tycker jag betyder mer än snygga figurer eftersom de ändå går att ersätta hjälpligt med godis, marker eller suddgummin om det skulle behövas. Men en snygg, översiktlig karta är guld värd.

Eksem

Champion
Dels har de ju sina fantastic locations, som är just kartor med lite äventyr hängt på. Jag har fortfarande inte sett det nya äventyrsformatet de har, men det ser ut att ha just kartor, fast kanske med för mycket info på så de är svåra att kopiera. Jag vet faktiskt inte. Men de är ju definitivt på väg åt det hållet.

Hunk

Hero
Paizo har ju dessutom givit ut en hel del hyfsat justa kartpaket. Även Wizards Dungeon Tiles känns klart användbara.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det finns idag 24 olika kartor från Fantastic Locations, DDM Starter Sets och Dragon Magazine. De räcker ganska långt.

Dessutom finns en uppsjö med tiles från gamla DDM och diverse D&D-supplement.

Samt, som Hunk säger, snart sex set med Dungeon Tiles.

Alla i DDM-skala, såklart.

Hunk

Hero
Kan tillägga...

...att jag tycker att Vitulvs kartor känns betydligt mer charmiga än de som WotC och Paizo har givit ut, men att den metoden inte skulle vara något alternativ för mig eftersom jag helt saknar kartritartalang (och alla annan tecknartalang också för den delen).