Nekromanti Ett scenario för alla? [konventskriveri]

MrG

Swashbuckler
Ibland känns det hopplöst när man får tillbaka en responce från en speltest och en motsatt från en annan. Jag har hittat ett par lösningar;

*Skriva riktigt smalt (vilket dock gör att man har få deltagare)
*Skriva brett och fritt (vilket gör att många tycker det är okej, men det inte helt lyfter för lika många)
*Göra rätt markant nya/annorlunda saker (men det är svårt att hålla uppe

Jag känner mig som en åsna mellan flera hötappar, senaste GothCon var det grymt härligt med många spelare och vi fick massa positiv feedback och visserligen ingen som låtit besviken. Men jag har samtidigt från spelledare (och även lite från spelare som jag känner) fått lite hintar om vad som saknades och det svåra är att de motsäger varandra.

Så om man måste välja ska man skriva för många och "kommersiellt" till konvent, eller smalt och riktat? Vilket föredrar ni som spelare? Och ni andra som arrangerar, vilket väljer ni och hur resonerar ni kring det?

Och se det som en förvarning om du funderar på att skriva till konvent (eller över lag till andra), speltesterna kommer förmodligen komma med motstridiga råd, vilket kan kännas som det suger.

-Gunnar (som redan skissar på vad som ska till SSK och vad som man kan arra på nästa GothCon och LinCon)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
MrG said:
Så om man måste välja ska man skriva för många och "kommersiellt" till konvent, eller smalt och riktat? Vilket föredrar ni som spelare?
Smalt och riktat. Har aldrig sett poängen med att rikta sig till större publik; det är i mina ögon bättre att få blir skitnöjda än att många blir halvnöjda.

Wyldstorm

Swordsman
MrG said:
Så om man måste välja ska man skriva för många och "kommersiellt" till konvent, eller smalt och riktat? Vilket föredrar ni som spelare? Och ni andra som arrangerar, vilket väljer ni och hur resonerar ni kring det?
Jag försöker nog undvika valet, så långt som möjligt..

Som spelare:
Jag vill ju känna att äventyret är mer eller mindre gjort för *mig*, egoist som jag är..
Det ska ge alla möjligheter för min sorts spelande att komma igång & ge lysande möjligheter för mig att uttrycka min person/rollsperson/whatever.
Så jag vill ju ha ett "smalt" scenario som passar *mig*.
(Som alla tänker, mer eller mindre..)

Som spelledare:
För en hellvettes massa år sen, när jag fortfarande trodde på konvent så fixade jag scenarion vars vinkling ändrades beroende på vilken sorts spelgrupp jag hamnade med.
Det rör sig fortfarande om samma scenarion, man bara skriver multipla vinklar av samma scen(er).
(samt vissa variantspecifika scener.)

Så det finns en väg att gå för de stora kategorierna spelgrupper.
Typ "skriva väldigt smalt", men många spår som löper paralellt (och/eller korsar vid intressanta punkter (så att man kan byta spår, om det skulle passa bättre)).

Man har en neutral start, ser hur gruppens dynamik funkar & växlar in dom på ett passande (eller utmanande) spår då man fått känn för hur den specifika gruppen fungerar.
Kan bli ett hellvete att bedöma insatser i olika spår dock, men sånt har jag inte testat på allvar.