Nekromanti Ett skadesystem?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ursäkta, men efter att ha jiddrat med Han i DoD-forumet så kom jag på att jag kanske borde höra med er om det lilla klur jag har på ett skadesystem. Förmodligen skall det användas i Flux, så småningom.

Okej, i det systemet kommer man ha två sorters KP. Dels en klumpsumma som används i närstrid, och dels ett system med särskilda skador som ges för varje enskild kroppsdel, och denna används vid projektilanfall, fällor, brännskada, och andra anfall där offret inte riktigt kan försvara sig utan där angriparen kan välja var hon vill sikta någonstans.

Nå, klumpsumman som används i närstrid kan vi kalla för Stridshälsa, och det är ett mått på hur mycket ork du har att hålla upp din gard och undvika kritiska skador. Om du har en poäng Stridshälsa kvar och får en poängs skada, då faller du inte till marken av en liten pluttinuttiskada, utan du har försvarat dig själv så dåligt att motståndaren kunnat ge dig en livshotande skada. Okej? (Poängen med att skilja på dem båda är att vissa feta typer kan tåla väldigt mycket vanliga skador, men ändå ha rätt låg stridshälsa, och oavsett hur låg stridshälsa du än har så är det ingen risk att du dör av att få en spark på smalbenet eller liknande, även om det kan ge dig en skada i just den kroppsdelen)

Nå, poängen är att när ens stridshälsa börjar bli låg och man får stora skador, då skall det bli en stor risk för att man dessutom kan få särskilda skador i särskilda kroppsdelar.

Picture this: En vanlig rollperson har kanske typ 9-15 i Stridshälsa. Dessutom kan man ha en rustning, och de har både ett Deflektionsvärde och en Skyddsfaktor (typ: 2-5 vardera)

Nå, vi antar nu att jag är en apman med stridshälsa:14 som slåss i en härdad läderdräkt med lite armskenor och benskenor och sånt. Den har sammanlagt deflektionsvärde: 2 och skyddsfaktor:3. Okej, vi säger att jag nu får en skada av ett svärd. Svärdet gör 2T6 skada och om vi slår 6 så sjunker alltså stridshälsan ner till 8. (Ja, rustningar absorberar ingen skada i detta läge. Det enda som kan minska (eller öka) den här primära skadan, det är stora skillnader i storlek mellan kombatanterna) Det är inte nödvändigtvis en riktig "skada" ännu, det kan vara så att han bara huggit på vår sköld med sådan kraft att vi tvingats backa och hämta andan eller liknande. Vi har definitivt blivit tröttare, men inte nödvändigtvis "skadade" ännu.

Nå, häng med nu, för här avgör vi om det är en allvarlig skada eller inte: Vapnet gjorde 6 skadepoäng, och det är grunden i vårt penetrationsvärde. Tyvärr så har vissa vapen ett spann mellan ett penetrationsmaximum och ett -minimum som inte kan över- respektive understigas. Spjut exempelvis (och andra stickvapen) har ett väldigt snävt spann, (6-8?) vilket visserligen betyder att även små anfall kan ge kritiska specialskador, medan det också kan vara svårt att få till de där riktigt dödliga skadorna som kedjeloden är så bra på. Nå, svärd är rätt softa och har ett spann mellan 4-9, så det behöver vi inte bry oss om. Vårt penetrationsvärde är alltså lika stor som skadan:6.

Vi ska slå ett till slag med 2T6 nu (alltid 2T6 i detta särskilda slag, även om vapnet gjorde någon annan tärningskombination i skada), och om vi kommer under Penetrationsvärdet eller över resterande stridshälsa+rustningens deflektionsvärde (= 8+2 = 10), då har det blivit en skada i någon av våra kroppsdelar.

6 och under är alltså illa, och likaså 10 och över... Ett rätt kämpigt läge, men vi säger att vi slår 7 och klarar oss. Då har vi inte förlorat någon prestanda i någon särskild kroppsdel, och inte börjat förlora blod. Spelledaren kan berätta hur fienden stått och slagit på mitt vapen och försökt banka sig igenom min gard. Jag har inte blivit "skadad", men väl utmattad.

Nå, vi säger att jag bankar min motståndare med mitt kedjelod denna gång. Den gör 3T6 skada och jag får ett mediokert 10. Kedjelod har dock inget tramsigt maxvärde för penetration, så det är 10 jag vill slå under för att åsamka min motståndare så mycket smärta som möjligt. Hans stridshälsa är nere på 2 och han har ingen rustning på sig. Det betyder alltså att jag omöjligtvis kan misslyckas med att träffa en specifik kroppsdel och börja utdela seriös skada. Allra vackrast blir det om jag lyckas slå över 2 och under 10, då har jag nämligen utdelat en skada som gör att motståndaren stupar, och då behöver jag inte bry mig om honom mer.

(Han behöver inte nödvändigtvis vara död, men man kan slå för vilka kritiska skador han fått när striden är över)

---

Rustningens skyddsvärde bryr man sig om först när man slår för blödning och skadeeeffekter på den enskilda kroppsdelarna, och då kan man (kanske) låta den stridandes skicklighet spela in också. På så vis kan flinka småkillar föredra vapen som spjut och knivar som visserligen ger väldigt liten "uttröttande" skada, fast som ändå är farliga, då de är utformade för att ge otäcka sår på enskilda kroppsdelar.

Andra (som troll och minotaurliknande kolosser) kan föredra att bara hålla i något stort och tungt och sedan stå och banka och banka och banka på fienderna tills de tappat sin ork och förlorar garden. Osofistikerat, men likväl effektivt.

STY-bonus kan man alltså använda på bankningsdelen av skadeslaget, medan skicklighetsbonusar kan komma till pass på den köttiga delen av skadeslaget.

Jag har alltid velat skilja på de två på ett vettigt sätt.

---

Kommentarer? Eller behöver ni kroppsdelsreglerna innan ni kan ha någon åsikt?

/Rising
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Vi ska slå ett till slag med 2T6 nu (alltid 2T6 i detta särskilda slag, även om vapnet gjorde någon annan tärningskombination i skada), och helst inte komma under Penetrationsvärdet eller över resterande stridshälsa+rustningens deflektionsvärde (= 8+2 = 9).

6 och under är alltså illa, och likaså 9 och över...
Bara bagateller, egentligen, men det här måste väl vara fel på flera sätt. För det första är 8+2=10. :gremsmile: Och sedan skriver du att man inte ska komma under respektive över de olika värdena, men i det fortsatta exemplet är det lika med eller under och så vidare som gäller. Vilket ska det vara?

För övrigt ser det intressant ut. Jag gillar Flux väldigt mycket, speciellet de ultramysiga bilderna. Systemet kändes vettigare här än i DoD-inlägget, där jag inte riktigt fick kläm på det. Men det vore kanske ändå intressant att få reda på ungefär hur du hade tänkt dig kroppsdelsreglerna?

Och hur varierar deflektionsvärde och skyddsfaktor mellan olika rustningar?


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
" För det första är 8+2=10"

Ha ha! Ja, jag ändrade exempel efter att ha skrivit en bit eftersom mina ursprungsvärden gav lite tråkiga resultat. (Man skulle slå både över och under 7, så det kändes trist, jag ändrade därför värdenaa... men måste alltså ha glömt bort vissa siffror i inlägget...)

"Och sedan skriver du att man inte ska komma under respektive över de olika värdena, men i det fortsatta exemplet är det lika med eller under och så vidare som gäller. Vilket ska det vara?"

Ja, det blev lite mysko eftersom jag tog ett exempel på en rollperson som blev skadad istället för att han skulle utdela skada. Det är klart att han vill att slaget skall gå dåligt så att han inte gör illa sig, men okej, jag förstår att det blev förvirrande. Jag skulle skippat exemplet helt och hållet.

När man utdelat skada och kollat vad ens penetrationsvärde är, då slår man 2T6 och slår man under penetrationsvärdet eller över återstående stridshälsa (+deflektion), då har skadan blivit kritisk.

Ju högre skadan är, och ju tröttare offret är, desto farligare blir det.

Slår man högre än sin ork och lägre än skadan, då har offret stupat.

Nå, låter det bättre? (Skall nog ändra i ursprungsinlägget också)

"För övrigt ser det intressant ut. Jag gillar Flux väldigt mycket, speciellet de ultramysiga bilderna."

Tack, yeah, jag tror att den här modellen passar till Duellito-systemet, för med de här skadereglerna så åker man ju ut snabbt. Det är sällan någon överlever två träffar, men vapnena kan ändå ha lite olika karaktär och personlighet. Det är ju lurigt med skador i Flux, eftersom det ska vara lite barnvänligt mysigt så vill jag inte ha för mycket gore och blod, men eftersom duellitomekanismen är så långsam så måste ändå skadorna bli högre än i vanliga rollspel. Jag tror att det här med stridshälsa kommer kännas bra.

"det vore kanske ändå intressant att få reda på ungefär hur du hade tänkt dig kroppsdelsreglerna?"

Har inte tänkt så mycket alls, faktiskt, men det kommer bli något väldigt abstrakt och enkelt. Jag tror inte jag vill ha kroppspoäng för varje enskild kroppsdel, utan jag tänker mig mer att man skriver upp vilka skador man får och var man har blivit skadad på en lista istället. Skadorna beskrivs sedan generellt beroende på vad de orsakar för blodförlust(?), prestationsförhinder, infektionsrisk(?) och hur lång tid det kommer ta att läka. Skador i en och samma kroppsdel läggs alltså inte bara på varandra, men om man blir skadad i en och samma kroppsdel som man håller på att bli läkt i, då kan den nya skadan riva upp de gamla såren. Typ. Det är ännu bara på experimentstadiet.

"Och hur varierar deflektionsvärde och skyddsfaktor mellan olika rustningar?"

Egentligen så är inte rustningar primärt till för att göra skador lindrigare i Flux. Deras viktigaste funktion är att förhindra att motståndaren överhuvudtaget kan angripa dig. Du får fler kraftpoäng och ditt värde i Undvika ökar. Det är det viktigaste med dem. Men okej, helrustningar, armskenor och bröstharnesk ger också en liten bonus i Deflektion så att man kan undvika olyckliga skador på ens kroppsdelar, medan tyg, ringbrynjor och läder har hög Skyddsfaktor som lindrar själva kroppsdelsskadan när den väl inträffar.

Jag vill helst att rustningssystemet blir lite som en individualiserande maskerad, så att Fluxfigurerna får "klä ut sig" på sätt som speglar deras personlighet, så det kanske inte blir heeelt verklighetstroget, utan jag vill att man ska få göra sig lite "fin" också. Typ, välja vissa rustningsdelar för att de är snygga, och strunta i siffrorna.

/Rising
 
Top