Nekromanti Ett slag av pessimism...

Mask_UBBT

Hero
...har varit ganska nedstämd hela dagen :gremfrown:, och jag kom att tänka på en sak;
Hur stor sannolikhet är det att någon spelar ett independentrollspel som man gjort?
Visst, någon måste det ju finnas, men hur många, egentligen?

...det känns ju lite dumt om man tillbringar ett halvår på ett rollspelsprojekt för att tre olika spelgrupper kommer spela det, på sin höjd...

/Mask

Sodivra

Champion
Ja, vi ska!

Jag tänkte ju arrangera något sådant till Goth.. con.. oj. Jävlar. Sista anmälningsdagen var idag. Damn.

Jag får väl snacka med arrangörerna av rollspelsbaren då.

Rising

Vila i frid
Jag har bara spelat Noctum och Wuthering Heights. Millenium ligger dock på min "att spela"-lista.

Däremot har folk spelat mitt Pookafiktum, trots att det inte ens är färdigt.

Jag tror således att chansen är stor att folk spelar ens spel om man bara gör det annorlunda och lätt att lära sig.

Alla idéer jag haft som jag fått mycket respons på har haft de två kvaliteterna.

Jag skulle aldrig göra ett traditionellt fantasyspel dock. Bara det konstigaste är gott nog åt mig!

/Riz

Vindhand

Myrmidon
...det känns ju lite dumt om man tillbringar ett halvår på ett rollspelsprojekt för att tre olika spelgrupper kommer spela det, på sin höjd...

Vad säger du? Jag har spenderar enorma mängder tid och hittills har bara mina olika spelgrupper utsatts för det hela. (även om vissa har startat spin-off system med delar av regelkoncepten involverade). Det gör det inte till förslösad tid. Mina regler har gjort spelet enormt mycket roligare (IME) och det är en _stor_ vinst :gremsmile:

Å andra sidan var jag redan från början inställd på att det var för mig själv (och mitt eget rollspelsnöje) jag skrev...

Morgoth

Swashbuckler
"Visst, någon måste det ju finnas, men hur många, egentligen?"

Det är nog att ta vatten över huvudet, man jag lovar iallafall att ta en ordentlig titt på Glödhymn och Kabal när de är klara. De verkar tillräckligt mysiga för min smak, och jag tänder ju på indierollspel :gremtongue:.

Men det är ju ändå tre spelgrupper mer än om det aldrig hade kommit till skott...
Själv har jag inte någon aning om någon spelar det äventyr och det lilla spel jag la något slags embryo till, men likförbaskat så fortsätter jag för att det är ganska kul att spela

telcontar

Warrior
Jag tror att Vindhand har en realistisk och bra utgångspunkt - nämligen att man i första hand bör skriva för sitt eget höga nöjes skull. Då blir ju allt utöver det grädde på moset!

/telcontar - som inte direkt avskyr grädde...

Mask_UBBT

Hero
Re: Ja, vi ska!

"Jag tänkte ju arrangera något sådant till Goth.. con.. oj. Jävlar. Sista anmälningsdagen var idag. Damn."

Anmäl dej på en gång, vetja. Hur du ska lösa det är en senare fråga som jag är säker på att ganska många på forumet skulle vara mer än villiga att lösa... och gubbarna på GothCon kan väl inte vara petiga med datumen, eller?

Men för att komma tillbaka till mina smådystra tankegångar; för att få plats vid ett dylikt arrangemang måste man ju ändå göra ett väldigt bra jobb, men det måste ju vara någonting som lätt faller folk i smaken, som exempelvis Västmark, Terra Draconis eller dylikt. Lite mer svårsmälta projekt som CCC är kanske inte det som hamnar först på listan, inte för att det på något sätt är ett dåligt spel, men konceptet är inte så lätt att anpassa sej till...

Och hur många är spelen som skulle kunna spelas på ett arrangemang, egentligen? Tre? Fem?(jag kan faktiskt inte alls, jag har aldrig varit på konvent)

/Mask - pessimist - som skulle kunna tänka sej att vara kvinna, bara för att då och då kunna använda ursäkten "mens" för hans temporära negativa humör...

Sodivra

Champion
Re: Ja, vi ska!

Äsch, man skulle ju göra en skriftlig anmälan, och dom ojar sig verkligen över att man måste anmäla sig i tid. Men å andra sidan skriver dom: Tror du att du inte hinner? Kontakta oss genast så fixar vi det. Typ. Så jag har skickat ett mail till rollspelsansvarige.

Mask_UBBT

Hero
"Vad säger du? Jag har spenderar enorma mängder tid och hittills har bara mina olika spelgrupper utsatts för det hela. […] Det gör det inte till förslösad tid."

Jag talar inte nödvändigtvis om förslösad tid, jag syftar på motiveringsvårigheter. Det finns en skillnad, vag, men den finns...
Om man då, som jag, inte längre träffar min spelgrupp för att spela rollspel mer än kanske en gång per kvartal/halvår, så blir motiveringen ännu knepigare...

Mask_UBBT

Hero
"Det är nog att ta vatten över huvudet, man jag lovar iallafall att ta en ordentlig titt på Glödhymn och Kabal när de är klara. De verkar tillräckligt mysiga för min smak, och jag tänder ju på indierollspel "

Ojoj, det var inte riktigt det jag förväntade mej av det här inlägget, men man tackar :gremsmile:
Dagen blev genast lite gladare :gremwink:

/Mask

Kornella

Warrior
Det första du borde fråga dig är: har du själv spelat någons independent-rollspel? Svaret lär hur som helst vara ganska talande för hur många som troligen skulle spela dina eventuella spel. Jag tror ärligt talat att yttest få personer provar på independent-spelen som finns tillgängliga och ännu färre spelar dem regelbundet.

Det skulle faktiskt vara en intressant poll att ha här på forumet - hur många spelar independent-spel?

Den andra frågan du borde ställa dig är: varför skapar du independent överhuvudtaget? Om du gör det för att andra skall spela det så tycker jag du missriktar din kreativitet. Vad hela independent-skapandet handlar om är snarare att ha kul med själva skapandet och ännu bättre den delade glädjen när man skapar med flera andra personer. Om någon spelar eller ens läser det därefter har en underordnad betydelse (om man frågar mig).

Vad som tyvärr är ett stort hinder för independent-skapare är bristen av respons från eventuella läsare och spelare. Folk är trist nog i allmänhet väldigt dåliga på ge respons, har du tur får du ett och annat mail i respons, får du fler än säg 10 – ja, då betyder det troligtvis att spelet spelas av väldigt många (för att vara ett independent-spel).

Nu vet jag inte hur ditt independent-spel är men rent generellt skulle jag nog säga att du borde vara jättenöjd om ens tre spelgrupper verkligen i slutändan spelar spelet överhuvudtaget.

Men men, jag håller tummarna att du ändå slutför din skapelse, för att det är ärligt talat det jag tycker rollspelshobbyn handlar om - independent-skapandet!

Nella

Vindhand

Myrmidon
Om man då, som jag, inte längre träffar min spelgrupp för att spela rollspel mer än kanske en gång per kvartal/halvår, så blir motiveringen ännu knepigare...

Du kan ju skaffa dig en tillfällig speltestgrupp? Då får du se ditt system in action och dessutom litet spelande gjort. Din profil påstår att du bor i stockholm. Här kan man ju knappt svinga en död katt utan att någon rollspelare ger en dess skadetärning. :gremsmile:

Re: Glaset är halvtomt, glaset är halvfullt...[NT]

Sant förstås - men man ska göra saker för sin egen skull i första hand - bara för nöjes skull...
Och ja, det tar väldigt lång tid då...

Troberg

Sinister eater
Underskatta inte internets möjligheter till spridning.

Titta bara på QNX och Linux. Från totala outsiders till potentiella utmanare mot jättarna på bara några år.

Knepet är nog att få en liten grupp tillräckligt intresserad för att börja göra tillbehör och scenarios samt att publicera dem på egna siter.

Varför inte gå steget längre än WotC's open gaming license? I mitt pappersfigursprogram för rollspel (http://paperfig.mine.nu) har jag formulerat licensen på ett sådant sätt att allt material som görs i programmet ovillkorligen blir gratis och under en GPL-licens. Bara ett sådant drag kan dra tillräckligt med uppmärksamhet för att intressera massor av nya spelare.

Duddmannen

Hero
Optimism

Sannolikheten att någon spelar ett independentrollspel är ganska stor! "Hur vet du det?" frågar du kanske då. Jo så här ligger det till:
En betydande majoritet av alla som spelar rollspel, spelar mer än en sorts spel. En betydande majoritet av dessa äger regelbunden tillgång till internet. En betydande majoritet av dessa brukar i sin tur leta efter nytt material där. En betydande majoritet av dessa laddar ner alla gratisrollspel de hittar 'just for the heck of it' (detta inkluderar mig). Därför tror jag att det rejält många fler som spelar independentrollspel än man kan tro. Se det positivt: De som inte säger specifikt att de inte spelar ditt spel, spelar det antagligen!

Visst kan det kännas dumt att spendera en massa tid på ett projekt som få eller inga utnyttjar. Men se det i så fall så här: Du skapar spelet ENBART för dig själv. Det är det spel som DU SJÄLV helst skulle vilja spela och det innehåller alla de saker som JUST DU vill att ett spel ska innehålla. Då har du gjort i alla fall EN person riktigt glad. Så länge som MINST EN person blivit lycklig av ditt spel, är det en succé! Alla andra nöjda utöver denna första person är goda bonusar, men det är den där första personen som verkligen betyder någonting!

Lev väl och skapa mer!

Pale Imp

Swordsman
En hobby

Jag bygger inte på mitt rollspel eftersom jag vill bli känd, tjäna pengar eller att alla landets spelare ska gå apeshit i min brevlåda, utan endast för att det är en hobby. Något kul att sysselsätta sig med när man inte har något annat att göra. En idé som sakta växer, och som man tillslut inte kan hålla tankarna från.

Jag tror att man är helt fel ute om man bara vill att spelet ska bli känt. Däremot tror jag att man kan påverka hur många som faktiskt ids ladda ner spelet och också läsa det, genom att;

1. Ha en snygg, lättförstådd sida utan krångel som redan där ger en känsla för spelet.

2. Förklara de intressantaste delarna av spelet på sidan, och i inledningen av spelet, så att eventuella läsare fortsätter läsa.

3. Tjata som fan på forumet, skicka länkar etc.. så att någon någonsin hittar ditt lilla tillhåll i internet-jungeln.

Mask_UBBT

Hero
"Du kan ju skaffa dig en tillfällig speltestgrupp? Då får du se ditt system in action och dessutom litet spelande gjort. Din profil påstår att du bor i stockholm. Här kan man ju knappt svinga en död katt utan att någon rollspelare ger en dess skadetärning."

Vem vet, jag kanske sätter upp en lapp i SF-bokhandeln, eller något...