Nekromanti ett snöigt rollspel

glittersnus

Veteran
hej.. tror ni att det blir drygt me en rollspelsvärld där d e snö typ året om??? där det går runt biffiga snubbar i björnpälsar och där det finns feeta slott och berg med grymma drakar och sånt skit.. typ e d ok harr ha vinter året om.. typ pga en förbannelse lr nått???

Man Mountainman

Storsvagåret
typ e d ok harr ha vinter året om

Asså, okej och okej... enligt vilka normer? Det är ju fanemej inte realistiskt, om du menar så. Å andra sidan så utspelar sig en av de allra största fantasyromanerna, "Häxan och lejonet" av CS Lewis, i en värld som av magiska skäl drabbats av evig vinter. Brian Aldiss Hellaconiaserie utspelar sig på en planet som har årstider i enorma cykler på tusentals år. Det är ju inte omöjligt att spela i en sådan spelvärld, och därför borde det inte vara ett omöjligt spelvärldskoncept. Dock frågar jag mig varför. Om spelet i övrigt skall ha klassiska high-fantasy-teman, vad har snön för funktion? Vad är skillnaden mellan att rollspela i en kall värld och en varm, om allt annat är likadant?

Cybot

Mest spelbar
Tja, om de lever som inuiter så kanske. Alla växter och djur som lever utav växter behöver en sommar då träden kan blomma och skicka iväg sina frön som växer sig så stora att de kan överleva vintern

Men sommaren behöver ju inte vara lång. Kanske en 6 månaders sommar vart femte år(för att säga det i våra tidstermer). Men de kanske till och med fruktar sommaren för att växter växter så snabbt att de är rent utav farliga! Hemska historier om skogar som växer upp över natten och förstör byar och dödar dess invånare som kvävs av slingrande växter medans de sover.

zuntona

Swordsman
Någonstans i mitt bakhuvud finns det några saker jag läst om någon författare som skrev fantasy på 1800-talet. Snö har ju attityd. Kallt o jobbigt det är ett stört skönt tema.

Man Mountainman

Storsvagåret
Någonstans i mitt bakhuvud finns det några saker jag läst om någon författare som skrev fantasy på 1800-talet.

Yes! So?

Jag sa "största" fantasyromanerna, inte "första", om det var det du menade. För fasen, fantasy skrev man ju redan på antiken.

Insignia

Swashbuckler
"typ pga en förbannelse lr nått"

Varför förbannelse? Det borde räcka med att den världen ligger så långt från sin sol att snön inte lyckas smälta.

Jag tycker det vore helt okej med ett rollspel i snö. Men som Dnalor sade, gör det gärna annorlunda än den tempererade standardfantasyn. Hur skulle man till exempel bygga de "feeta" slotten i ett snötäckt land? Det ligger närmast till hands att byggnader består av snö och is, eftersom det förmodligen är svårt att komma åt sten (täckt av glaciärer), och ont om träd. Kanske inte så lämpligt med stora slott av snö? Vet inte.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Om de feeta slotten skulle vara byggda före snön "kom" så skulle det inte vara nåt problem alls. En anledning till att snön helt plötsligt "kommer" kan ju vara just en förbannelse, så slipper man realismproblemet.

Jag tycker inte att det låter så hemskt. Tycker faktiskt det låter rätt bra!

*har nu även invaderat forumet Rollspelsmakande...! *rått skratt* :gremcool:*

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Har du läst böckerna "The bull and the spear", "The oak and the ram" och "The sword and the stallion", av Michael Moorcock? De handlar om just en värld som blivit förbannad till evig vinter och där de fåtaliga (keltisk-inspirerade) människorna kämpar för att få tillbaka årstidernas gång. Kanske något som kan ge inspiration?

Akutabi Gamma

Veteran
Man kan också utnyttja drakarna ifall man vill ha bort snön. Men detta förutsätter att du vill ha standard drakar som sprutar eld... Gäller bara att komma på nåt varför drakarna ska spruta eld mot marken. T.ex de exploderar eller nåt annat maffigt ifall de inte sprutar ut "överflödet"...

Krille

Super Moderator
"hej.. tror ni att det blir drygt me en rollspelsvärld där d e snö typ året om???"

Jodå. Det är väl förmodligen därför som RiotMinds har släppt äventyren Snösaga och Vinterskogens Hemlighet till DoD6, och det var därför jag skrev Trollvinter. Och jag har fortfarande inte övergett tanken på mitt efter katastrofen-spel IS.

FFF

Veteran
Hur skulle man till exempel bygga de "feeta" slotten i ett snötäckt land?
Svaret är väl självklart, man låter landet vara fullt av "feeta" stengruvor med arga slavar som kan göra uppror i.
Däremot så kan man ju ifrågasätta var käket de äter kommer ifrån?
I och för sig har jag personligen ingenting emot att man skiter i att förklara sådana detaljer.