Det här inlägget handlar om ett spelkoncept jag funderade på för ett tag sedan, men därefter inte har haft tid eller ork att jobba på. Istället tänkte jag kasta ut det här och se om jag får någon respons.
Ett problem med rollspel på konvent (och även på andra platser) är att det är svårt att hoppa in i dem om man dyker upp och vill vara med. Jag funderade därför på om man kunde lösa det på något sätt. Två krav som måste uppfyllas är att det ska gå jättefort att skapa en rollperson, och att handlingen i spelet är sådan att en ytterligare person som bara dyker upp inte är något problem. Det koncept jag tänkte mig är följande:
Älvadrottningen har fest. Detta är inget ovanligt eftersom hon alltid har fest. Festen har pågått så länge någon kan minnas, och det finns inget som tyder på att den kommer att upphöra inom en överskådlig framtid. Festdeltagarna byts ut, liksom platsen och temat för festen, men festen upphör aldrig.
Spelarnas roller kommer att vara deltagare på denna fest. Men de är inte enbart där för att festa, utan var och en av dem har dessutom ett väldigt specifikt mål som direkt berör en annan festdeltagare. Till exempel:
"Jag ska förföra Bergatrollet."
"Jag ska stjäla Hovnarrens mössa."
"Jag ska döda Karyatiden i en duell."
Rollerna kommer sedan att gå runt på festen och försöka uppnå detta mål. Tanken är att man (i teorin) skulle kunna spela spelet under ett helt konvent. Man byter spelledare när denna tröttnat, och spelarna lämnar spelet när deras roll uppnått (eller misslyckats med att uppnå) sitt mål. Nya spelare får hjälp att skapa en rollperson och kan när som helst sätta sig vid spelbordet och börja spela.
Generella tankar:
* Reglerna ska vara enkla. De ska rymmas på rollformuläret, så att en ny spelare inte behöver kunna någonting.
* En rollperson skapas med ett fåtal enkla val. Till exempel skulle man kunna välja ett personlighetsdrag och en ras: alkoholiserad satyr, rik nymf, lömsk älva, flirtig tomte. Varje personlighetsdrag och ras har en specialegenskap, dessa skrivs ner på rollformuläret. Ytterligare något val görs och sedan är man klar.
* Någon form av mätare som visar hur nära man är att uppnå sitt mål (eller misslyckas).
* Något hinder som måste övervinnas innan målet kan uppnås. (Jag vill förföra Skogsfrun, men då måste jag först locka bort Näcken som står och raggar på henne.)
* Ska målen vara öppna för de andra spelarna (och spelledaren) eller hemliga?
* Man borde ha kort som representerar festdeltagarna som inte är rollpersoner. Dessa ligger ute på spelbordet och byts ut ibland. Då kan alla direkt se vilka personer som finns på festen.
* Älvadrottningen kan ibland få för sig att flytta festen (nu går vi allihopa ut i trädgården, till swimmingpoolen, ner i vinkällaren), starta aktiviteter (nu ska vi jaga vildsvin, ha en danstävling, hoppa säck) eller inför regler (den som inte dansar blir halshuggen, nu ska alla vara nakna, alla måste tala på rim).
* Interaktivitet mellan spelarnas roller måste uppmuntras. Hur?
Åsikter och idéer mottages med tacksamhet.
/tobias
Ett problem med rollspel på konvent (och även på andra platser) är att det är svårt att hoppa in i dem om man dyker upp och vill vara med. Jag funderade därför på om man kunde lösa det på något sätt. Två krav som måste uppfyllas är att det ska gå jättefort att skapa en rollperson, och att handlingen i spelet är sådan att en ytterligare person som bara dyker upp inte är något problem. Det koncept jag tänkte mig är följande:
Älvadrottningen har fest. Detta är inget ovanligt eftersom hon alltid har fest. Festen har pågått så länge någon kan minnas, och det finns inget som tyder på att den kommer att upphöra inom en överskådlig framtid. Festdeltagarna byts ut, liksom platsen och temat för festen, men festen upphör aldrig.
Spelarnas roller kommer att vara deltagare på denna fest. Men de är inte enbart där för att festa, utan var och en av dem har dessutom ett väldigt specifikt mål som direkt berör en annan festdeltagare. Till exempel:
"Jag ska förföra Bergatrollet."
"Jag ska stjäla Hovnarrens mössa."
"Jag ska döda Karyatiden i en duell."
Rollerna kommer sedan att gå runt på festen och försöka uppnå detta mål. Tanken är att man (i teorin) skulle kunna spela spelet under ett helt konvent. Man byter spelledare när denna tröttnat, och spelarna lämnar spelet när deras roll uppnått (eller misslyckats med att uppnå) sitt mål. Nya spelare får hjälp att skapa en rollperson och kan när som helst sätta sig vid spelbordet och börja spela.
Generella tankar:
* Reglerna ska vara enkla. De ska rymmas på rollformuläret, så att en ny spelare inte behöver kunna någonting.
* En rollperson skapas med ett fåtal enkla val. Till exempel skulle man kunna välja ett personlighetsdrag och en ras: alkoholiserad satyr, rik nymf, lömsk älva, flirtig tomte. Varje personlighetsdrag och ras har en specialegenskap, dessa skrivs ner på rollformuläret. Ytterligare något val görs och sedan är man klar.
* Någon form av mätare som visar hur nära man är att uppnå sitt mål (eller misslyckas).
* Något hinder som måste övervinnas innan målet kan uppnås. (Jag vill förföra Skogsfrun, men då måste jag först locka bort Näcken som står och raggar på henne.)
* Ska målen vara öppna för de andra spelarna (och spelledaren) eller hemliga?
* Man borde ha kort som representerar festdeltagarna som inte är rollpersoner. Dessa ligger ute på spelbordet och byts ut ibland. Då kan alla direkt se vilka personer som finns på festen.
* Älvadrottningen kan ibland få för sig att flytta festen (nu går vi allihopa ut i trädgården, till swimmingpoolen, ner i vinkällaren), starta aktiviteter (nu ska vi jaga vildsvin, ha en danstävling, hoppa säck) eller inför regler (den som inte dansar blir halshuggen, nu ska alla vara nakna, alla måste tala på rim).
* Interaktivitet mellan spelarnas roller måste uppmuntras. Hur?
Åsikter och idéer mottages med tacksamhet.
/tobias