Krille
Super Moderator
Nu har jag spellett D&D5E för första gången.
Spontan reaktion: fan vad bläddrande! Det var ju inte så att man kunde samla saker som gäller AC på ett ställe, utan det står lite här och lite där och lite stod inte alls utan var underförstått och något stod till och med på ett forum. För att vara ett så enkelt spel som D&D5E egentligen är så har Wizards verkligen lyckats mecka till det bara genom att strukturera saker på chaotic evil-nivå. Registret användes ofta, men det finns luckor i det och en massa idiotiska "se Bluttanblä istället för att tala om på vilken sida det finns." Har man väl slösat en rad register med att säga "se bluttanblä istället" så kunde man väl sagt vilken sida det stod på.
Men förutom dum avsaknad-av-organisation i regelboken var det rätt kul. Jag kan till och med säga att det inte var "kul trots systemet", utan kul på riktigt (men jag är osäker på om det var kul på grund av systemet – det ser vi nog nästa spelmötet).
Spelarna har också lärt sig den hårda vägen att det är dumt att inte ha en healer i gruppen. Vi får se om den femte spelaren lyssnar på den saken, eller om den femte spelaren jävlas genom att bli ett femte hjul som inte healar.
Och äventyret då? Tja, det var första delen av Lost Mines of Phandelver, och som äventyr har jag sett värre. Inte bäst, men jag har sett värre, så ... typ medel-strax-under-däromkring. Däremot var det faktiskt rätt kasst som nybörjaräventyr för spelledare som har noll koll. Över huvud taget känns D&D Starter Set som en D&D Trial snarare än ett D&D for n00bs – den förutsätter att du redan vet hur du spelar rollspel och vad en spelledare gör, även om den lite nödtorftigt har en klase instruktioner som för en nybörjare på rollspel är ultra-ohjälpsamma när det gäller att förklara vad rollspel är och vad det går ut på. Det ger lite instruktioner om hur man läser en karta, men det är knappt att man talar om vad själva idén går ut på.
Spontan reaktion: fan vad bläddrande! Det var ju inte så att man kunde samla saker som gäller AC på ett ställe, utan det står lite här och lite där och lite stod inte alls utan var underförstått och något stod till och med på ett forum. För att vara ett så enkelt spel som D&D5E egentligen är så har Wizards verkligen lyckats mecka till det bara genom att strukturera saker på chaotic evil-nivå. Registret användes ofta, men det finns luckor i det och en massa idiotiska "se Bluttanblä istället för att tala om på vilken sida det finns." Har man väl slösat en rad register med att säga "se bluttanblä istället" så kunde man väl sagt vilken sida det stod på.
Men förutom dum avsaknad-av-organisation i regelboken var det rätt kul. Jag kan till och med säga att det inte var "kul trots systemet", utan kul på riktigt (men jag är osäker på om det var kul på grund av systemet – det ser vi nog nästa spelmötet).
Spelarna har också lärt sig den hårda vägen att det är dumt att inte ha en healer i gruppen. Vi får se om den femte spelaren lyssnar på den saken, eller om den femte spelaren jävlas genom att bli ett femte hjul som inte healar.
Och äventyret då? Tja, det var första delen av Lost Mines of Phandelver, och som äventyr har jag sett värre. Inte bäst, men jag har sett värre, så ... typ medel-strax-under-däromkring. Däremot var det faktiskt rätt kasst som nybörjaräventyr för spelledare som har noll koll. Över huvud taget känns D&D Starter Set som en D&D Trial snarare än ett D&D for n00bs – den förutsätter att du redan vet hur du spelar rollspel och vad en spelledare gör, även om den lite nödtorftigt har en klase instruktioner som för en nybörjare på rollspel är ultra-ohjälpsamma när det gäller att förklara vad rollspel är och vad det går ut på. Det ger lite instruktioner om hur man läser en karta, men det är knappt att man talar om vad själva idén går ut på.