Nekromanti Ett Steg Framåt: Fyra grundelement, inspiration och disposition

Max Raven

T12-kultist
Ett Steg Framåt är mitt lilla rollspelsprojekt som jag pysslat med av och till. I korthet så är det ungefär Star Trek + Cyberpunk.

Jag funderade en del kring vad spelet handlar om. Jag har för mig själv lite undermedvetet tänkt mig att spelet ska handla om vissa saker, men inte riktigt tydligt formulerat det. En tydligare fokus borde snabba upp arbetet, tänker jag mig (tillsammans med lite mer arbetsdisciplin ;) ).

Grundelement
Ett Steg Framåt har fyra tilltänkta grundelement:

Utforskning: Som i Star Trek så är en viktig del av spelet utforskandet av främmande världar och solsystem. Jag vill ha en sense of wonder inbyggd i spelet. Lite osäker på hur jag ska uppnå det här i spelet, men scenariona kan vara ett sätt.

Problemlösning: Ett annat fokus är problemlösning. Gruppen har gemensamma mål som de måste uppnå - lösa konflikten i kolonin, laga skeppet, rädda kolonister, undersöka den utomjordiska artefakten, o s v. Jag vill dra lite bort från murderhoboing. Jag hoppas att det uppnås med scenarion där våld inte ges som standardlösning (eller ens som bra lösning), att RP har maktpositioner och top-of-the-line-teknologi från början och moraliska dilemman. Jag har någon baktanke om komplikationer/miljöfaror som gör att problem aldrig är enkla att lösa.

Cyberpunkig teknologinivå och estetik: Strikt taget tänker jag mig en teknologinivå som ligger aningen högre än "vanlig" cyberpunk. Mer Ghost in the Shell än Cyberpunk 2020 - och kanske lite till. Estetiken å andra sidan motiveras med retromode. ;) Den här delen dyker upp i text, regler (ex mods[krafter] och krom[utseendeförändrande implantat]) och bilder. I huvudet har jag någon slags mer cyberpunkig variant av Linda & Valentin eller Kari Leppänens serier.

Spelardrivet Intrigerande: Jag vill ha en mer spelardriven spelstil. Jag tänker på moraliska dilemman och att man ska kunna bygga på scenarion med spelarflaggor. Därför hade jag Agenda med som en del på rollformuläret, och att dessa (tillsammans med drivkrafter och gruppmål) lät en återställa krafter/energi.

Inspiration
Just nu: Star Trek, Mars-trilogin (Red, Blue, Green), Blade Runner/Do Androids Dream of Electronic Sheep, 2001, Alien, m m. Explorativ science fiction in spaaace överlag, gärna med problemlösning och/eller intrigerande.

Disposition
Den här biten återkommer jag till (ikväll?), men jag tänker att det bör kopplas till de grundläggande delarna och inspirationen.