Nekromanti [Ett steg framåt] Teknologi - fokus mods

Max Raven

T12-kultist
Snabb recap: Star Trek + Cyberpunk. RP tillhör (i regel) besättningen på en stjärnkryssare som färdas mellan olika extrasolära planeter. Fokus på problemlösning, främst i rymden och på främmande planeter. Tillägg: Utöver huvudproblemet har jag funderat på att ha komplikationer, vilket är "mindre problem" (ex: brand i korridor) som gör det svårare att lösa det stora problemet (ex: pågående härdsmälta på skeppet). Jag tänker mig kort, eller möjligen tabell, alt någon mjukvaru-variant. (Komplikationer ska inte visas för spelarna under spel om de inte är uppenbara)

Preliminärt tänkte jag följande vad gäller RP och prylar:
Utrustning - "Kits". Standardutrustning för den roll man har med diverse nyttigt (med vissa prylar mer mångsidiga än andra), med smärre modifikationer. Med fördel färdigskrivet på kort?

Exempel på prylar som kan finnas:

Laserskärare: Används för att skära igenom dörrar/väggar/annat eller som skalpell. Kan med enkla ändringar göras om till lätt laserpistol (med begränsad ammunition).

"Fabber": Handburen tillverkare(fabrikör), som man kan använda sig av för att bygga vad man behöver, upp till viss gräns. Använder sig av nanomaskiner. Kan ställas in till begränsat "nanopest"-läge (hur stort område som påverkas varierar, men inte mer än 2 meter upplöses innan maskinerna självdör och lägger sig över ytan som damm), är designad att inte kunna skapa stabila nanomaskiner med kol/syre och kräver kraftkällan som kommer med fabbern.

Förmågor - Modifikationer "Mods": Med ett fåtal undantag är man inte naturligt starkare, tuffare, etc. Man har modifierats, vare sig det är genetiskt (innan födsel eller med retrovirus) eller cybernetiskt/teknologiskt. För tillfället i två "smaker", normala och extrema. Extrema är moddar som tekniskt sett är möjliga, men ses som extrema av de flesta människor - ungefär som att man idag skulle hugga av sig benen för att få "bladerunner"-proteser idag. Flera av dem gör också att man inte kan räknas som riktigt mänsklig längre. För vissa är de här modifikationerna inte frivilliga. I spel tänker jag mig att extrema mods kan leda till extra komplikationer som kan komma upp i spel medan man försöker lösa huvudproblemet.

Exempel på normala:

"Quaddie": Dina ben är ersatta med cybernetiska multifunktionella lemmar vilka ger dig fyra armar i fritt fall/klättring och normala ben i övriga situationer. (Speltekniskt så kan man, åtminstone, inte tappa taget när man klättrar eller gör underhåll i rymden. Man skulle kunna omfluffa till exempelvis ryggfästa tentakler om man känner för det).

Multispektrum-ögon: Dina sinnen är förstärkta, du kan se i spektran som normala människor inte ser.

Drönare: Du har en fjärrstyrd robot kopplad till dig sinne. Du kan skicka in denna för att utföra farliga sysslor. Typen av drönare får du oftast välja före varje uppdrag.

Exempel på Extrema moddar:

Gestalt: Du är ett distribuerat sinne. Du har ingen enskild kropp utan är uppdelad på flera maskiner. Du kan ha varit en människa som gjort en backup, en särskilt designad AI eller ett spontant uppkommet sinne till följd av länkade maskiner. Så länge som minst en av dina drönare existerar kan du återskapas, även om din praktiska intelligens sänks ju färre enheter ditt sinne sprids på (ingen spelteknisk effekt f n). Varje köp av Drönare ger en "extra kropp" åt dig.

Komplikationer: Följande komplikationer kommer kunna uppstå tills de förekommit minst en gång i spel/kampanjen: Hackad! (en/flera av kropparna blir övertagen av någon/någonting annat), Störningar (dina kroppar/medvetande fungerar inte som de ska), Paranoia (en SLP skräms av dig och reagerar på för situationen passande sätt), Avknoppning (ditt sinne delas upp och du får ett "barn" med egen agenda, som inte vill återansluta sig till dig).

Extramoddar: Fokus: Du kan välja att överlämna resten av dina kroppar till automatiserade funktioner (de fortsätter med vad de gjorde, ex "laga skeppet", "attackera fienden") och ta direkt kontroll över en enskild kropp. Du kan spendera Energi för att få +x/poäng i bonus på slag men kroppen 'bränns ut' och kommer minst behöva genomgående reparationer (och inte kunna användas förrän tidigast nästa äventyr).

Jag är lite orolig för att teknologin kommer bli för extrem för tonen jag är ute efter - jag är ute efter någon slags Star Trek + modern Cyberpunk-känsla. Gestalt känns för mig som att den ligger på gränsen - men det kanske fungerar om jag kör med Extrem-uppdelningen? Osäker.

Max Raven

T12-kultist
Några tankar kring mods som skulle kunna vara coola? Källor (rollspel etc) till mods? :gremsmile: