Vad är ESF? Förenklat är det Star Trek + Cyberpunk. Rymdutforskning med cyberpunk-teknologi och en del av de filosofiska funderingar och frågor som kommer från båda. I ESF spelar man besättning på ett av de interstellära rymdskepp som finns i bruk och fokus ligger på problemlösning - vare sig detta är att rädda en koloni från ett intelligent nanovirus, reparera skeppets motorer innan det slits itu eller etablera kommunikation med en (av få) intelligent utomjordisk art.
Till sin hjälp har RP förutom sina färdigheter och Egenskaper/Mods(kroppsmodifikationer och annat roligt) något jag kallat Kits. Kits är utrustning, standardpaketerad för att uppfylla en speciell roll i ett team. Kits kan modifieras av Egenskaper - en del på grund av vanlig synergi/överlappande och en del på grund av deras dedikerade effekt på utrustning*. En del utrustning är förstås mindre tacksam att paketera - rymddräkter/softsuits t ex - men de tänkte jag att de får vara separata delar för specialsituationer.
Men - innan man bygger kits så måste man ha utrustning. Det här är lite av en fortsättning på den här gamla tråden och den första tråden - där teknologi diskuterades.
Här är några utrustningsexempel jag funderat på:
Medicininjektor
Användning: Ta ett prov för att för DNA, samt ett prov av misstänkta sjukdomsområden för snabbare analys och/eller avläsning av patientens kropp. Analys genomförs av DNA och sjukdomstillstånd - detta kan ta upp till två timmar (i standalone-läge med enbart läkarens dator) men brukar vid normala kommunikationsförhållande med skepp ta ungefär två minuter. Därefter fabriceras medicinska nanomaskiner - c:a 30 minuter med enheten - som injiceras i patientens kropp. Återhämtning från skada och sjukdom brukar ta ungefär en dag, full återställning kan ta upp till en vecka. Detta är fältutrustning - en fullt utrustad sjukstation analyserar på två minuter, producerar nanoreparatörer på samma tid (med en process kallad parallellaktivering) och har annan utrustning som reducerar återhämtning och återställning till en timme/en dag, respektive. En injektor katalogiserar som standard all besättning på skepp och eventuell databaslistad mänsklig befolkning vid plats. Varje användning av medicin-nanomaskiner tar ett nanoblock - medicininjektorer kommer med tre.
En specialiserad medicininjektor finns som fokuserar på trauma - denna kan producera nanomaskiner på 5 minuter men endast för de som är listade i fältexpeditionen. Denna använder sig av specialnanoblock som inte är kompatibla med annan utrustning.
Nanoblock:
En inert massa av programmerbara nanomaskiner. Inte fullt lika användbara som dedikerade maskiner och verktyg, men de kan användas överallt. Nanoblock ingår i regel med annan utrustning i kit.
Jag funderar fortfarande på hur "fasta" kits ska vara - det finns en viss rimlighet i att de har standardutrustning (både ur spelsynpunkt och in-game) men samtidigt känns det som att viss flexibilitet bör finnas.
*Möjligen kommer jag plocka ut de egenskaper som bara påverkar utrustningen och lägga dem som en egen kategori - jag har en viss förkärlek för att minimera antal kategorier som finns.