Nekromanti Ett Steg Framåt: Utrustning

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,347
Location
Malmö

Vad är ESF? Förenklat är det Star Trek + Cyberpunk. Rymdutforskning med cyberpunk-teknologi och en del av de filosofiska funderingar och frågor som kommer från båda. I ESF spelar man besättning på ett av de interstellära rymdskepp som finns i bruk och fokus ligger på problemlösning - vare sig detta är att rädda en koloni från ett intelligent nanovirus, reparera skeppets motorer innan det slits itu eller etablera kommunikation med en (av få) intelligent utomjordisk art.

Till sin hjälp har RP förutom sina färdigheter och Egenskaper/Mods(kroppsmodifikationer och annat roligt) något jag kallat Kits. Kits är utrustning, standardpaketerad för att uppfylla en speciell roll i ett team. Kits kan modifieras av Egenskaper - en del på grund av vanlig synergi/överlappande och en del på grund av deras dedikerade effekt på utrustning*. En del utrustning är förstås mindre tacksam att paketera - rymddräkter/softsuits t ex - men de tänkte jag att de får vara separata delar för specialsituationer.

Men - innan man bygger kits så måste man ha utrustning. Det här är lite av en fortsättning på den här gamla tråden och den första tråden - där teknologi diskuterades.

Här är några utrustningsexempel jag funderat på:

Medicininjektor
Användning: Ta ett prov för att för DNA, samt ett prov av misstänkta sjukdomsområden för snabbare analys och/eller avläsning av patientens kropp. Analys genomförs av DNA och sjukdomstillstånd - detta kan ta upp till två timmar (i standalone-läge med enbart läkarens dator) men brukar vid normala kommunikationsförhållande med skepp ta ungefär två minuter. Därefter fabriceras medicinska nanomaskiner - c:a 30 minuter med enheten - som injiceras i patientens kropp. Återhämtning från skada och sjukdom brukar ta ungefär en dag, full återställning kan ta upp till en vecka. Detta är fältutrustning - en fullt utrustad sjukstation analyserar på två minuter, producerar nanoreparatörer på samma tid (med en process kallad parallellaktivering) och har annan utrustning som reducerar återhämtning och återställning till en timme/en dag, respektive. En injektor katalogiserar som standard all besättning på skepp och eventuell databaslistad mänsklig befolkning vid plats. Varje användning av medicin-nanomaskiner tar ett nanoblock - medicininjektorer kommer med tre.

En specialiserad medicininjektor finns som fokuserar på trauma - denna kan producera nanomaskiner på 5 minuter men endast för de som är listade i fältexpeditionen. Denna använder sig av specialnanoblock som inte är kompatibla med annan utrustning.

Nanoblock:
En inert massa av programmerbara nanomaskiner. Inte fullt lika användbara som dedikerade maskiner och verktyg, men de kan användas överallt. Nanoblock ingår i regel med annan utrustning i kit.


Jag funderar fortfarande på hur "fasta" kits ska vara - det finns en viss rimlighet i att de har standardutrustning (både ur spelsynpunkt och in-game) men samtidigt känns det som att viss flexibilitet bör finnas.

*Möjligen kommer jag plocka ut de egenskaper som bara påverkar utrustningen och lägga dem som en egen kategori - jag har en viss förkärlek för att minimera antal kategorier som finns.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,347
Location
Malmö
Mer teknologi-idéer:

"Fabber"
Fabrikatör - tillverkar utrustning och verktyg ur nanoblock och befintligt material. Tre nanoblock kommer som standard, varje block kan omvandla ungefär en kubikmeter icke-härdat(antinanomaskintäckt) material. Fabrikerat material är härdat mot fabbers som standard och fabrikatörer är spärrade från att omvandla organiskt material (molekyler över en viss komplexitet). Standardmodellen är för massiv för en vanlig människa att bära runt (spisstorlek är vanligt för privatanvändning, skeppsvarianter är mer massiva).

Dator
Bärs i regel av alla. Liten handburen maskin med viss egen maskinvara som använder sig av lokala nätverk för sin huvudprocessorkraft. Kolonivarianter är i regel nätverkade med tightbeam medan Terra och skeppsmodeller använder sig av kvantkommunikation och är aningen tyngre. I princip all processorkraft på en dator delas med alla andra datorer i nätverket - har man två enheter fördubblas (nästan) den enskilda datorns processormöjligheter om den andra datorn inte används - men för vardagsanvändare märks inte detta av. Ej heller kommer man ifrån att komplicerade uppgifter fortfarande tar tid - utgå ifrån att den kortaste tiden som kan uppnås för alla uppgifter är den som är listad vid kommunikation med skepp. Standalone-läge reducerar drastiskt en dators kapacitet men skyddar från eventuella hacker-angrepp.

Stumm
Vapen som manipulerar/stör ickehärdade synapser tillfälligt och får människor att svimma under kontrollerade former. Medvetslösheten varar 30 minuter. Storleken på vapnet påverkar täckt område och räckvidd. Revolutionärer, gerilla och militär personal är i regel skyddade mot detta. Som med alla vapen finns en viss risk för dödsfall (Snitt är 1 på 2000, oftast orsakad av människor som fallit på sina egna vapen och tillhyggen).

Kravallskum
Skum som fäster sig vid mål och saktar ner dessa. Konsistensen har beskrivits som tuggummi.

Drönare
En mobil assistent som kan uppfylla diverse uppgifter. Dessa är i regel byggda för specifika uppgifter. Beroende på kit kan man få en av flera:
Multidrone: Ungefär i hundstorlek, med ben och hjul-tillägg. Har manipulatorarmar, kamera, analysenhet, externaliserad nanofabber(auktoritetsspärrad) och enkel (nätverksburen) VI, med effektiv styrning från sin ägare.

"Survivor mark IX"
Härdade optiska kretsar, härdad pansar, egen VI och säkrad (släckt) kvant-kommunikation gör denna drönare mindre effektiv än andra drönare då den inte kan använda sig av befintliga radiosignaler - men å andra sidan är den extremt stryktålig och självständig. Används ofta till att undersöka vid farliga förhållanden och till räddningsuppdrag. Standardmodellen har även kraftfulla manipulatorarmar, kamera och larvfötter.

Pacifier
Drönare specialiserad för upplopp. Pansarförstärkt, utrustad med Stumm-torn och kravallskum.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,347
Location
Malmö
Sen har vi den här:

Precision Orbital Strike
Välj ett stationärt eller långsamt mål (under 100 km/h). Detta mål förintas inom 5 rundor. Om någon annan är i närheten (medellångt avstånd) och oskyddad så tar de samma skada som målet (precis den skada som behövs för att förinta målet+1).

Denna attack kan inte undvikas, men kan delvis (halva skadan) blockeras av t ex byggnader om målet inte var under sådana tidigare. Ta skydd.


Låg bland Egenskaper tidigare, bör ligga bland utrustning. :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,347
Location
Malmö
Hm, tror jag självmordade tråden direkt här. Hopps. :gremfrown:

En sak jag oroar mig lite för är möjligheten att bygga problem för de här - överutrustar jag RP? Ger jag dem kärnvapen till att öppna kassaskåp med? Eftersom typ halva Ett Steg Framåt handlar om att lösa problem så hade jag kunnat ta den enkla vägen och köra någon form av retro-SF där RP bara har sina färdigheter och intelligens som verktyg, men det hade sabbat lite den känsla av Hard SF/Cyberpunk(ish)-blandning som jag vill ha.

Å andra sidan hoppas jag att drivkrafter/agendor* ska verka som en viss motvikt - visst, en grupp som samarbetar kanske möjligen kan steamrolla nästan alla problem, men det ger ju mindre XP till enskilda spelare.

Fast vill man spela utopistisk, kompetent samarbetande grupp så tycker jag man kan få det - även om det lite tappar spänningar och konflikter i gruppen som jag räknar med.

*RP har Drivkrafter/Agendor som ger erfarenhetspoäng (Där spelare formulerar Mål - gärna i motsats till gruppens - när problemet presenteras). Gruppen får erfarenhetspoäng som de delar på när de lyckas genomföra Mål för äventyret.
 
Top