Nekromanti Ett Steg Framåt: Utrustning

Max Raven

T12-kultist
Vad är Ett Steg Framåt? Kort: Cyberpunk + Rymdutforskning. Tänk Blade Runner möter Star Trek.

Jag har funderat på hur man ska sköta utrustning i Ett Steg Framåt.

Just nu är min tanke:
Utrustning har kort för varje (signifikant) utrustning.
Dessa har tags som ger beskriver vad de kan göra, utöver det självklara.

Så ett skjutvapen kan ha Point Blank, vilket ger en bonus på att träffa på nära avstånd. Har ett vapen inte det så ger det ingen bonus.

En dator/cyberdeck kan ha saker som Kodknäckare (+ för att avkoda kryptering) och Fristående (kan inte hackas in via nätverk [om den inte är inkopplad i det]).

På så sätt lägger man reglerna för utrustning och vad den kan göra på utrustningen, var min tanke.

Max Raven

T12-kultist
stenhöna said:
Finns det någon särskild fördel med detta sätt jämfört med något annat?
Mindre* bläddrande i boken under spel, förmågan att "ge" andra ens utrustning (taktil förstärkning) och ett tänk där verktyg är centrala i roller (och inte något som är inneboende).

Sedan är väl en del av de fördelarna subjektiva. Det har slagit mig att jag kanske bör ha någon form av standardkit med basic utrustning som tillåter RP att göra diverse saker. Det blir väl lite som basic moves i AW misstänker jag.

*inget, om jag gör det rätt - eller väldigt lite, om jag inte får riktigt rätt på formatet (då kanske jag får göra en referenslista). "All" info på korten var tanken.