Efter en del diskussion och funderingar så har jag börjat luta åt följande:
Jorden är rätt schysst ställe att leva på, överlag (undantag finns). Hög levnadsstandard, låg arbetslöshet, biomer har återställts mycket, o s v.
Rymden, däremot, varierar enormt - så fort luft och vatten hamnar i enskilda personers makt så blir det svårt att ha riktig demokrati - och det finns knappt någon gemensam överblick. Vissa länder och företag är mer diktatoriska än andra. Rymdstationer och arkologier, med kontrollerade miljöer, är absolut vanligaste varianterna av kolonier även på platser där människor skulle kunna överleva i det fria [mikroorganismer etc är problem - åt båda hållen]). Samtidigt finns det en konflikt och splittring här - bland väl utbyggda kolonier så vill man ha redundans bland luftsystem* (för att säkra personals överlevnad vid olyckor - det är inte gratis att skicka runt folk, och de är i regel väl utbildade) men samtidigt så tar detta bort Damoklessvärdet som stationsledare kan ha hängande över människor som vill protestera och eller starta uppror. Så: Nära Jorden så kan man räkna med (oftast) demokratiska system - utbyggda och redundanta rymdstationer är normen. Utanför solsystemet - där varierar det.
*Jag räknar inte luftrensare som luftsystem här, f ö, som jag antar finns och kan hålla enskilda sektioner igång i närmast obegränsad tid utan läckor - luftpumpar och reservlufttankar har många praktiska funktioner ur rent överlevnadsperspektiv.