Rickard
Urverk speldesign
Uppföljning på denna tråd.
När du möter ett monster, slå 1T6. Du får välja en egenskap som ger +1 eller -1 på handlingen.
1-4: Inget speciellt händer.
5-6: Du blir skadad. Slå på tabellen nedan.
När du blir skadad av ett monster, slå 1T6. Du får välja en egenskap som ger +1 eller -1 på handlingen.
1-4: Inget speciellt händer.
5-6: Du blir rädd och flyr.
Är detta ett stridssystem?
---
Nä, seriöst menat. Är det så enkelt att spelmakaren bara kan skriva vad det är för något för att folk ska tycka att det är någonting? För halva systemet ovan tillhör ett skräcksystem. Varför är det inte ett skräcksystem? Rollpersonen blir ju rädd. Varför är det ett stridssystem istället för ett skräck- och stridssystem?
Vi har storytellingsystemet. Vari det ligger storytellingen?
Vi har det realistiska Eon. Vari ligger det realistiska?
Folk har en tendens att leta efter moment i regelsystemet för något som spelmakaren har påstått. Ärligt talat har jag stött på folk som påstått att storytellingsystemet är så bra i sin enkelhet. Man kan kombinera valfritt attribut med valfri skill, för det främjar storytelling. Snacka om att leta efter saker i ett regelsystem för att kunna motivera spelförfattarens påstående om sitt system.
Jag har nyligen läst någon på Fria Ligans forum som påstod att Coriolis skulle ha en fri förflyttningshandling för det är cineastiska regler. D&D4 och Warhammer 3 har gratis förflyttningsmanövrar, är de cineastiska?
/Han som tänkte ta upp förklaringar som är efterkonstruktioner på bristande regler, för det snuddar vid det här
När du möter ett monster, slå 1T6. Du får välja en egenskap som ger +1 eller -1 på handlingen.
1-4: Inget speciellt händer.
5-6: Du blir skadad. Slå på tabellen nedan.
När du blir skadad av ett monster, slå 1T6. Du får välja en egenskap som ger +1 eller -1 på handlingen.
1-4: Inget speciellt händer.
5-6: Du blir rädd och flyr.
Är detta ett stridssystem?
---
Nä, seriöst menat. Är det så enkelt att spelmakaren bara kan skriva vad det är för något för att folk ska tycka att det är någonting? För halva systemet ovan tillhör ett skräcksystem. Varför är det inte ett skräcksystem? Rollpersonen blir ju rädd. Varför är det ett stridssystem istället för ett skräck- och stridssystem?
Vi har storytellingsystemet. Vari det ligger storytellingen?
Vi har det realistiska Eon. Vari ligger det realistiska?
Folk har en tendens att leta efter moment i regelsystemet för något som spelmakaren har påstått. Ärligt talat har jag stött på folk som påstått att storytellingsystemet är så bra i sin enkelhet. Man kan kombinera valfritt attribut med valfri skill, för det främjar storytelling. Snacka om att leta efter saker i ett regelsystem för att kunna motivera spelförfattarens påstående om sitt system.
Jag har nyligen läst någon på Fria Ligans forum som påstod att Coriolis skulle ha en fri förflyttningshandling för det är cineastiska regler. D&D4 och Warhammer 3 har gratis förflyttningsmanövrar, är de cineastiska?
/Han som tänkte ta upp förklaringar som är efterkonstruktioner på bristande regler, för det snuddar vid det här