Ett stridssystem: lite designidéer
Vapenmanövrar, ska man ens ha med det? Det känns som om det blir för mycket att läsa. Sedan tycker jag det är lite töntigt att balansera vapen mellan varandra.
Siffrorna är helt tagna ur luften. Jag har inte suttit och simulerat strider. Det enda jag siktade på var att man inte skulle rulla fler än fem tärningar åt gången. Omslag undanräknat.
Förbättring går till på följande sätt: Efter 1-3 spelmöten får rollpersonen en ny manöver. Spelledaren bestämmer hur snabbt rollpersonerna ska förbättras. Jag har snackat om
D&D4:s sifferförändring är helt meningslös då monstrena ändå ökar i värde. Här får spelarna själva välja: öka i värde (plocka Förbättrings-bonusen) eller få en ny manöver.
Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska ha tre mallar för olika tuffa motståndare eller om spelledaren ska kunna göra egna motståndare. Det känns som för mycket för en ensam spelledare att tänka taktiskt mot flera olika spelare. Vi vet ju hur lätt det är för D&D4-spelledaren...
När jag tänkte mig rasernas manövrar så ville jag hitta någonting som utmärker rasen. Människorna beblandar sig gärna med allt och deras manövrar och framförallt deras specialförmåga gör att man gärna vill ha en del människa i sig. Trollen ska inte ha så stor spridning i andra raser och därför skapade jag förmågor som endast var bra för heltroll. Exempelvis vill man nog bara öppna tärningar på Styrka om man har mycket i Styrka. De enda som kan få tärningar är just trollen och människorna. Alverna ska vara trixiga och påverka resultaten. De generella manövrarna ville jag designa som ett riskttagande. Andra raser jag tänkte mig var dvärgar som ska kunna påverka sina fränders resultat och vättar som ska utnyttja mörkret och vara allmänt luriga. Genom manövrar kan man programmera in beteenden hos spelarna.
Jag hade tänkt att slänga in tre attribut till som handlar om social konflikt: Kvicktänkthet (motsvarighet till Snabbhet), Status (Skada) och Självförtroende (Tålighet). Skicklighet används dock till båda typerna av konflikter och de skulle fungera på samma sätt. En alv skulle exempelvis ha +1T6 Status och +2 Självförtroende.
Det här är det enda som hade behövts till ett rollspelssystem. "Men hur smyger man då?". Eventuellt kan man som spelledare utnyttja någon av Rainer Kizias
tiokampsspel (pdf, 113 kb) eller helt enkelt köra
Old school style.
/
Han som hade
Chronopia i sitt huvud när han designade raserna