Nekromanti Ett stridssystem

Rickard

Urverk speldesign
Fick mig en idé på ett stridssystem med många bananer.

Säg att det är två kombattanter. Båda drar i grund tre kort och får en bonus på +1 eller +2 om den kan blanda in någon relevant aspekt. De drar korten öppna från en vanlig kortlek och lägger de framför sig. Om båda vill fortsätta tar spelarna upp korten på handen och väljer ett eller två kort dolt. Båda spelar sedan ut korten och den som har lagt högst summa vinner sticket. Den som först får två stick vinner.

Nu till bananerna. Beroende på vilken färg kortet har ska den som vinner sticket beskriva handlingen. Om det är flera kort måste spelaren använda båda kortens färg.

♥ Med våld (slå, förstöra, visa sin fysiska styrka etc.)
♦ Med hot (skrämma, bestraffa, snacka om konsekvenser etc.)
♣ Med resurser (information, föremål, använda hantlangare etc.)
♠ Med list (finta, rävspel, vara en lurifax etc.)

Så en person som spelar ut exempelvis ♦ och ♣ måste inkludera hur den hotar någon genom att använda sina resurser.

/Han som skulle kunna tänka sig två alternativ där man drar antingen tre eller fem kort och köra bäst av tre (två stick vinner) eller bäst av fem (tre stick vinner)

Mukwa

Swashbuckler
Kan olika rollpersoner ha olika stor tillgång till olika kort i olika färger? (ja, det blev nåt 'olika' för mycket där, men jag hade roligt)

Rickard

Urverk speldesign
Mukwa said:
Kan olika rollpersoner ha olika stor tillgång till olika kort i olika färger? (ja, det blev nåt 'olika' för mycket där, men jag hade roligt)
Hur menar du? Vilken tillämpning skulle det ge?

Just nu tänkte jag mig att de fyra färgerna är något som alla rollpersoner har. Korten i sig är enbart något som är ett (i sig också ett taktiskt) moment som gör att spelaren måste anstränga sig. Jag begränsade till två kort, för jag tror att det blir för mycket med många bananer i en handling.

/Han som nog hade velat spela In A Wicked Age med det här systemet

Mukwa

Swashbuckler
En rik person kanske vill ha fler klöver, istället för att riskera att dra hjärter lika ofta. Olika rollpersoner kommer säkert ha 'favoritfärger', tänker jag.

Rickard

Urverk speldesign
Mukwa said:
En rik person kanske vill ha fler klöver, istället för att riskera att dra hjärter lika ofta. Olika rollpersoner kommer säkert ha 'favoritfärger', tänker jag.
Ok, nu förstår jag hur du menar men är det verkligen relevant i alla rollspel att vilja särskilja rollpersoner med värden på det sätt du beskriver?

Sedan har vi aspekterna, som jag knappt nämnde. Säg att du har aspekten "rik". Hur skulle du kombinera...

...rik med våld?
...rik med hot?
...rik med list?
...rik med resurser?

Med andra ord är aspekten ännu en banan i beskrivningen.

/Han som annars tänkte att aspekterna kunde vara fem negativa sinnesstämningar

Mukwa

Swashbuckler
Ok, nu förstår jag hur du menar men är det verkligen relevant i alla rollspel att vilja särskilja rollpersoner med värden på det sätt du beskriver?
Nä, inte alla rollspel, men jag vet ju inte vad det här är för rollspel :gremsmile:

Mattias_R

Veteran
Jag höll på med nåt liknande för ett tag sedan men då hade jag istället

Hjärter= Beskriv nåt hos dig själv som hjälper (Ex Jag fintar honom med min fina mantel)
Klöver= Nåt hos motståndaren, (Ex Han trasslar in sig i sin Fina mantel)
Ruter= Nåt i omgivningen (Ex han strular på några rötter)
Spader= Använd en förmåga utan att spendera poäng (Jag hade ett system för förmågor typ FATE)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Varför ska korten tala om för mig hur jag ska spela? Är det för att det är roligt att få regi av korten eller har det nån annan funktion? Jag fattar faktiskt ingenting men antar att det här är nån spelstil som kallas för bananer som jag inte minns vad det är.

Rickard

Urverk speldesign
Mattias_R said:
Hjärter= Beskriv nåt hos dig själv som hjälper (Ex Jag fintar honom med min fina mantel)
Klöver= Nåt hos motståndaren, (Ex Han trasslar in sig i sin Fina mantel)
Ruter= Nåt i omgivningen (Ex han strular på några rötter)
Jag gillar de här punkterna. Att hitta på något hos motståndaren var en grej som jag ska ta med mig till mina bananbeskrivarspel.

Vad jag ville ha fram var nog mer ett stridssystem där våld inte behöver vara det mest avgörande. Just nu är alla dina underkategorier till just "våld". För mig var våld bara en fjärdedel av hur man kan lösa striden (eller mer ... konflikten. Ämnesrubriken gav nog fel intryck).

"Resurser" i ursprungsinlägget kan man lätt koppla till "aspekter", då aspekter kan vara "Svärdet Gillbringur" eller "Min moders mantel". Bra tanke.

God jul! :gremsmile:

/Han som kan länka till en artikel om bananbeskrivningar och som efter diskussion kring detta har insett att bananbeskrivningar är laterala problemlösningar