Nekromanti Ett synsätt på strategi?

Erafic

Veteran
Jag har funderat lite över en färdighet som ofta förekommer i rollspel, strategi. Det finns en likhet mellan de flesta rollspel och det är definitionen:

"Strategi är ett mått på att kunna planera attacker, leda större trupper och planera fältslag"

Liknande så står det ofta, men hur omsätter man det i praktiken. Visst kan man slå vid dem tillfällena men det känns som att det är väldigt sällan det kommer till det.

En egen regel jag brukar köra med är att beroende på hur dem lyckas med slaget så får spelarna lov att göra uträkningar på en karta i förväg (där misslyckade slag ger dem felaktiga upgifter på kartan)

Finns det något annat bra sätt att använda strategi oftare?

Pom

Swashbuckler
Nu tangerar väl detta gränsen mot taktik, men en variant jag ibland husreglar fram (tror jag först såg något liknande i någon tidig version av Dungeons&Dragons) är att spelaren med den strategiska förmågan får komma med ett antagande om motståndaren. "Obamas trupper ligger i bakhåll i passet." Lyckas sedan strategislaget får spelaren veta om antagandet var riktigt eller inte.

Arfert

Facit
Strategi är nåt som ofta blandas ihop med taktik, där det första är på på en högre nivå ("vi landstiger i Algeriet för att öppna 2 fronter i nordafrika"), medan taktik handlar om utnyttja trupper mer handfast på "marken" ("vi skapar en lucka i persernas linje som vi sen låter kavalleriet anfalla genom"). Det gör ju att Strategi ofta är en färdighet som inte behövs i ett rollspel, om man inte sitter och planerar stora krigståg.

Svarte Faraonen

ром и смерть
En möjlighet jag funderat på att är att låta strategi handla om rollpersonens möjlighet att välja slagfält. I spelet får detta som konkret effekt en viss möjlighet att rita upp kartan för slagfältet och lägga till saker man vill ska finnas, typ en terrängfördel för de egna trupperna. Som en abstraktion av det komplicerade spelet kring olika försök att provocera fram konfrontationer där de passar en själv funkar det rätt okej.

Grog

Swordsman
Min spontana tanke nar jag sag tradstarten var en liknande mekanism:

Spelaren foreslar en plan, varvid spelledaren bedomer huruvida det later som en vinst eller forlust. Ett dolt slag gors, och om det lyckas sager spelledaren sanning betraffande om planen kommer att lyckas eller inte. Om spelaren misslyckas sager spelledaren vilket som, och framgangen avgors via nagon annan mekanism (slump eller dylikt). Vill man fiddla med grader av framgang kan man borja ljuga om egna forluster etc i varierande grad.

Snow

Swashbuckler
Jag låter ofta Strategi == krigföring (om det inte finns någon sådan färdighet). Då kan man dra smarta slutsater om politiska händelseutvecklingar och "övningar" nära folks gränser och sådant. Så de använder inte färdigheten i egenskap av befälhavare, snarare för att förutsäga vad befälhavaren har i kikaren. Men visst, det är inte jätteofta.

walruz

Veteran
Man skulle kunna anta att logistik o dyl ingår i färdigheten Strategi (annars hade den väl troligen hetat "taktik"?), så man skulle kunna låta spelarnas armé tillryggalägga mer terräng vid högre färdighetsvärden. Vidare, skulle man kunna använda strategi för att lösa problem med truppernas moral osv. Man skulle kunna låta strategi fungera lite granna som Överlevnad brukar fungera, alltså bestämma hur länge man kan klara sig i vildmarken; med högre strategi fungerar försörjningen bättre, och armén är således mer välfödd. Iofs är det senare ganska poänglöst, då Överlevnad i princip aldrig rullas (iaf inte enligt mina erfarenheter).

I ett system som jag skriver för tillfället, fungerar färdigheten rymdstrid på i princip samma sätt som Strategi i en fantasy-kampanj, förutom att den används för att leda och samordna rymdslag. Kaptenen rullar Rymdstrid och delar ut order, och sedan får de personer som utför ordern bonusar beroende på hur väl kaptenen lyckades på sitt färdighetsslag. Logiken är att desto bättre rollpersonen är på att leda striden (ergo, färdighetsvärdet), desto vettigare är de order han ger - det spelar egentligen ingen roll vad själva spelaren bestämmer sig för att dela ut för order, åtminstone inte spelmekaniskt sett. Så länge kaptenens spelare lyckas bra med färdighetsslaget, är vad han än säger en vettig order med bra timing.