Nekromanti Ett system för fördelar och nackdelar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Ett par trådar ner i det här forumet frågar jag efter ett bra ord som sammanfattar fördelar och nackdelar (och lite saker däremellan). Det innebär naturligtvis att jag har tänkt skriva ett system för det. Lite sökning visade (precis som jag hade för mig) att någon hade skrivit ett liknande system, till exempel Krille till Skymningshem: Andra Imperiet. Mina tankar här är i första hand inspirerade (stulna?) från rollspelet FATE som har ett regelsystem som uppmuntrar till samberättande. Jag har dock modifierat dem en hel del för att bättre passa mina behov.

Några saker som inte står med i texten nedan, men som kan vara bra att komma ihåg:
1) Man ska kunna få Dramapoäng på andra sätt än de som beskrivs här.
2) Ett Särdrag kan vara i princip vad som helst. Det finns ingen gräns på hur smalt eller hur brett det kan vara. Däremot kommer ett särdarg som "Alltid arg" att användas oftare än "Torkar alltid av toalettsitsen innan han sätter sig".
3) De här reglerna klarar inte av att beskriva specialförmågor som mörkersyn eller vingar. De bör man ha ett annat system för.
4) Reglerna är tänkta att användas till ett maffiarollspel, därav exemplen.

Särdrag
Varje person har olika egenskaper, personlighetsdrag, kontakter och händelser i sin bakgrund, som skiljer honom från andra personer. Dessa sammanfattas under termen Särdrag. Särdrag kan vara både positiva och negativa beroende på omständigheterna, även om vissa av dem lutar mer åt det ena hållet än det andra.
Normalt ligger Särdragen passivt utan att påverka spelets gång, även om de naturligtvis ska spelas ut i den mån det verkar lämpligt. Det är först när spelledaren eller spelaren vill att de ska ha någon effekt på handlingen som de används aktivt. Aktiveringen av Särdrag styrs av Dramapoängen. Spelledaren måste ge spelaren Dramapoäng när ett särdrag innebär ett hinder eller ett problem för rollen, medan spelaren måste betala Dramapoäng när han ska få någon form av fördel från sina Särdrag.

Hur spelledaren använder Särdrag
Spelledaren kan använda särdrag för att skapa hinder för rollen i olika situationer. Om spelledaren anser att ett av rollens Särdrag innebär ett hinder i den situation rollen befinner sig ska han påpeka detta. Det kan till exempel innebära att ett av rollens särdrag gör att han bör handla på ett sätt som han innerst inne vet är dumt, eller att hans särdrag gör att han automatiskt kommer att misslyckas med ett kontrollslag. Om spelaren accepterar spelledarens begränsning får han ett Dramapoäng, om han vill ignorera den måste han betala ett Dramapoäng. Oavsett vilket måste han förklara inom spelets ramar vad det är hans roll egentligen gör.
Exempel 1: Silvio och Roberto sitter på en vägkrog och väntar på en kontakt som ska dyka upp med en skåpbil full av stulna DVD-spelare. De har strikta order att väcka så lite uppmärksamhet som möjligt. Roberto har Särdraget Gentleman; han avskyr att se kvinnor skadas. Under de senaste minuterna har han och Silvio lyssnat till det ljudliga grälet mellan kocken och en servitris inne i köket. Tydligen har de någon form av relation, servitrisen har varit otrogen och kocken är rasande. När de hör att grälet har gått över styr och kocken har börjat örfila servitrisen påpekar spelledaren att Roberto kanske borde göra något. Ingen av de andra gästerna verkar vilja låtsas om det de hör. Silvio ber Roberto lugna ner sig; han ser hur upprörd hans kamrat har blivit. Roberto ignorerar honom, reser sig, inkasserar ett Dramapoäng och går in i köket för att spöa upp kocken.
Exempel 2: Silvio flyr från två lönnmördare som han lyckades få syn på innan de kom riktigt nära. Han springer in i en gränd och hindras där i sin flykt av ett högt stängsel. Silvio vill klättra över det, men han har Särdraget Fet, så spelledaren förbjuder honom att ens försöka. Silvio är dock så desperat att adrenalinet ger honom oanad styrka. Spelaren betalar ett Dramapoäng. Med en kraftansträngning lyckas den våldsamt flåsande Silvio klättra över stängslet och springer vidare innan mördarna hinner ifatt honom.


Hur spelaren använder Särdrag
Spelaren kan använda Särdrag för att ge sin roll fördelar i olika situationer. Dessa fördelar kan vara av abstrakt typ, exakt hur de yttrar sig beror på Särdragets natur och spelarens fantasi, eller i form av en förändring av ett tärningsslag. När spelaren använder ett Särdrag på detta sätt måste han betala ett Dramapoäng. Spelaren kan modifiera tärningsslag på två olika sätt:
Om han misslyckas med ett tärningsslag kan han ändra det till ett lyckat resultat genom att betala ett Dramapoäng. Betalar man på det här sättet blir slaget bara precis lyckat, med Effekt 0. Spelaren måste förklara vad det är som händer i spelet och han måste kunna koppla samman det förändrade tärningsresultatet med ett av sina Särdrag. Kreativitet uppmuntras.
Innan han slår ett tärningsslag kan han betala ett Dramapoäng för att få +3 på slaget. Spelaren kan göra detta upp till tre gånger för ett enda tärningsslag om han så önskar. Även här måste naturligtvis bonusen kopplas samman med ett Särdrag på ett logiskt sätt.
Exempel 1: Silvio är efterlyst av polisen och måste hålla sig dold under en tid tills situationen har lugnat ner sig lite. Han har Särdraget Älskarinna och betalar 1 Dramapoäng för att kunna gömma sig hos henne under en tid.
Exempel 2: Roberto tänker ge den misshandlande kocken en rejäl omgång. Efter att ha träffat honom med ett knytnävsslag bestämmer han sig för att åkalla sitt Särdrag Gentleman -- det är ju för att kocken är ett kvinnomisshandlande svin som Roberto slåss med honom. Roberto får +3 på skadeslaget och hoppas att kocken ska minnas knytnävsslaget för en lång tid framöver.


Särdrag som handlingskatalysatorer
Spelledaren kan även använda rollernas Särdrag för att föra in handlingen på nya spår. Som tack för hjälpen betalar han mellan 1 och 3 Dramapoäng, beroende på hur omfattande det nya handlingsspåret är och hur personligt det är för rollen. Fördelen med att skapa ny handling på detta sätt är att rollerna blir mer personligt involverade i berättelsen.
Exempel: Roberto har Särdraget Lyxig bil. När han en dag märker att någon har stulit bilen blir han naturligtvis fullständigt vansinnig och bestämmer sig för att vända upp och ner på hela staden för att hitta den. Han får två Dramapoäng för att han är fokus för den nya handlingen.

Passivt användande av Särdrag
För att ett Särdrag verkligen ska ha någon effekt i spelet måste man antingen betala Dramapoäng eller få Dramapoäng. Visserligen finns Särdragen där hela tiden, men den effekt de har är försumbar. Rollen som har Särdraget Snål ska alltid spelas som om han vore snål, men det är först när Särdraget innebär en verklig begränsning för honom som det används. Om ett Särdrag borde kunna innebära en fördel, men spelaren inte betalar för det får man förklara inom spelets ramar, varför han inte får den fördelen.
Exempel: Silvio är efterlyst av polisen och måste hålla sig dold under en tid tills situationen har lugnat ner sig lite. Han har Särdraget Älskarinna, men kan inte betala ett Dramapoäng för att få gömma sig hos henne. Om han ändå försöker måste man komma på någon förklaring till varför han inte kan. Han kanske märker att polisen bevakar hennes lägenhet, eller så slänger hon helt enkelt ut honom när han dyker upp, för hon vill minsann inte ha några efterlysta brottslingar boende hos sig.

Vilka Särdrag ska man välja?
En roll kan och kommer att ha många karaktärsegenskaper, vänner och händelser i sin bakrund som man inte väljer som Särdrag. De man väljer att ge särdragsstatus är de man tycker är intressantast och de man tycker att spelet ska kretsa kring. Spelaren kan på det här sättet styra spelets kommande fokus, genom att välja Särdrag som han tror kan ge upphov till intressanta berättelser.
Exempel: Roberto har en syster, men han väljer att inte ta henne som ett Särdrag. Det innebär att hon inte kommer att vara viktig för spelets handling, varken för att skapa ny handling eller för att ge Silvio några fördelar eller nackdelar. Hon kan möjligen dyka upp som en bifigur på någon släktmiddag.

/tobias
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Svinbra!

Med risk för att låta odelat positiv här på makarforumet, det där var ju toppen.

Som många säkert är bekanta med så använder sig Nobilis utav samma system för nackdelar, vilket jag tyckte var väldigt smart - Främst för att de balanserar och uppmuntrar sig själva, vilket vissa kanske borde pröva. :gremwink:
Nobilis fördelar däremot har just karaktären av "specialförmågor som mörkersyn eller vingar", så de betalar man poäng för när rollpersonen skapas.

Du har speglat det hela på ett schysst sätt, speciellt gillar jag hur du väver in rollpersonens värden i ett samberättande: Jag tror vi har snackat om att påverka detaljer i handlingen för poäng förut, och jag själv har testat det i Kalles lyckopillersystem. Här kan man föra in det på ett snyggt sätt.

Det verkar vara ett väldigt bra sätt att kontrollera och balansera kontaktnät som en resurs, vilket förstås borde vara väldigt smart i ett maffiaspel. Jag som skriver regler för Tillstånd kanske har lite att lära från det här.. :gremwink:

Tumme upp! Jag ska se om jag kommer på några invändningar också..
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Så det är som Andra Imperiet fast med dramapoäng. Det verkar intressant, men det skulle vara kul att få höra hur dramapoängen funkar i övrigt. Annars känns det som om man lika gärna skulle kunna eliminera dem och köra Andra Imperiets system rakt av.


/Dimfrost
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Så det är som Andra Imperiet fast med dramapoäng. Det verkar intressant, men det skulle vara kul att få höra hur dramapoängen funkar i övrigt. Annars känns det som om man lika gärna skulle kunna eliminera dem och köra Andra Imperiets system rakt av.
Jag introducerade Dramapoäng eftersom alternativet var att dela ut Erfaranhetspoäng när Nackdelar aktualiseras. Jag tycker inte om att dela ut Erfarenhetspoäng, speciellt inte i stora mängder, så jag behövde någon annan form av bonus, lämpligen då en som kan användas i andra änden för att aktivera Fördelar. Idén är tagen från FATE, men där har de olika system för hur det de kallar Aspects (och jag kallar Särdrag) fungerar då man använder dem som Fördelar, respektive Nackdelar. Jag ville ha större konsekvens.

Sedan vill jag att Särdragen ska användas ganska ofta. Jag har tolkat mekanismen i Andra Imperiet som så att den bara bör användas under ganska speciella omständigheter, eftersom Erfarenhetspoäng inte är något man delar ut i drivor. Då kändes det bättre att dela ut några slit-och-släng-poäng för de situationerna istället.

Slutligen: Hur Dramapoäng ska användas utöver de sätt jag beskrivit vet jag inte riktigt ännu. Antagligen ska man få dem när man gör något kreativt, kul, intressant eller spännande. De ska framför allt användas för att aktivera Särdrag, men kanske också i extrema situationer för att till exempel överleva en dödlig skada. Jag har inte bestämt mig riktigt ännu.

Men i praktiken är nog systemen rätt lika.

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Jo, men i Andra Imperiet kan man använda egenskaper för att lyckas med handlingar också, även om de ser ut att vara negativa. Typexemplet är när smeden i Pirates of the Caribbean vaknar i precis rätt ögonblick och sopar till Jack Sparrow med kruset: det är naturligtvis hans Alkoholism som gör det. Det är när man för in en egenskap i ett äventyr, så att den dominerar äventyret för rollpersonen, som man får förbättringspoäng, inte när man använder egenskapen för att lättare lyckas med en handling.

Jag gillar konsekvensen, däremot. Det är så snyggt att slippa skilja mellan fördelar och nackdelar.


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Okej, först: Det här måste vara rätt väg. Man kan dividera om tillämpningen, men det är nog så här man ska göra med nackdelar/fördelar om man vill samberätta. Jag är iaf övertygad.

Det enda frågetecknet jag har är eftersom jag tycker att det ser ut att gå på ett ut ganska ofta.

Nisse: Jag ser mig omkring om det finns någon möjlighet för mig att gömma mig!
SL: Det enda du hittar är olyckligtvis ett litet hål i gallret bakom dig. Eftersom du är tjock så ser det tufft ut. Kanske kommer du att fastna i hålet? Du får ett dramapoäng.
Nisse: Okej... Ja, det här var ingen enkel sak att avgöra... Äh, jag provar!
SL: Du fastnar...
Nisse: Jag använder en dramapoäng!
SL: ...men lyckas ändå til sist pressa dig igenom hålet!

osv. Jag ser särskilt att det kan bli problem med fobier på det här viset. Man får en dramapoäng när fobin gör sig påmind, och sedan används dramapoängen med en gång när rollpersonen övervinner fobin.

Den är nog svårt att föreslå en lösning mot det här problemet utan att det blir godtyckligt. Tänk på ett särdrag såsom allergi mot jordnötter. När spelledaren är elak så säger han "nämen det är en biograf här, och skurken springer in där. Det får du inget dramapoäng för, men du kan använda ett poäng för att öka ditt FYS-slag för överlevnad om du pressar dig till att följa efter." När SL är på bättre humör kan man få ett poäng och sedan använda det för att automatisk klara sig med nöd och näppe.

Eller ditt exempel med kvinnomisshandlare som plötsligt påkallar den chevalereske rollpersonens uppmärksamhet: Beroende på spelledarens humör kan motståndet vara allt ifrån en bonus till en dödsfälla.

Det känns som om man framförallt skulle behöva några riktlinjer för vad man egentligen önskar uppnå med dramapoängen. Läste du den här gamla diskussionen med de generella riktlinjerna över slumplösa handlingsresolutioner? Jag gissar att någon sådan approach kan vara givande.

Liksom, avstickare med kvinnomisshandlare och gentlemannamässighet som slutar med våld... Det behöver ju inte bidra med något åt berättelsen eller föra in den på något nytt spår. Då ger den inte mycket, utan kan i själva verket bli något så simpelt som en dramapoängsbonus/särdragsdödsfälla beroende på motståndet.

Därför gillar jag tanken på att utgå från just konflikterna i berättelsen. När rollpersonerna är på väg att lösa ett problem på odramatiskt vis, det är nog jag skulle vilja ge någon ett dramapoäng och styra handlingen i ett ny besvärlig riktning. När rollpersonerna måste hålla låg profil, exempelvis, det är ju det blir problematiskt för rollpersonerna om någon plötsligt känner sig nödgad att slåss.

Samma sak med stängsel och tjockisar. Att använda dramapoäng där, det behöver inte ge mycket mervärde åt sessionen. I värsta fall blir det ett sätt att bara sätta dit rollpersonen eller ett meningslöst dramapingis där poäng bara bollas fram och tillbaka. "Det ser svårt ut" - "jag övervinner min fetma!"

Det funkar däremot sanslöst bra när man skär av en tråkig, förutsägbar problemlösning, men samtidigt öppnar för nya, oväntade lösningar. Därför gillar jag inte att man ska kunna klara sig förbi hindret iaf, bara man spenderar dramapoäng.

Jag ser det mer som att spelaren ska använda dramapoäng när de är på väg att kuvas på ett tråkigt, förutsägbart sätt av ett problem. Det är då det skall kunna öppnas en möjlighet att undfly det tråkiga problemet och istället komma i ett nytt, oväntat och intressant problem. Alltså; om Silvio märker att inget funkar och att allt pekar på att han kommer dö av lönnmördarna, och om SL konstaterar att han inte kan spela lönnmördarna trovärdigt och ändå låta Silvio komma undan, det är jag vill premiera spelarna till att se om det inte går att blanda in någon yttre part i leken. Silvios Älskarinna. Och givetvis börjar SL klura på vilka nya möjligheter han har fått att ställa till det för rollpersonerna. Vore inte älskarinnan själv sugen på att få Silvios lösensumma om hon bara visste att han var jagad, till exempel?

Jag vet inte, men jag ser det som att det finns vissa fall där dramareglerna verkligen tycks funka suveränt, och de har någonting i den här stilen gemensamt.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Sedan vill jag att Särdragen ska användas ganska ofta. Jag har tolkat mekanismen i Andra Imperiet som så att den bara bör användas under ganska speciella omständigheter, eftersom Erfarenhetspoäng inte är något man delar ut i drivor. Då kändes det bättre att dela ut några slit-och-släng-poäng för de situationerna istället.
Som det är formulerat i texten nu så är det rätt ordentligt stor tolkningsmån för spelledaren, framför allt när poäng ska delas ut men också när egenskaper ska ge bonusar på handlingar. Ofta använder vi formuleringar i stil med "Om rollpersonen själv drar in [egenskapen] i äventyret så är det värt ett poäng." Sedan är det mycket upp till spelledaren och spelgruppen vad det ska innebära, från att bara gnälla lite över sin fobi och sedan låta sig släpas med av de andra rollpersonerna i alla fall, till att sätta sig på tvären så att hela spelargruppens projekt går i stå fullständigt. Ingen av dess extremer är väl särskilt kul, men man måste ändå avgöra var man vill lägga sig.

Jag skulle nog vilja hävda att mekanismen i Andra imperiet ligger närmare det du föreslår än först man skulle tro, och att poängen fungerar som "dramapoäng" i minst samma grad som de är "erfarenhetspoäng" (de heter till exempel inte erfarenhetspoäng utan bättringspoäng!). Förutom att poängen kan användas för att höja färdigheter och skaffa specialiseringar så kan de också användas under själva äventyren som ett slags hjältepoäng. Att spendera ett sådant "bättringspoäng" kan till exempel göra att man får ignorera en "nollning" (fummel), slå en ytterligare tärning för att drastiskt förbättra ett slag man just har gjort eller göra att man får slå ett normalt slag fastän man egentligen inte skulle ha möjlighet till det.

Så även om man drar sig för att dela ut Erfarenhetspoäng i drivor för att inte rollpersonernas braighet ska skena okontrollerat så kan man mycket väl ha ett ganska stort flöde på Bättringspoängen i Andra imperiet, särskilt om man uppmuntrar att de används i spel och inte bara för förbättning av färdigheter.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Nisse: Jag ser mig omkring om det finns någon möjlighet för mig att gömma mig!
SL: Det enda du hittar är olyckligtvis ett litet hål i gallret bakom dig. Eftersom du är tjock så ser det tufft ut. Kanske kommer du att fastna i hålet? Du får ett dramapoäng.
Nisse: Okej... Ja, det här var ingen enkel sak att avgöra... Äh, jag provar!
SL: Du fastnar...
Nisse: Jag använder en dramapoäng!
SL: ...men lyckas ändå til sist pressa dig igenom hålet!
Men det här är väl bara en skev tolkning av systemet rakt av? Eller? Man belönas väl när ens handlingsmöjligheter begränsas av ett särdrag/en egenskap, och om de inte gör det så belönas man inte.

Jag ser särskilt att det kan bli problem med fobier på det här viset. Man får en dramapoäng när fobin gör sig påmind, och sedan används dramapoängen med en gång när rollpersonen övervinner fobin.
Om rollpersonen övervinner fobin så har den ju inte varit en begränsning, och då inkasserar man inget poäng. Om man vill spendera ett poäng för att ignorera ett begränsande särdrag så måste det ju vara ett poäng man har haft sen gammalt, eftersom man helt enkelt inte får något nytt.

Det kanske är självklarheter jag säger, men jag tyckte det lät som om du hade uppfattat det annorlunda. Jag har aldrig sett sådana problem dyka upp i spel.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Men det här är väl bara en skev tolkning av systemet rakt av? Eller?
Jag vet inte. Tänk på killen som hoppade in i ett slagsmål med en karlslusk för att denna karlslusk gav en kvinna en örfil, och där hjälten sedan fick spendera dramapoäng för att slåss bättre. Det är ju typ samma sak.

Kan man spendera dramapoäng för att ta sig ur den knipa som man hamnat i pga det särdrag som sett till att man hamnat i knipa? Om inte, hur "långt ifrån" knipan ska man få använda dramapoängen? Feghet och Dudristighet är två exempel på särdrag som kan se till att äventyret får stora, långtgående konsekvenser. Hur skall man kunna avgöra om en situation som senare uppstår i äventyret har uppkommit pga särdraget eller inte? Det hela blir jobbigt.

Jag överdrev mina exempel för att tydligt kunna peka på den princip som jag ser som ett potentiellt problem.

Om rollpersonen övervinner fobin så har den ju inte varit en begränsning, och då inkasserar man inget poäng. Om man vill spendera ett poäng för att ignorera ett begränsande särdrag så måste det ju vara ett poäng man har haft sen gammalt.
Så i praktiken tycker du att det ska kosta två "nackdelsärdrag" för att övervinna en nackdel? Dels en gammal, och dels den som just har aktiverats? Det är ju schysst, iofs, jag bara gick efter det som Gurgeh skrev.

Men egentligen var jag mer inne på det här med hur Dramapoäng skulle kunna användas just för att ge mervärde åt berättelsen. det spelar ju ingen roll om man använder två, tre eller fyra dramapoäng för att övervinna en fobi, det är ändå ett rätt tråkigt sätt att komma förbi ett problem.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Man belönas väl när ens handlingsmöjligheter begränsas av ett särdrag/en egenskap, och om de inte gör det så belönas man inte.
Helt riktigt. Om man hamnar i en situation där Särdraget begränsar måste man betala ett poäng för att undvika sitiationen, eller för att över huvud taget få slå ett färdighetsslag. I en situation där Särdraget kan vara till nytta får man istället betala för att verkligen ha nytta av det.

Rising har visserligen rätt i att det ofta blir så att man får ett poäng när man hamnar i problem och sedan betalar det för att lösa problemet. Om det är någon som har ett bra sätt att komma runt det vore det kul att höra. Det kanske inte ens är ett problem? Det leder ju antagligen till intressantare situationer än om ingenting hade hänt.

/tobias
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Rising har visserligen rätt i att det ofta blir så att man får ett poäng när man hamnar i problem och sedan betalar det för att lösa problemet. Om det är någon som har ett bra sätt att komma runt det vore det kul att höra. Det kanske inte ens är ett problem? Det leder ju antagligen till intressantare situationer än om ingenting hade hänt.
Om man inte tycker att det är ett problem så är det ju bara att göra som i Risings exempel. Annars skulle jag föreslå att inkasserar poänget efter att situationen är över. Det kan säkert låta torrt, men om det är en uttalad mening att man får poäng av att särdraget ställer till det för en så är det inte så konstigt - poänget ska ju ändå inte användas till att lösa den situationen utan finnas till hands för kommande scener.
 
Top