Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Kommer ni ihåg det här inlägget ?
Nå, jag har funderat lite mer på det här; "3. Bastjurs till DoD6 (fast egentligen systemlös). En bok om trollen och jättarna i Trudvang. Utan spelvärden och där allt är mycket vagt beskrivet. Inte för att på något sätt kartlägga dem utan snarare för att spä på mystiken runt Bastjurs ätt och hjälpa spelledaren skapa intressanta, skrämmande och fascinerande möten med troll. Ett tiotal trollarketyper, alla illustrerade i fyrfärg, ingen som går att härleda till någon speciell "trollras". En närmare titt på trollens syn på sig själva, skogen och människan. Ett tiotal möten med troll (ungefär som Barkebull i Vildhjarta). (Medkonstruktör: ?, illustrationer; ?)"
Och då särskilt det där med trollarketyperna. Asså, det jag menar är att det är lätt att fastna i en typ av troll. Det är t.ex. väldigt lätt hänt att alla gråtroll slentrianmässigt får bli orcher till sinnet. Men det är ju inget kul. Riotminds har ju själva, i och med den senaste utgåvan av reglerna, uppmuntrat till att göra varje troll unikt. "Trollraserna" är ju snarare bara en typ av arketyper som beskriver de olika trollens beteende än just en ordentlig indelning av helt olika varelser.
Äh, vart jag vill komma i varje fall är att jag funderar mycket på hur man kan göra varje möte med troll unikt. Och inte bara omständigheterna utan även trollet i sig. Därmed kan det vara intressant att spåna lite runt olika arketyper.
Jag ger några exempel, och så hjälper ni mig att spåna vidare. Ok?
Big bastich with a club
Beskrivning:
Det här trollet är en vandal och en buse. Han är stor, omänskligt (otrolligt?) stark och dummare än en liten sten. Han är antingen ledaren i det lilla gänget gråtroll som terroriserar skogen, eller (mer troligt) underhuggare till någon betydligt intelligentare individ. The big bastich with a club är elak och enkelspårig. Han är nästan omöjlig att resonera med utan tar helst till nävarna för att lösa dispyter. För SL är the big bastich användbar för två saker; att bli ihjälslagen av rollpersonerna, eller att slå ihjäl rollpersonerna. Typ.
Recept:
Ta ett gråtroll eller ett stentroll, pumpa upp antalet KP, höj vapenfärdigheterna, öka styrka och storlek och ge henne ett stort och läskigt vapen.
Slutsats:
The big bastich with a club är rätt trist. Det är ett rejält omystiskt troll som inte direkt frammanar sagokänslan. Rollen kan lika gärna spelas av ett saftigt gråehjon, eller ännu hellre; en människa.
Aldhissla
Beskrivning:
Aldhissla är klok. Klok och elak. Klok och elak och helt jävla fucked up in da head! Han gömmer sig i vildmarken och i grottorna. Han är rik (som ett troll, höhö) men suktar ständigt efter mer rikedom. Men framförallt suktar han efter att sluka själar och sprida skräck. Han skulle aldrig ge sig på civiliserade områden, nä, Aldhissla är den otämjda vildmarkens ondskebarn. Han är ett rovdjur och en demon i sinnet. Han skrämmer allt i sin närhet. Stora jättar håller sig undan, djur flyr i panik och andra bastjurs emigrerar. För Aldhissla är mästaren och han vet det. Han är givetvis andebesvärjare, men framförallt är han tio topp tunnor hysteriskt vansinnig. Det går att interagera med Aldhissla, men man måste dels vara försiktigare än en klanmedlem i Harlem. Framförallt måste Aldhissla hela tiden ha något att vinna på att inte slå ihjäl, och käka upp dig, annars är du rökt.
Recept:
Sug hem på ett kungstroll eller möjligtvis ett istroll. Ös på med smycken och dekorationer (guldringar, guldkedjor, dödskallar, ryggrader, skalpar och pälsar). Ett fett, gärna blodigt och stripigt skägg och ögon elakare än nollpunkten på en kärnladdning. Föröva den här SLP:n, för det krävs en del för att förmedla känslan av ondskefull galenskap kombinerad med ett beräknande sinne och en intellektuellt sadistisk läggning. Och glöm inte det vansinniga leendet.
Slutsats:
Aldhissla funkar alldeles utmärkt som skurk i ett skräckäventyr. Han är troligtvis den värsta typen av troll man kan stöta på i och med att han är fullständigt oberäknelig och dessutom i avsaknad av empati. Ungefär som en mänsklig psykopat alltså, men mycket läskigare.
-----------------------------------------------
Jag nöjer mig med de här två, men fyller nog på med några fler om diskussionen tar sig. Dessa var ju två elakingar, men ta gärna upp trevligare troll om ni har lust, annars gör jag det. Har några på lager.
Puss och kram
/Vulf
Nå, jag har funderat lite mer på det här; "3. Bastjurs till DoD6 (fast egentligen systemlös). En bok om trollen och jättarna i Trudvang. Utan spelvärden och där allt är mycket vagt beskrivet. Inte för att på något sätt kartlägga dem utan snarare för att spä på mystiken runt Bastjurs ätt och hjälpa spelledaren skapa intressanta, skrämmande och fascinerande möten med troll. Ett tiotal trollarketyper, alla illustrerade i fyrfärg, ingen som går att härleda till någon speciell "trollras". En närmare titt på trollens syn på sig själva, skogen och människan. Ett tiotal möten med troll (ungefär som Barkebull i Vildhjarta). (Medkonstruktör: ?, illustrationer; ?)"
Och då särskilt det där med trollarketyperna. Asså, det jag menar är att det är lätt att fastna i en typ av troll. Det är t.ex. väldigt lätt hänt att alla gråtroll slentrianmässigt får bli orcher till sinnet. Men det är ju inget kul. Riotminds har ju själva, i och med den senaste utgåvan av reglerna, uppmuntrat till att göra varje troll unikt. "Trollraserna" är ju snarare bara en typ av arketyper som beskriver de olika trollens beteende än just en ordentlig indelning av helt olika varelser.
Äh, vart jag vill komma i varje fall är att jag funderar mycket på hur man kan göra varje möte med troll unikt. Och inte bara omständigheterna utan även trollet i sig. Därmed kan det vara intressant att spåna lite runt olika arketyper.
Jag ger några exempel, och så hjälper ni mig att spåna vidare. Ok?
Big bastich with a club
Beskrivning:
Det här trollet är en vandal och en buse. Han är stor, omänskligt (otrolligt?) stark och dummare än en liten sten. Han är antingen ledaren i det lilla gänget gråtroll som terroriserar skogen, eller (mer troligt) underhuggare till någon betydligt intelligentare individ. The big bastich with a club är elak och enkelspårig. Han är nästan omöjlig att resonera med utan tar helst till nävarna för att lösa dispyter. För SL är the big bastich användbar för två saker; att bli ihjälslagen av rollpersonerna, eller att slå ihjäl rollpersonerna. Typ.
Recept:
Ta ett gråtroll eller ett stentroll, pumpa upp antalet KP, höj vapenfärdigheterna, öka styrka och storlek och ge henne ett stort och läskigt vapen.
Slutsats:
The big bastich with a club är rätt trist. Det är ett rejält omystiskt troll som inte direkt frammanar sagokänslan. Rollen kan lika gärna spelas av ett saftigt gråehjon, eller ännu hellre; en människa.
Aldhissla
Beskrivning:
Aldhissla är klok. Klok och elak. Klok och elak och helt jävla fucked up in da head! Han gömmer sig i vildmarken och i grottorna. Han är rik (som ett troll, höhö) men suktar ständigt efter mer rikedom. Men framförallt suktar han efter att sluka själar och sprida skräck. Han skulle aldrig ge sig på civiliserade områden, nä, Aldhissla är den otämjda vildmarkens ondskebarn. Han är ett rovdjur och en demon i sinnet. Han skrämmer allt i sin närhet. Stora jättar håller sig undan, djur flyr i panik och andra bastjurs emigrerar. För Aldhissla är mästaren och han vet det. Han är givetvis andebesvärjare, men framförallt är han tio topp tunnor hysteriskt vansinnig. Det går att interagera med Aldhissla, men man måste dels vara försiktigare än en klanmedlem i Harlem. Framförallt måste Aldhissla hela tiden ha något att vinna på att inte slå ihjäl, och käka upp dig, annars är du rökt.
Recept:
Sug hem på ett kungstroll eller möjligtvis ett istroll. Ös på med smycken och dekorationer (guldringar, guldkedjor, dödskallar, ryggrader, skalpar och pälsar). Ett fett, gärna blodigt och stripigt skägg och ögon elakare än nollpunkten på en kärnladdning. Föröva den här SLP:n, för det krävs en del för att förmedla känslan av ondskefull galenskap kombinerad med ett beräknande sinne och en intellektuellt sadistisk läggning. Och glöm inte det vansinniga leendet.
Slutsats:
Aldhissla funkar alldeles utmärkt som skurk i ett skräckäventyr. Han är troligtvis den värsta typen av troll man kan stöta på i och med att han är fullständigt oberäknelig och dessutom i avsaknad av empati. Ungefär som en mänsklig psykopat alltså, men mycket läskigare.
-----------------------------------------------
Jag nöjer mig med de här två, men fyller nog på med några fler om diskussionen tar sig. Dessa var ju två elakingar, men ta gärna upp trevligare troll om ni har lust, annars gör jag det. Har några på lager.
Puss och kram
/Vulf