Nekromanti Ett troll är ett troll är ett troll?

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Ett troll är ett troll är ett troll?
Ett troll är ett troll är ett troll?
Skribenter: Vitulv, Zire, walium, Rising, Mattis
Sammanställt av walium
Denna lilla artikel består av ett antal hopklistrade inlägg ifrån en tråd på Drakar & demoner-forumet. Inläggen behandlar främst olika alternativa former av troll i fantasyvärlden Trudvang till Drakar & demoner 6.0 utgivet av Riotminds. Men de kan säkert också tjäna som inspiration till andra.
Big bastich with a club Av Vitulv
Beskrivning:
Det här trollet är en vandal och en... (12505 fler tecken)

Gå till artikeln

Osiris

Veteran
Varierande kvalitet minst sagt. De första förslagen är ganska onödiga och löjliga - men artikeln tilltar i intresse ju längre ner man kommer.

Ceetan

Warrior
Ohoho......noce:) en liten fråga bar...har vitul tagit Aldhissla från Finntroll eller har både bante och skribentet en gemensam källa?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det är snott från Finntroll. Jag tyckte att det var en bra arketyp (Aldhissla från sången alltså). Om det har någon mytologisk bakgrund vet jag inte.

/Vulf

Vitulv

Inte för att vara sån, men har du lust att utveckla varför du tycker att de första förslagen är onödiga och löjliga?

/Vulf

Vitulv

Fin sammanställning Walium, men du kunde väl ha frågat eller åtminstone sagt till mig först?

/Vulf

Osiris

Veteran
Personligen finner jag ingen stämning eller användning av troll vid namn "Big bastich with a club" eller ett "fett" troll som är "helt jävla fucked up in da head!". Jag ser att du kan använda språket väl, och utan problem kunnat skriva något som är mer "användbart" och seriöst än detta.

Johan K

Gammal & dryg
Det där var en trevlig sammling troll, får jag lov att säga. Då speciellt Rötgumma & Gäckaren, sånt kan nog liva upp en hel del & få lite nya infallsvinklar på troll.

Vitulv

Men är det alltså språket som du tycker är löjligt? Det borde ju inte ha någon inverkan på huruvida arketypen är användbar eller inte.

I vilket fall så var det inte tänkt som en artikel utan var ursprungligen ett forumsinlägg, därav det "vardagliga" språket som du finner så oseriöst.

Ett problem som dyker upp när någon tar en tråd från forumet och gör om det till en artikel.

Du förresten, svara på inläggen i tråden i fortsättningen, istället för att svara på trådstarten. Det blir så oöverskådligt annars.

/Vulf

Bombu

Hero
Men är det alltså språket som du tycker är löjligt? Det borde ju inte ha någon inverkan på huruvida arketypen är användbar eller inte.

I vilket fall så var det inte tänkt som en artikel utan var ursprungligen ett forumsinlägg, därav det "vardagliga" språket som du finner så oseriöst.
Jag tyckte artikeln var lovärd, det är spännande och fascinerande med troll och dem som kan göra det trollska levande och trovärdigt.

Jag förstår att du tycker att man skall kunna se arketypen istället för att grotta ned sig i hur det är skrivet.

Men jag har viss förståelse för att man ändå lägger märke till hur det är skrivet, stämmningen kan bli lidande, det hänger väl samman med det du sa om en forumtext jämfört med en "riktig" artikel.

Jag är dessvärre ganska påverkbar av stämnings snacket omkring så jag tyckte de beskrivningar som anspelade på stämning blev bättre, men jag är lite ytlig på det sättet.

för att avsluta, mycket kul och inspirerande, stämmningsbiten viktig för mig.

Hoppas på mer sånt här.

/Bombu

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Fin sammanställning Walium, men du kunde väl ha frågat eller åtminstone sagt till mig först?"

Förvisso, men jag föreslog att en artikel skulle skapas redan i den ursprungliga tråden utan att få något gensvar. Men jag ska göra det nästa gång, om du inte själv sätter ihop någon artikel förstås.

Rising

Vila i frid
Förvisso, men jag föreslog att en artikel skulle skapas redan i den ursprungliga tråden utan att få något gensvar.
Det missade jag helt. Ja, ta sån't via PM i framtiden, för jag hade gärna reviderat mina bidrag (samt lagt till flera) om jag hade vetat att det skulle bli en artikel av det.

Nåja, ingen fara på taket.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Det missade jag helt. Ja, ta sån't via PM i framtiden, för jag hade gärna reviderat mina bidrag (samt lagt till flera) om jag hade vetat att det skulle bli en artikel av det."

Det finns inget som hindrar dig eller någon annan ifrån att expandera artikeln eller skriva ihop en fortsättning. Någon välvillig administratör kan säkert utöka artikeln.

Joke

Veteran
En mycket intressant artikel som många SLs nog skulle må bra av att läsa. Äventyren skulle kunna bli mycket bra då.