Nekromanti Ett ukroniskt förslag.

Marukusu

Hero
Osäker på om detta är rätt forum, men I'll give it a try.

Alternativhistoria är alltid intressant, och jag fick plötsligt ett jävla sug efter att spelleda en kampanj i en värld annorlunda från våran.
Något scenario som jag setat och filat på efter ett gäng Victoria-sessioner är en värld där Centralmakterna vann över Ententen under första världskriget. Inte särskilt orginellt, kanske, men rätt intressant.
Det som omedelbart skulle ha hänt vore väl antagligen att Tyskland skulle ta över stora delar av Storbritannens och Frankrikes kolonier enligt förnedrande fredsfördrag och installera en hel del lydregimer i Östeuropa (det land som erövrades från Ryssland), men then what? Jag vet faktiskt inte. Jag vill ha en värld som skulle ha kunnat funnits, inte något av det mumbo-jumbot som står med i GURPS eller någon dieselpunk... även om man skulle kunna slänga in lite wierd-tech här och där om man tycker sånt är ballt.
Nu är jag framförallt nyfiken på vad ni själva tror om en sån här värld och hur den skulle kunna ha sett ut. Nedan kommer en lista över de "viktigaste" länderna och en hel del funderingar jag har kring dem.

Tyska Imperiet
Der Vaterland. Tyskland blir Europas härskare och en grymt fet maktfakor internationellt, typ. Hitler och hans nazister finns helt enkelt inte eller så måste de ändra sin attityd totalt om de vill ha någon chans att erövra makten, eftersom att de IRL spelade väldigt mycket på tyskarnas frustration över att ha förlorat kriget.
Är Tyskland förresten en demokrati efter krigessegern, eller är det kejsaren och militären som drar i trådarna? Jag vet egenligen ganska lite om hur det politiska systemet var uppbyggt i Tyskland innan kriget, annat än att samhället var grymt militaristiskt och att kejsaren hade en hel del att säga till om.
Hur stor är den kommunistiska rörelsen? IRL var tyska kommunistpartiet världens största efter Sovjetunionens under mellankrigstiden, men då såg världen också helt annorlunda ut än den här ukroniska soppan.
Vad var det som fick Centralmakterna att vinna kriget, Schlieffenplanen eller något annat?

Österrike(-Ungern?)
Dubbelmonarkin Österrike-Ungern var ett land med stora etniska motsättningar och problem redan långt innan tillslut kriget satte P för den stora blaffan på kartan i Central-Sydösteuropa. Något som kunde ha ändrats genom Centralmakternas seger?

Storbritannien
Lyckas man hålla ihop det Brittiska Imperiet efter krigsförlusten eller rasar allting som i t.ex. Ryssland eller Österrike IRL? Hur blir det med Irland? Indien?
Tyskland roffar antagligen åt sig en hel del brittiska kolonier för att kompensera deras för sena tillträde till kolonialkampen under 1800-talet.

Frankrike
Frankrike är väl det land som har allra mest att förlora på en tysk seger, jag kan tänka mig att situationen där blir ungefär lika grisig som det var i Tyskland IRL efter kriget.
...vilket i sin tur är den perfekta grogrunden för extrema politiska yttringar. Kommunism? Fascism? Kanske t.o.m. Anarkism, vad vet jag. Någon form av nationalistisk revanchism liknande nazismen skulle antaligen ragga flest anhängare, så det Onda Imperiet kanske är Frankrike istället för Nazityskland den här gången. Vad säger ni?

Ottomanska Imperiet/Turkiet
Lyckas araber, turkar, slaver, judar, armenier och greker och alla di andra hålla sams och bevara det Ottomanska Imperiet (med tysk hjälp?) eller splittras sultanatet som det gjorde IRL trots en seger?

S.S.S.R./Ryssland/Ryska Imperiet
Finns Sovjetunionen eller lyckades Kerenskij och socialrevolutionärerna skapa ordning i Ryssland? Överlevde tsaren, och har han i så fall någon makt?
Om nu bolsjevikerna tog makten, vem tar då över efter Lenin - Stalin eller Trotskij? Vilka konsekvenser får det?

Kina
Chiang Kai-Shek eller Mao Zedong, pick one. Säga vad man vill om Mao, men han var en mycket skicklig taktiker och gerillakrigare och han hade en hel del stöd av Kinas fattiga bönder. Utan utländskt ingripande så tror jag att Mao skulle ha tagit makten i landet förr eller senare i alla fall. Men tänk om den nya supermakten Tyskland vidtar mått och steg för att förhindra en kommunistisk revolution i Kina och sänder män och materiel till Koumintang? Och varför skulle tyskarna ens bry sig om att göra det förresten? Kina ligger väldigt långt bort och är antagligen rätt lågprioriterat. Eller?

Japanska Imperiet
Om centralmakterna vann kriget så skulle Japan tekniskt sett ha förlorat kriget eftersom att de stödde Ententen (för att kunna roffa åt sig de tyska kolonierna i Kina), men det var nog inte så mycket att gråta över.
Hur tror ni att de tysk-japanska relationerna ser ut efter kriget? Blir det tal om någon anti-komintern pakt á la IRL eller hamnar man tillslut i krig mot varandra över makten i Asien?

Förenta Staterna
Hur tar man hunnernas seger i USA? Om Schlieffenplanen hade knäckt ryggen av Frankrike redan i början av kriget som planerat så hade kanske tyskarna vunnit kriget innan USA valde att gripa in på Ententens sida. Hur blir det med Depressionen då? Jag är rätt oinsatt om vad det var som orsakade börskraschen i slutet på 20-talet, den kanske hade kunnat undvikits helt, lindrats eller förvärrats med en tysk seger. Ingen aning.

Övriga världen
På vilket sätt är resten av världen annorlunda från våran egen värld efter kriget? De länder som varit neutrala i kriget, hur påverkas de?
Överlag så rådde det en hel del nationalistiska stämningar i världen IRL, men samtidigt började arbetarklassen bli mer medveten efter revolutionen i Ryssland.

Risken för nya krig är överhängande. Frågan är bara hur lång tid det kommer att dröja innan Tysklands suveränitet på världskartan ifrågasätts fysiskt av t.ex. Ryssland, USA, Japan eller kanske ett enat och starkt Kina. Nationalistiska rebeller i de ockuperade områdena och i kolonierna lär sätta käppar i hjulen för imperialisterna, som svarar med grymma reprissalier. Efterkrigstiden är, liksom IRL, ett diktatorernas tidevarv och samhällsklimatet är överlag hårt.

Så. Tankar, idéer? Kritik? Fakta? Finns redan något sånt här rollspel?
Var inte blyga, meiner damen und herren, kötta på.

-Danne, Kaiserlich und Königlich.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Det rimligaste förklaringen till en tyskt seger är att franska armén bryter ihop under reträtten i augusti 1914. ÖB general Joffre misslyckades hålla ihop kårerna och när moralen bröt någonstans uppstod kaos. Under hösten marscherar tyska armén in i Paeis och Frankrike går med på fred.

krank

Går ondskans ärenden
Låter lite som Angelis - Ödesspjutet, som jag och ett par till filar på på Omegaproject. Där har vi ett alternativt 70-tal med gyfsat gott om "weird tech" och ett Tredje Rike som s a s vann striden. I spelets "nutid" har nazisterna skapat ett torn som bokstavligen går till himlen, som man belägrar med målet att nå Tronen. Spelarna spelar nazister, framförallt. metaplotten är ett hopkok av ariosofi och ortodox kristendom med inslag av gnosticism.

En del av det vi skrivit finns här, även om det mesta fortfarande bara finns i en groteskt lång forumtråd någonstans på OP.

Marukusu

Hero
"Det rimligaste förklaringen till en tyskt seger är att franska armén bryter ihop under reträtten i augusti 1914. ÖB general Joffre misslyckades hålla ihop kårerna och när moralen bröt någonstans uppstod kaos. Under hösten marscherar tyska armén in i Paeis och Frankrike går med på fred."

Jo, det låter rätt rimligt. Frågan är hur Storbritannien skulle ha reagerat, prestige och militär chauvinism skulle nog inte ha tillåtit dem att ge upp så tidigt i kriget bara för att fransmännen gjorde det.
Britterna hade ju vid det laget också sin stora flotta intakt, och så länge flottan stod obesegrad så vore ett fredsfördrag ganska långt borta.

-Danne, problem, problem.

Marukusu

Hero
Well, det handlar ju om en nazistisk seger under andra världskriget. Hade jag velat spelleda något sånt så hade jag bara kunnat rippa Robert Harris' Fatherland rakt av.
Ariosofi, ortodox kristendom och gnosticism däremot låter helt rätt i den alternativa värld som jag efterfrågar. Hitler och Nazismen kanske till och med existerar i denna värld, fast i annan form. Extremnationalism, antikommunism och antisemitism har ju knappast försvunnit bara för att Tyskland inte förlorade kriget.

-Danne, tror att Hitler och Kaiser Wilhelm II skulle platsa i ett sitcom tillsammans.

Storuggla

Champion
Tyskland skulle jag säga fortsätter i sitt konservativa kejsardömesspår. Ingen demokratisering eller ens kommunistsiska uppror (eftersom sådant kräver en förlust i kriget och missnöje som inte finns efter en snabb vinst.

Däremot måste jag protestera mot en sak:

"Dubbelmonarkin Österrike-Ungern var ett land med stora etniska motsättningar och problem redan långt innan tillslut kriget satte P för den stora blaffan på kartan i Central-Sydösteuropa. Något som kunde ha ändrats genom Centralmakternas seger?"

Okej, nu måste jag börja raljera om mitt favoritland genom historien. Österrike-Ungern hade inga starka etniska motsättningar. Visst, de gruffade lite, men innan första världskriget så var den mest extrema åsikten som framfördes den att dubbelmonarkin skulle ersättas med en konstituonell monarki (om du spelar Victoria så vet du vad som menas :gremwink:). De som förespråkade att mans kulle bryta sig ur imperiet var ytterst fåtaliga. Den som har ansvaret för Ö-U's upplösnign är Woodrow WIlson, som plötsligt menade att kriget itne bara var för att försvara demokratin från kaisern utan även att befria de förtryckta folken i östeuropa, vilket kom som en nyhet för innevånarna, minst sagt. Dubbelmonarkin hade problem, det ska inte sopas under mattan, däribland en fullständigt vansinnig generalstab men deras största problem var att de började förlora kriget (och drogs med känslan att de var "lillebrorsan" i alliansen) vilket fick de som tidigare bett om större autonomi inom riket att nu begära fullständig självständighet.
En centralmaktsseger skulle innebära att Österrike-Ungern kvarstår utan några större problem, då det är en propagandaseger man kan vifta med ett bra tag. Längre fram i tiden kan problem uppstå, kanske.

Storbritannien

Weeell... Irland förklarar sig självständiga, skulle jag gissa. Påskupproret och hela den biten, de var i faggorna. Indien, inte så mycket. De skulle hellre tappa Picadilly Circus än att förlora New Delhi. :gremwink:
En del kolonier i afrika byter ägare till Tyskland, kanske flyttar Sydafrika sig närmre Tyskland politiskt.

"Frankrike är väl det land som har allra mest att förlora på en tysk seger, jag kan tänka mig att situationen där blir ungefär lika grisig som det var i Tyskland IRL efter kriget"

Vinns kriget fort blir inte krigsskadestånden lika hemska. Sen vilka som skulle ta makten är omöjligt att säga, annat än att närheten till Tyskland och England talar till kommunisternas nackdel (ingen av dessa länder vill nog ha en röd fanan över triumfbågen). Jag skulle gissa på något fascistiskt, även om en ny kejsar Napoleon tilltalar mig...

"Ottomanska Imperiet/Turkiet"

Finns kvar, men fortfarande som europas sjuke man. De goda nyheterna är dock att Kemal Atatürk inte kan ta makten och sålunda är fezen tillåten som huvudbonad även efter kriget!
De kanske får lite extra land i Kaukasus (stackars armenier) och kanske även lite mer i arabien.

Ryssland: Öhm... de fick stryk? I ett kort krig? Då skulle jag tippa på en förlängnign av tsarväldet, fast med samma instabila situation som innan kriget. Ifall tsaren redan är bortkruffad men Kerenskij avslutar kriget... ja, då försvinner liksom Lenins triumfkort.

"Chiang Kai-Shek eller Mao Zedong, pick one. Säga vad man vill om Mao, men han var en mycket skicklig taktiker och gerillakrigare och han hade en hel del stöd av Kinas fattiga bönder. Utan utländskt ingripande så tror jag att Mao skulle ha tagit makten i landet förr eller senare i alla fall. Men tänk om den nya supermakten Tyskland vidtar mått och steg för att förhindra en kommunistisk revolution i Kina och sänder män och materiel till Koumintang? Och varför skulle tyskarna ens bry sig om att göra det förresten? Kina ligger väldigt långt bort och är antagligen rätt lågprioriterat. Eller?"

Chang. Helt klart. Tyskland hjälpte Chang Kai-Check under trettiotalet (och drog sig ur eftersom Japan visade sig en bättre partner). Dock måste han brottas med krigsherrar i nord, öst, syd och lite överallt. Men han har en snygg fru.

"Om centralmakterna vann kriget så skulle Japan tekniskt sett ha förlorat kriget eftersom att de stödde Ententen (för att kunna roffa åt sig de tyska kolonierna i Kina), men det var nog inte så mycket att gråta över."

Det blir väl en vit fred (ytterligare Victoria-referenser!) skulle ajg gissa. Dock, Japans mål är väl att expandera? Då kommer de hamna i gruff med någon, förr eller senare.

"Hur tar man hunnernas seger i USA?"

Ganska lugnt. Det skedde därborta, på andra sidan pölen. Not our business, liksom. Isolationism ftw. Depressionen kommer dock likförbaskat, skulle jag säga.

"Övriga världen"

Sverige är mer tyskvänliga, Bulgarien är större än förut (om de hann alliera sig med tyskland innan kriget var slut) och tibetanerna planerar världsherravälde. Som vanligt.

Storuggla, Habsburg!

Mekanurg

Å andra sidan, 1914 är inte 1940. Kaisern är inte lika skrämmande som Hitler. Om Frankrike ger upp och Berlin erbjuder hyfsade villkor går nog Storbritannien med på en fred i slutet av 1914. Jag tror då att Tyskland inte ställer några anspråk på brittiska kolonier, utan nöjer sig med att "ta hand om" delar av det franska väldet.

Marukusu

Hero
"Å andra sidan, 1914 är inte 1940. Kaisern är inte lika skrämmande som Hitler. Om Frankrike ger upp och Berlin erbjuder hyfsade villkor går nog Storbritannien med på en fred i slutet av 1914. Jag tror då att Tyskland inte ställer några anspråk på brittiska kolonier, utan nöjer sig med att 'ta hand om' delar av det franska väldet."

Förvisso, jag antar att du har rätt. Wilhelm var ju trots allt släkt med kung George (om nu någon av dem hade så mycket att säga till om i politiken).
Tack för hjälpen.

-Danne, antecknar.

Mekanurg

Weeell... Irland förklarar sig självständiga, skulle jag gissa. Påskupproret och hela den biten, de var i faggorna.
1914 stod Irland inför ett fullskaligt inbördeskrig och den brittiska amréledningen hade förklarat för regeringen att man inte godtog att intervenera militärt på Irland för att kväsa eventuella oroligheter. Det var de facto krigsutbrottet i augusti som förhindrade just detta krig.

Om kriget tar slut i december 1914, så har Storbitannien de irländska problemen akut på halsen. Ett inbördeskrig på den göra ön 1915 är fullt möjligt och vad som händer därefter blir blott spekulationer.

Vinns kriget fort blir inte krigsskadestånden lika hemska. Sen vilka som skulle ta makten är omöjligt att säga, annat än att närheten till Tyskland och England talar till kommunisternas nackdel (ingen av dessa länder vill nog ha en röd fanan över triumfbågen). Jag skulle gissa på något fascistiskt, även om en ny kejsar Napoleon tilltalar mig...
Bonapartismen är stendöd efter nederlaget 1870. Bourbonanhängarna är lika ute i kylan. Vad som står på spel är den sekulära tredje republiken, vars kontroversiella triumf var knäckandet av katolska kyrkan 1905. Ett krigsnederlag skulle leda till att denna republik blev syndabock. Man skulle istället kunna få en auktoritär ny "republikansk" författning, där mycket satsa på att återuppbygga det "förnedrade fäderneslandet" under "fast ledning". Intressant nog skulle nog Franrike blir än mer militaristiskt och patriotiskt. De som kan läsa franska hittar en del täkvärt här.

Om Ryssland tillhör den förlorande sidan förvintern 1914, leder detta till att tsaren sitter kvar i orubbat bo och att den pågående demokratiseringen och industriliseringen fortsätter. Tyskland kommer antagligen bara att roffa åt sig diverse "obetydliga" gränsområden. Polen blir "självständigt" under en tysk kung, Litauen likaså, kanske också Finland.

<font size="1">Edit: Länk inlagd.</font size>

Dewil

Skrivbordsgeneral
Österrike-Ungern hade inga starka etniska motsättningar. Visst, de gruffade lite, men innan första världskriget så var den mest extrema åsikten som framfördes den att dubbelmonarkin skulle ersättas med en konstituonell monarki (om du spelar Victoria så vet du vad som menas ). De som förespråkade att mans kulle bryta sig ur imperiet var ytterst fåtaliga. Den som har ansvaret för Ö-U's upplösnign är Woodrow WIlson, som plötsligt menade att kriget itne bara var för att försvara demokratin från kaisern utan även att befria de förtryckta folken i östeuropa, vilket kom som en nyhet för innevånarna, minst sagt.
Det har sagts att ett skäl till varför serbiska nationalister sköt kronprins Franz Ferdinand var för att hans politik innebar demokratiseringar som hade givit större lokalt självstyre åt bland annat de folk som de serbiska nationalisterna ville se som förtryckta. Det är en klassisk frågeställning för revolutionära rörelser - ska man gå med på förbättringar och på så vis dra undan förutsättningarna för revolutionen eller ska man verka för att vidmakthålla förtrycket för att få massorna att resa sig?

Dewil

Storuggla

Champion
"Ett krigsnederlag skulle leda till att denna republik blev syndabock. Man skulle istället kunna få en auktoritär ny "republikansk" författning, där mycket satsa på att återuppbygga det "förnedrade fäderneslandet" under "fast ledning". Intressant nog skulle nog Franrike blir än mer militaristiskt och patriotiskt"

Ungefär såhär?

Storuggla, ronnie barker

Mekanurg

Kung George saknade makt. Wilhelm hade däremot stor exekutiv makt när det gällde krig och utrikespolitik, samt i Preussen där han var kung. Kejsartyskland var en federation med stort inre självstyre för delstaterna, vilka för det mesta leddes av något furstehus. Preussen omfattade ungefär 40% av riket och hade den dominerande ställningen.

Mekanurg

Danne, tror att Hitler och Kaiser Wilhelm II skulle platsa i ett sitcom tillsammans.
Kaisern ogillade Hitler och stack inte under stol med detta. En gapig och vulgär medelklassösterrikare, en riktig uppkomling, hade tagit över hans ädla rike Preussen.

Storuggla

Champion
Re: Just så (ANT)

Hittade dem via en google-bildsökning på "Petain". Någon fransk hemsida. Okunnig som jag är i det franska språket vet jag inte om hemsideinnehavaren var positiv eller negativ till Hr Petain.

Storuggla, websökaren

Marukusu

Hero
"Tyskland skulle jag säga fortsätter i sitt konservativa kejsardömesspår. Ingen demokratisering eller ens kommunistsiska uppror (eftersom sådant kräver en förlust i kriget och missnöje som inte finns efter en snabb vinst."

Naturlich hade jag tänkt bevara H.M. Kaisern. Bara Wilhelms mustasch skulle kunna få mig att avsvära mig allt vad bolsjevism heter och börja skråla Die Wacht Am Rhein. Synd bara att han dör redan år 1941... :gremfrown:

Jag undrade mer hur de andra ideologierna skulle ta en tysk seger.

"Okej, nu måste jag börja raljera om mitt favoritland genom historien. Österrike-Ungern hade inga starka etniska motsättningar... (blablabla, yaddayadda)"

Tjôta! Okej, du får som du vill.

"Vinns kriget fort blir inte krigsskadestånden lika hemska. Sen vilka som skulle ta makten är omöjligt att säga, annat än att närheten till Tyskland och England talar till kommunisternas nackdel (ingen av dessa länder vill nog ha en röd fanan över triumfbågen). Jag skulle gissa på något fascistiskt, även om en ny kejsar Napoleon tilltalar mig..."

En ny monark i Frankrike kanske till och med välkomnas från tyskt håll. Det skulle i så fall röra sig om en vissNapoleon V, som snart dör och efterträds av Napoleon VI. Om man nu överhuvudtaget väljer att stödja huset Bonaparte.
Jag antar också att de smutsiga kommunisterna inte får något nytt land att diktera över. Jag vet inte vad som flög i mig när jag skrev det, för mycket socker i téet kanske.

"De goda nyheterna är dock att Kemal Atatürk inte kan ta makten och sålunda är fezen tillåten som huvudbonad även efter kriget!"

Tss. Kosackmössor äger fezer varje dag:

Jag tycker annars att Mustafa Kemal var en kool kille. Men det vette fan om inte sultanatet var koolare. Kemal lär ju inte bli helt maktlös i det Osmanska Imperiet alla fall, han var ju en av få turkar som faktiskt var en kompetent befälhavare.

"Ryssland: Öhm... de fick stryk? I ett kort krig? Då skulle jag tippa på en förlängnign av tsarväldet, fast med samma instabila situation som innan kriget. Ifall tsaren redan är bortkruffad men Kerenskij avslutar kriget... ja, då försvinner liksom Lenins triumfkort."

Kriget gick ju trots allt rätt bra för tsar Nicky i Ostpreussen... innan tyskarna skickade dit trupper för att försvara det. :gremtongue:
Tyskland kanske valde att fortsätta kriget mot ryssarna efter att västfronten blivit säkrad med en fred för att roffa åt sig en kaka av Ukraina och Baltikum. Dessutom vet jag inte om herr panslavist tsar Nikolaj skulle vilja svika sina slaviska fränder i Balkan och överlåta dem till Österrikarna utan några större krigsinsatser, dessutom så ville man nog från ryskt håll gärna ha en militär seger för att sopa förlusten mot Japan 1904-1905 under mattan.
Framförallt så var också bolsjevikerna mycket koolare än tsaren. Alla borde rangordnas i koolhet utefter huvudbonadena de bär!:

"Chang. Helt klart. Tyskland hjälpte Chang Kai-Check under trettiotalet (och drog sig ur eftersom Japan visade sig en bättre partner). Dock måste han brottas med krigsherrar i nord, öst, syd och lite överallt. Men han har en snygg fru."

Yes, jag har faktiskt hämtat hem von Falkenhausen själv ett par gånger i HoI. :gremtongue:
Hans assistans var dock inte nog för att krossa Kinesiska Röda Armén, även om en Koumintang-seger vore en mycket intressant twist.
Att Chiangs fru var snygg kan bekräftas, faktiskt snyggare än Mao's fru(ar). Även om Jiang Qing var bra mycket koolare än någon annan kinesisk kvinna jag känner till.

"Det blir väl en vit fred (ytterligare Victoria-referenser!) skulle ajg gissa. Dock, Japans mål är väl att expandera? Då kommer de hamna i gruff med någon, förr eller senare."

De lär ju storma in i Manchuriet i vilket fall, som de gjorde på riktigt. Korea och Formosa har de tagit för längesen. Frågan är om de kommer i konflikt med Tyskland över kampen om Kina eller blir allierade med dem. Ryssland/Sovjet kanske hämnas förlusten år 1905?

Whew, det tog tid.

-Danne, borde äta något.

Marukusu

Hero
Re: Ett ukroniskt förslag. [ANT, OT]

"Kaisern ogillade Hitler och stack inte under stol med detta. En gapig och vulgär medelklassösterrikare, en riktig uppkomling, hade tagit över hans ädla rike Preussen."

...Vilket är precis därför de skulle platsa såpass bra i ett sitcom tillsammans.

-Danne, JAG skulle i alla fall kolla på det.

Troberg

Sinister eater
Alla borde rangordnas i koolhet utefter huvudbonadena de bär!
Låter som katolicismen. Ju högre upp i organisationen man är, desto större hatt har man. Allt från en liten hätta för vanliga småprällar, till lite större för biskopar och kardinaler. Påven har en jättehatt. Gud måste sitta med en stor jävla sombrero i himlen.

Organ

Out of time, out of mind
Det rimligaste förklaringen till en tyskt seger är att franska armén bryter ihop under reträtten i augusti 1914.
Ett annat möjligt scenario är att massmyterierna inom franska armén under våren 1917 antar mycket större proportioner än i verkligheten och orsakar ett sammanbrott av hela den fronten som tyskarna, genom mycket tur och lite skicklighet lyckas utnyttja. Efter en hastigt igångsatt motoffensiv lyckas tyskarna inta Paris och Frankrike tvingas sluta separatfred. USA, som precis förklarat Tyskland krig, beslutar sig, till britternas stora skräck, för att skjuta upp den planerade amerikanska expeditionskårens överskeppning till Europa på obestämd framtid. Britterna, som helt plötsligt finner sig nästan ensamma mot de segerika tyskarna, biter i det sura äpplet och ansöker om fred. Eller nått.

/Anders

Marukusu

Hero
"Ett annat möjligt scenario är att massmyterierna inom franska armén under våren 1917 antar mycket större proportioner än i verkligheten och orsakar ett sammanbrott av hela den fronten som tyskarna, genom mycket tur och lite skicklighet lyckas utnyttja. Efter en hastigt igångsatt motoffensiv lyckas tyskarna inta Paris och Frankrike tvingas sluta separatfred. USA, som precis förklarat Tyskland krig, beslutar sig, till britternas stora skräck, för att skjuta upp den planerade amerikanska expeditionskårens överskeppning till Europa på obestämd framtid. Britterna, som helt plötsligt finner sig nästan ensamma mot de segerika tyskarna, biter i det sura äpplet och ansöker om fred. Eller nått."

Intressant, då kan man ju få in de extrema politiska ideologierna också eftersom att krigets förödelse är större.

-Danne, funderar på att kladda ner en karta snart.