Vitulv said:
Av alla BRP-varianter jag spelat så är M:UA den överlägset bästa. Är det här någon ny hate-grej eller? För jag levde i tron att jag inte var ensam om att tycka så. Det enda jag kan komma på som var dåligt med det systemet var att SMI fick alltför mycket betydelse,
I övrigt tycker jag att det är en väldigt elegant, smidig och extremt spelbar BRP-klon.
Redan när MUA var det nya svarta var det ganska många som pekade på brister hos reglerna. Poängen var att på den tiden så var vi så vana vid BRP och så vana vid att slänga ihop husregler att det ändå var ganska lätt att snygga till regelverket. Ändra lite på den mutantionen, öka skadan på det vapnet, höj kostnaden för den prylen o.s.v. Det var inte så många som tyckte att
spelet var dåligt för det för även med alla husregler är BRP intuitivt och enkelt att höfta. Vi spelade MUA nästan oavbrutet i flera år, hela UA-kampanjen och massor av annat och jag skrev massor av moduler och annat, så jag var helt klar en fanboy, men trots att vi till slut i princip hade bytt ut
alla (utom de som var så dåpliga att de inte ens funkade i teorin) regler så kunde vi inte tänka tanken att spelet av den anledningen skulle vara dåligt. För alla spel vi spelade såg ut så.
MUA har en mustig stämning, skön humor och det är bra skrivet. Det har inte fullt så genomtänkta regler. Vi är inte så många som tycker att regler som funkar är viktigt, så för alla andra blir MUA ett riktigt bra spel. För oss andra blir MUA en skitskön setting.
Jag skulle gärna återvända till Pyri, men isf med ett AW-hack eller något annat som stödjer mitt sätt att spela på. Tänk bara vilka coola fynd-moves man skulle kunna göra!