Nekromanti Ett väldigt enkelt rollspel

Max Raven

T12-kultist
Hade en rollspelsidé som jag tror kan ta mig 1-2 timmar att skriva ihop en hyfsad text till.

För att få mig lite i rullning, dock:

Tänkte att systemet använder T6or. Om vi inte kör pöl utan singular-T6a för test, hur ofta är det rimligt att en "genomsnittslig" person ska lyckas i en utmaning? Roll-under-mekanik.

Unfair

Hero
Max Raven said:
Hade en rollspelsidé som jag tror kan ta mig 1-2 timmar att skriva ihop en hyfsad text till.

För att få mig lite i rullning, dock:

Tänkte att systemet använder T6or. Om vi inte kör pöl utan singular-T6a för test, hur ofta är det rimligt att en "genomsnittslig" person ska lyckas? Roll-under-mekanik.
Beror på, hur ofta ska man slå? Mot vad ska man slå? Om vi pratar om att slå för att laga en robot så inte mer än 20% av gångerna, men för att hoppa mellan hustak 80%. För snittet om du ska ha samma slag för allt så typ 40%.

Ögat

Hero
mindre än halv chans är tråkigt.
mer än 3/4 är tråkigt.

på en t6 innebär det
1 - 2 = för svårt för att det ska vara värt
3 - 4 = ok
5 - 6 = för lätt för att det ska vara spännande

Max Raven

T12-kultist
unfair said:
Tänkte att systemet använder T6or. Om vi inte kör pöl utan singular-T6a för test, hur ofta är det rimligt att en "genomsnittslig" person ska lyckas? Roll-under-mekanik.
Beror på, hur ofta ska man slå? Mot vad ska man slå? Om vi pratar om att slå för att laga en robot så inte mer än 20% av gångerna, men för att hoppa mellan hustak 80%. För snittet om du ska ha samma slag för allt så typ 40%. [/quote]
Ja, däri ligger lite knuten. Å ena sidan vill jag ju ha ett snabbt slag-mekanik, roll under kan ge effekt som man kan jämföra... Men borde inte en del saker vara svårare än andra? Typ, undvika en älg med bilen och klara ett oplanerat hopp i F1 tycker man kanske att det borde vara olika. Eller att man kanske inte borde kunna laga en robot.

Fast i det här fallet så säger jag nog "eh, whatever" och kör på - speldesignen fungerar nog bättre så. Relax and enjoy, remember it's only a game, typ. :gremsmile:

Så... 50% kanske (under 3) för vanliga, "oskillade" personer.

Max Raven

T12-kultist
Olav said:
mindre än halv chans är tråkigt.
mer än 3/4 är tråkigt.

på en t6 innebär det
1 - 2 = för svårt för att det ska vara värt
3 - 4 = ok
5 - 6 = för lätt för att det ska vara spännande
Sant kanske, förutom att ibland jämför man effekt, och där behöver inte "lätt att lyckas" betyda att man alltid vinner.

Hm, fast omvänd effekt betalar sig kanske oftare, även om det är en extra vända..?

Edit: Kom på att det inte bör spela någon roll. Har fixat väg runt det.

Max Raven

T12-kultist
Okej, gdocs lade av, så jag skrev ner resten av vad jag kom på i en textfil tillfälligt.

2 timmars skrivande så här långt, avrundar uppåt och räknar med 2 timmar imorgon för genomgång och göra formulär (så länge som gdocs är uppe). Tyvärr körde jag lite fast i hur jag skulle överföra mina tankar till spelet.

För de som vill ha lite aning om i vilka banor jag varit inne på:
Plug and Play-mekanik (vilket kan leda till att jag får omorganisera/banta här och var), en del Mushin-manifestets tankar samt Scott Pilgrim - främst en tanke kring hur serien var uppbyggd.

Första utkast i text där jag försöker förklara spelidén:

"Vad handlar det om?
Meningen med <x> är att börja i någon form av diskbänksrealism och se hur denna mejas ner som utav flera skenande tåg som störtar mot varandra när mer och mer saker kommer inflygande - vare sig de olika element som dyker upp är populärkultursreferenser, in-jokes eller såpopera."

Max Raven

T12-kultist
F ö vill jag tacka unfair och Olav. Olav lite extra för hans fundering kring vad som är kul/spännande slag. Det hjälpte verkligen. Tack. :gremsmile: