Nekromanti Ett vått finger i stadsluften

Kultkult

Veteran
Jag skulle vilja göra en liten opinionundersökning men först en kort bakgrund.

Jag funderar på att skriva ett bakgrundsmaterial i form av en stadsmodul. Staden ska kunna fungera till de flesta fantasyspel men med betoning på grisodlarfantasy (låg). Jag tänker mig främst världen Ereb Altor, fast utan några världstypiska inslag. Jag tycker inte att Kandra och Krilloan riktigt räcker till.

Jag tänker mig en större Hansastad men med fantasyinslag. Staden kommer att bli ganska detaljerat beskriven men endast med information som spelare/spelledare har användning av (är inte så förtjust i statistik och slumptabeller).

Nu åter till ämnet; finns det ett behov av en dylik stadsmodul? Motivera.

Jag läser inte så mycket rollspel längre, så jag har inte koll på vad som finns ute och använs och läsarkretsen är kanske mätt på städer? Jag skriver med all säkerhet ändå men det hade varit intressant att rekognosera terrängen innan.

Olle Linge

Snigel
Inte för min del

Jag har inget behov av en sådan modul. När jag spelleder strävar jag efter att göra så mycket som möjligt så världsspecifikt det går. Därför skulle jag inte ha någon som helst användning av en generisk stad. Jag skulle visserligen inte ha användning för någon stadsmodul alls, men om den är fantasifull och annorlunda kan jag i alla fall sno bra saker från den.

Johan K

Gammal & dryg
Nu åter till ämnet; finns det ett behov av en dylik stadsmodul? Motivera.
Behövs & behövs.. Alltid kul när folk lägger upp sina alster på nätet. Så för min del så kan du ju lltid göra din modul. För min del så skulle den sådan modul fungera som inspiration, om inte annat.

Pom

Swashbuckler
Erm...

Nu känner jag mig dum för att jag svarar, eftersom jag inte har något konstruktivt att bidra med. Men, eftersom du formulerade dig opinionsundersökningsmässigt så kanske du är ute efter hur stor andel av dem som svarar på ditt inlägg är intresserade.

Själ är jag mer för episk/heroisk fantasy. Inkorporerar jag andras material skall det dels vara tillräckligt originellt för att göra det värt besväret och dels passa perfekt ihop med mina hemkokta planeter.

Däremot är jag rätt förtjust i statistik och slumptabeller... :gremsmirk:

Eksem

Champion
Jag har Sharn - City of Towers. Det är 192 sidor stad-goodness, inklusive en CD med soundtrack.

Staden är förstås aningen speciell, eftersom den är byggd på höjden på ruinerna av en äldre monsterstad. Så det är ingen generisk stad som t.ex. Freeport eller Monte Cooks kommande Ptolus.

Det är några kända städer med produktstöd jag känner till i alla fall.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tja, jag tror väl egentligen inte att generellt rollspelsmaterial efterfrågas i någon större utsträckning längre (Och sannolikt inte till numera nedlagda Ereb Altor). Men du kan naturligtvis skriva för din egen skull om du känner att du har inspiration och tid över.