Nekromanti "Ett väldigt dåligt spel men jag gillar't"

solvebring

Superhero
Svarte faraonen said:
Gamla Drakar-utgåvor, framför allt Expert och Chronopia.
Fast jag får lov att hålla 91:an främst där, vilket jag fortfarande spelar då och då.

Fast tja, dåligt är det väl egentligen inte - men det är out of date så in i helvete. Slät BRP är ju trots allt inga regeleffektiva eller häftiga grejer precis. Men det funkar, i viss mån.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
solvebring said:
Svarte faraonen said:
Fast jag får lov att hålla 91:an främst där, vilket jag fortfarande spelar då och då.
1991 års utgåva spelade jag faktiskt aldrig. Sedan skulle jag nog inte räkna åtminstone Expert som "väldigt dåligt" -- bara inte vidare imponerande med moderna mått mätt.

solvebring

Superhero
Svarte faraonen said:
solvebring said:
Svarte faraonen said:
1991 års utgåva spelade jag faktiskt aldrig. Sedan skulle jag nog inte räkna åtminstone Expert som "väldigt dåligt" -- bara inte vidare imponerande med moderna mått mätt.
Hehe! Precis efter att jag gjort min ändring fick jag se detta. Det tycks som att vi tolkar spelen rätt så likvärdigt - att de inte är direkt dåliga, däremot lite åldriga.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag kan inte riktigt svara på det här. Det finns dåliga rollspel som jag gillade när jag spelade dem (DoD91), men jag skulle nog knappast gilla att spela dem idag. Men jag har svårt att gå igång på dåliga spel.

Men visst, jag har nog ett: Mutant: Undergångens arvtagare. Maken till kass BRP får man leta efter; helt ogenomtänkt system som inte ens fungerar i teorin. Stor och detaljerad spelvärld, vilket inte är dåligt i sig, men jag gillar det inte. Men jag kan inte låta bli att supa in känslan. Den där putslustiga buskiskänslan som krank hatar så mycket, där folk heter Cappuchino och man har hårtorkar som man tror är strålpistoler. Det där funkade ju aldrig i spel eftersom systemet inte stödde det överhuvudtaget, men känslan är så skön. Så länge jag slipper spela skiten så älskar jag M:UA.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
xyas said:
Mutant Chronicles. Uruselt spel i så många avseende men nær jag spelar det blir det alltid awesome av någon anledning.
LOL!

Awesome fast dåligt spel.

1 av 2 får väl anses godkänt? Och jag gör hellre ett spel som är awsome och dåligt, än ett som är bra och tråkigt. :gremgrin:

/M

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Magnus Seter said:
xyas said:
Mutant Chronicles. Uruselt spel i så många avseende men nær jag spelar det blir det alltid awesome av någon anledning.
LOL!

Awesome fast dåligt spel.
Äh, jag tycker fortfarande att MC helt klart platsar i toppen av iaf den svenska spelfloran, antagligen internationellt också. Regelsystem är ju generellt dåliga; men MC's fluff lär jag mig fortfarande saker av. Helt strålande ihopsatt, tycker jag. Bred, djup värld med massor av färdiga grejer att bygga äventyr av. Tydliga konflikter och grupper att tycka saker om. Awesome and win.

//Krank, fanboi

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Helt strålande ihopsatt, tycker jag. Bred, djup värld med massor av färdiga grejer att bygga äventyr av. Tydliga konflikter och grupper att tycka saker om. Awesome and win.

//Krank, fanboi
Jag ska aldrig säga emot dig i någon tråd, nånsin mer. :gremgrin:

/M

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Metamorphosis Alpha, version 1, från 1976. Tunt, taffliga regler, svårt att snickra ihop kampanjer, men väldigt charmig och fantasieggande läsning.

Ögat

Hero
Medhåll. Mc är så bra att det inte är ett dåligt spel som är bra, utan bara ett... spel som är bra. Vilket i sin tur beror på att det är en hårfin gräns mellan tufft och töntigt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Olav said:
Medhåll. Mc är så bra att det inte är ett dåligt spel som är bra, utan bara ett... spel som är bra. Vilket i sin tur beror på att det är en hårfin gräns mellan tufft och töntigt.
Alternativt att det inte bara finns töntighet i den spelvärlden. man får blicka lite bortom de svällande musklerna lite, bara, så ser man ju värsta noir/vansinnesvärlden med sköna konflikter och sånt som är göttigt att greppa tag i när man skapar rollperson. Eller äventyr.

//Krank, som tycker att machodelen av MC inte är så intressant

solvebring

Superhero
Genesis said:
Men visst, jag har nog ett: Mutant: Undergångens arvtagare. Maken till kass BRP får man leta efter; helt ogenomtänkt system som inte ens fungerar i teorin. Stor och detaljerad spelvärld, vilket inte är dåligt i sig, men jag gillar det inte. Men jag kan inte låta bli att supa in känslan. Den där putslustiga buskiskänslan som krank hatar så mycket, där folk heter Cappuchino och man har hårtorkar som man tror är strålpistoler. Det där funkade ju aldrig i spel eftersom systemet inte stödde det överhuvudtaget, men känslan är så skön. Så länge jag slipper spela skiten så älskar jag M:UA.
Tänk jag hade tänkt att nämna M:UA av nästan samma anledningar. :gremlaugh: Jag vill förövrigt understryka det där med dåligt avvägd BRP och i övrigt dåligt avvägt system. Ta bara rollpersonskapandet. Det är inte så najs om man inte moddar lite.

Fast som jag sagt förut - svenska spel a la BRP funkar om man tar dem för vad de är och själv ser till att göra system lite mer skalvänligt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
solvebring said:
Genesis said:
Tänk jag hade tänkt att nämna M:UA av nästan samma anledningar. :gremlaugh: Jag vill förövrigt understryka det där med dåligt avvägd BRP och i övrigt dåligt avvägt system. Ta bara rollpersonskapandet. Det är inte så najs om man inte moddar lite.

Fast som jag sagt förut - svenska spel a la BRP funkar om man tar dem för vad de är och själv ser till att göra system lite mer skalvänligt.
Av alla BRP-varianter jag spelat så är M:UA den överlägset bästa. Är det här någon ny hate-grej eller? För jag levde i tron att jag inte var ensam om att tycka så. Det enda jag kan komma på som var dåligt med det systemet var att SMI fick alltför mycket betydelse,

I övrigt tycker jag att det är en väldigt elegant, smidig och extremt spelbar BRP-klon.

Arfert

Facit
Tycker det är helt ok, och är det enda svenska BRP som jag faktiskt spelat en lite längre tid.

Botulf

Hero
DoD6 första versionen. Det är askasst ur regelsynpunkt och korrekturmissarna är spektakulära. Och man behövde DoD6Expert och DoD6Magi för om man ville ha koll på hur magi egentligen funkade även om man bara ville köra på grundreglerna (mysteriet kring hur SPI, SPI-poäng, FV i besvärjelser och dess korrekta tillämpning). Jag spelade det inte särskilt mycket när det kom heller. Men på något sätt har det en charm över sig, rätt komplett med det mesta i en bok och inte särskilt tjockt. Skulle ändå vara förstahandsvalet om jag ska plocka fram Vildhjarta, Snösaga och Vinterskogens Hemlighet för då slipper jag konvertera värden för SLP och kan använda Jorges Bestiarium lättare. Med en inte allt för stor klase husregler har det blivit rätt kul, men rätt långt ifrån hur det egentligen är avsett att spelas.

Telash

Swordsman
Beror på vad man menar med "gillar" men jag vill nog häva ur mig Western från 1989. Hur någon någonsin ska orka spela det spelet förstår jag inte. Men jag kunde inte sluta göra rollpersoner till det spelet. Jag älskade att göra det. Tror det passar rätt bra att jag ska bli ekonom.

-Intervjuare: Vilken erfarenhet av avancerad ekonomi har du?
-Jag: Jag har säkert gjort 80 gubbar till Western -89!

Botulf

Hero
Vitulv said:
Av alla BRP-varianter jag spelat så är M:UA den överlägset bästa. Är det här någon ny hate-grej eller? För jag levde i tron att jag inte var ensam om att tycka så. Det enda jag kan komma på som var dåligt med det systemet var att SMI fick alltför mycket betydelse,

I övrigt tycker jag att det är en väldigt elegant, smidig och extremt spelbar BRP-klon.
Ursäkta OT. Håller definitivt med.

Säger bara: Tabellen för uppredade färdighetslag. Den har blivit universal i alla spel jag kan tillämpa den i som inte redan har något liknande.

Anarchclown

Swashbuckler
Rifts. Skitdåliga regler, ingen balans någonstans. Grymt bra stämning jämt när man spelar det med fokus på att få in känsla och vansinnig känsla av ös.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Telash said:
-Intervjuare: Vilken erfarenhet av avancerad ekonomi har du?
-Jag: Jag har säkert gjort 80 gubbar till Western -89!
It's funny because it's true!

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vitulv said:
Jag älskar BRP. De som klagar är en högljudd minoritet.

Tror jag i alla fall. Jag menar, det är så många klassiska spel som varit BRP och som älskas och spelas och får nya versioner, och så vidare. Det kan inte vara jättedåligt då.

Tycker jag. Eller blev det en otrevlig stämning nu?

/M