Nekromanti "Ett väldigt dåligt spel men jag gillar't"

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Måns said:
Ja, den inverterade PÅL-tärningen var en av de första och bästa husreglerna som nog alla trodde skulle komma med i andra upplagan.
PÅL-tärningen?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mekanurg said:
Måns said:
Ja, den inverterade PÅL-tärningen var en av de första och bästa husreglerna som nog alla trodde skulle komma med i andra upplagan.
PÅL-tärningen?
Om jag minns rätt:

När man använde ett fornvapen slog man för att träffa, och för om vapnet föll sönder (PÅLitlighet). Eftersom båda slogs med 1t100, dvs två 10:or, så var det enkelt att bara vända på ental och tiotal för att få PÅL-slaget. Vips, ett slag istället för två, med bibehållen funktionalitet.

jakobius

Veteran
Sagan om ringen (MERP) har en suverän spelmiljö (förstås!) men ett uselt system. Bara metoden att räkna erfaranhetspoäng tarvar ett heltidsjobb som kamrer.
Men det kom många väldigt bra moduler och äventyr till spelet och vad kan slå Midgård som spelvärld? Vi hade väldigt kul med Sagan om ringen, trots spelmekaniken.

Rickard

Urverk speldesign
Det känns lite dumt att säga att ett spel är dåligt endast baserat på reglerna, som exempelvis Mutant med sin helt underbara värld.

Däremot är Wastelands ett dåligt spel. Dåligt i bemärkelsen "dåligt förklarad värld med stora hål" och "ett regelsystem som var barn för sin tid". Däremot skulle jag skrika "Jaaaa!" om någon föreslog att vi skulle spela Wastelands. Jag vet inte varför. Kanske för att det är urban post-apokalypse, kanske för att jag växte upp med filmer som Flykten från New York, kanske för att jag spelade spelet med brorsan när jag var i mina yngre tonår och minns saker som "Död år" och "Död av", "Favoritföremål: en bok", "Mål: vill ha en stridsvagn" och andra roliga detaljer. Tabellerna var med andra ord roliga och jag gillar också principen med "Du har många vapen ... men ingen ammo". Jag tror det var därför som jag gjorde kulor som betalvara i Mutiné.

/Han som fick suga på den här tråden ett tag, för han kom inte på något spontant

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
På tal om Lancelot Games: Khelataar. Jag skulle lätt kunna sätta mig ner och spela Khelataar någon dag, trots att det finns mängder med spel med bättre regler och bättre spelvärld.

Genesis

Ni dés ni maître
Han said:
Det känns lite dumt att säga att ett spel är dåligt endast baserat på reglerna, som exempelvis Mutant med sin helt underbara värld.
Tja, det beror ju på preferenser. Om man som jag skiter i spelvärlden och mest tycker att den är ivägen blir Mutant ett rätt dåligt spel.

Chryckan

Swordsman
Genesis said:
Han said:
Tja, det beror ju på preferenser. Om man som jag skiter i spelvärlden och mest tycker att den är ivägen blir Mutant ett rätt dåligt spel.
Blir det inte också väldigt tråkigt om man inte har någon spelvärld. ;P

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
[OT] Spelvärldar

chryckan said:
Blir det inte också väldigt tråkigt om man inte har någon spelvärld. ;P
Man kan inte spela utan en, så det uppstår en automagiskt så fort man börjar spela. Vetenskapen har inte riktigt kunnat förklara fenomenet, men det har observerats otaliga gånger.