Re: SFS är trist
det ska inte finnas någon fast punkt! dessutom känns det inte det minsta realistiskt. låt gå för att det inte är omöjligt men jag tycker som om dom är fruktansvärt malplacerade... jag menar.... varfööör?!!!
Skandinavien, i synnerhet Sverige, har länge haft en tradition av att vara humanitära och ta hand om såväl flyktingar som medborgare som hamnat fel i samhället. Idag ser vi hur hela EU drar åt höger, vilket om i norden stannar kvar i unionen kommer att tvinga oss att urholka skyddsnäten och låta allt handla om att ha mest pengar. Vår enda möjlighet att i framtiden kunna föra vår egen politik är att hålla oss delvis utanför - t.ex. genom en skandinavisk union. Jag ser inte alls detta som en omöjlighet, utan hoppas snarare på en sådan framtid.
Sedan ska man ju betänka att de sociala skydden i SFS och säkerheten bland medborgarna inte är lika omfattande som idag, men i jämförelse med resten av världen 2059 utmärker skandinavien sig.
varför bara råkar just norden vara superbäst på allt? tråååkigt. hela norden skulle vara en stor blight ifall ni frågar mig.
1) Skandinavien är inte superbäst på allt. Området har odlat ett antal framgångsrika egna företag som är duktiga inom sina små områden, men på världsmarknaden är man varken mer högteknologiska eller inflytelserika än något annat land.
2) Varför skulle det var blight i Skandinavien. Se bara idag, Sverige har kommit väldigt långt när det gäller att vara försiktig om naturen. I Storbritannien däremot så har man under århundraden slarvat med miljön.
å så skulle alla vara precis lika elak i norden som i resten av världen. massa korruption. varför är alla företag å makt personer just i norden så himmla snälla?
Du har helt rätt i att korruptionen inte är så enormt omfattande i SFS. Däremot så har megaföretagen ändå mängder av inflytande genom lobbyism och partistöd likt det som förekommer i USA idag. För övrigt så finns alla skandinaviska storföretag även i omvärlden, och givetvis är de giriga. Men i SFS skulle sådant beteende innebära mycket badwill eftersom konsumenterna tänker mer på vad de köper så saker och ting sker lite mer i skymundan.
/Emil