Nekromanti Europa kampanjen återuppstår! Och ger sig av på korståg.

God45

#PrayersForBahakan
Min gamla D&D Europa kampanj kommer nu ha en uppföljare. Den här gången kommer kampanjens fokus vara en mega-dungeon som funnits gömd under staden Antioch och som hittas av munken Peter Bartholomew när han sökte efter det sanna spjutet. Året är 1102, Bohemond härskar över Antioch och Baldwin of Edessa (jag kommer köra kampanjen på engelska så jag använder engelska titlar här) är den första konungen över Jerusalem.

Själva mega-dungeonen kommer vara en blandning av Dwimmermount och egenskrivna grejer. Städerna runtomkring som spelkaraktärerna primärt kommer röra sig i är Antioch och Jerusalem, men någon utflykt till Tripoli kan förekomma.

D&D elementen kommer långt vara samma som i Europa kampanjen men med vissa tillägg. Alverna kommer fortfarande från de djupare tyska skogarna och de är fortfarande ättlingar till Kain från bibeln. Orcher (och halv orcher) kommer Skandinavien och är ättlingar till Lilith (tänk Grendel) och dvärgar är centrerade runt Schweiz och de är ättlingar till Abel som rymde under jorden under synda floden. De nya raserna kommer vara gnomer (som jag inte har någon bra bakgrundshistoria till) och tieflings (som är halv-demoner). Magi är svartkonster som män lär sig antingen från Satan och demonerna i hans helvete eller från de gamla gudarna. Vissa kan också lära sig magi genom att studera obskyra heliga texter tillräckligt noga men det är ovanligt. Hospitaler orderna är paladins. Tjuvar kommer från tjuvgillen i Bagdad och tjuvarnas marknad i Paris.

Npc:er jag har förberedda så här långt är centrerade runt Antioch och det är även där jag kommer behöva fler npc:er. Det kommer ta ett tag tills det att de reser till något annat ställe så det är här fokuset utanför dungeon kommer ligga tidigt.

De Npc:er jag har hittills är:

Peter Bartholomew, sinnessjuk cleric som upptäckte det sanna spjutet och ingången till mega-dungeonen.

Stephen, greven av Blois, och den bästa generalen och krigaren i det heliga landet.

Hugh den första, greven över Vermandois. Den största skrytmånsen i Europa och i hemlighet en häxa.

Bohemond. Oh, Bohemond! Killen som intog Antioch och en av verklighetens PC:s. Anna Comnena, prinsessan av Byzantium beskrev honom såhär:

Now [Bohemond] was such as, to put it briefly, had never before been seen in the land of the Romans [that is, Greeks], be he either of the barbarians or of the Greeks (for he was a marvel for the eyes to behold, and his reputation was terrifying). Let me describe the barbarian's appearance more particularly -- he was so tall in stature that he overtopped the tallest by nearly one cubit, narrow in the waist and loins, with broad shoulders and a deep chest and powerful arms. And in the whole build of the body he was neither too slender nor overweighted with flesh, but perfectly proportioned and, one might say, built in conformity with the canon of Polycleitus... His skin all over his body was very white, and in his face the white was tempered with red. His hair was yellowish, but did not hang down to his waist like that of the other barbarians; for the man was not inordinately vain of his hair, but had it cut short to the ears. Whether his beard was reddish, or any other colour I cannot say, for the razor had passed over it very closely and left a surface smoother than chalk... His blue eyes indicated both a high spirit and dignity; and his nose and nostrils breathed in the air freely; his chest corresponded to his nostrils and by his nostrils...the breadth of his chest. For by his nostrils nature had given free passage for the high spirit which bubbled up from his heart. A certain charm hung about this man but was partly marred by a general air of the horrible... He was so made in mind and body that both courage and passion reared their crests within him and both inclined to war. His wit was manifold and crafty and able to find a way of escape in every emergency. In conversation he was well informed, and the answers he gave were quite irrefutable. This man who was of such a size and such a character was inferior to the Emperor alone in fortune and eloquence and in other gifts of nature.

Han är så med!

Min plan är att göra Mega-dungeonen till vägen Jesus tog ner till helvetet för att befria de goda hedningarna som dog innan han föddes. Efter att han gått upp igen försökte helvetet invadera genom tunneln men klarade inte av det på grund av den kvarvarande heligheten. Sedan dess har dungeonen fylls av andra märkliga varelser och kulter som tagit sig in genom gömda gångar genom jorden. Jag tänker fylla den med en massa saker från abrahamitisk myt. Tex Johannes döparens avhuggna huvud som uttalar galna profetior.

Vad tror ni? Några förslag på hur jag kan göra det här så bra som möjligt? Eller bara rörande coola grejer jag kan ha med.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänkte svara på Jeff Rients 20 frågor om kampanjer för den här kampanjen nu när jag ändå är igång. Frågorna kan hittas här om du är intresserad: http://jrients.blogspot.se/2011/04/twenty-quick-questions-for-your.html

What is the deal with my cleric's religion?

Du är antagligen kristen. Det är trots allt vad hela det här korstågandet är baserat på. Du kan också spela en Judisk eller Muslimsk cleric men eftersom ni ska vara på korsfarare ockuperat område kommer det vara rätt jobbigt för dig.

Where can we go to buy standard equipment?

De vandrande köpmän som följde efter arméerna hit har satt upp en fast marknad i staden. Det finns också karavaner som kommer till staden då och då och som kan ha föremål som i vanliga fall inte finns tillgängliga.

Where can we go to get platemail custom fitted for this monster I just befriended?

Det är antagligen fullt möjligt i Antioch om du har gott om pengar. Men är det ett väldigt stort monster så kanske du måste åka till Jerusalem.

Who is the mightiest wizard in the land?

Saint Cyprian of Antioch, djävulsdyrkaren som blev ett helgon och som nu återupplivat sig själv med hjälp av sin magi. Eller Simon Magus, odödlig OG trollkarlen vars namn ledde till att Mage började betyda trollkarl.

Who is the greatest warrior in the land?

Antingen Bohemond eller Stephen, greven av Blois. Stephen var nog bättre på sin top men han har börjat bli gammal...

Who is the richest person in the land?

Baldwin of Edessa, kung över Jerusalem. Gold 4 days! Fått det mesta från att plundra staden och mörda alla i den. Chaotic evil for the win.

Where can we go to get some magical healing?

Peter Bartholomew eller en av hans lärjungar kan fixa det, och de har satt upp läger precis utanför dungeonen så det bör bli lätt att hitta dem. Det finns också rykten om att Hugh den förstas hushålerska, Morgana, vet en hel del om sådant. Eller så kan du betala dyra pengar och hitta en arabisk läkare som faktiskt vet vad han syslar med, inte magi men näst bästa grejen.

Where can we go to get cures for the following conditions: poison, disease, curse, level drain, lycanthropy, polymorph, alignment change, death, undeath?

Poison, disease och curse kan du få fixat hos Peter Bartholomew eller en av hans lärjungar. Level drain förekommer inte så oroa dig inte för det. Polymorph och Alignment change finns det heliga platser i Jerusalem du kan be vid för att fixa. Dör du är du död så vitt någon vet, sådana mirakel har inte setts till på mer än tusen år. Undeath och lycanthropy är problem med stora P:n. Du kan nog inte fixa det, du bör nog inte berätta för någon om det... Men du kan nog leva med det va?

Is there a magic guild my MU belongs to or that I can join in order to get more spells?

Jupp, de kalls häxcirklar. Den största drivs av Hugh den första och dyrkar Satan. Det finns en mindre cirkel som dyrkar de gamla gudarna led av riddaren Arthur Maliganth som också rekryterar. Den odöda Saint Cyprian of Antioch driver en hädisk cirkel som dyrkar Jesus men som använder mörka och tvivelaktiga metoder.

Where can I find an alchemist, sage or other expert NPC?

Det här kan bli lite jobbigt. Nämnde jag att ALLA i Jerusalem blev mördade? Antioch klarade sig inte bättre. Mitt bästa tips är Tripoli. Se till att inte bli mördad av vilda gäng av korsfarare på vägen bara!

Where can I hire mercenaries?

Överallt. Seriöst, överallt. Välj och vraka. Engelska armborst experter, franskt kavaleri eller norska bärsärkar. Kasta en sten och du kommer träffa en legoknekt.

Is there any place on the map where swords are illegal, magic is outlawed or any other notable hassles from Johnny Law?
Använder du necromancy, sluter avtal med demoner eller dyrkar fel gudar är du körd om de kommer på dig. Passa dig.

Which way to the nearest tavern?

Det har satts upp en hel del improviserade barer och liknande sedan ockupationen började. De varierar vilt i kvalite men det finns ett par bra. Jag rekommenderar den blinda grisen.

What monsters are terrorizing the countryside sufficiently that if I kill them I will become famous?

Demonen Abraxis har setts till i det heliga landet längs landsvägarna där han och hans hord av vidriga insekter har anfalli och slukat pilgrimer, handelsmän och andra resande. Han försvinner när störe grupper av korsfarare eller andra armeer närmar sig för att besegra honom. Schakal draken har också synts till i vildmarken där den anfallit och slukat mindre grupper av soldater.

Are there any wars brewing I could go fight?
Tja, korstågen pågår fortfarande. Välj en riktning att gå eller rida åt, ta med dig ett vapen och så kommer du hitta ett krig att slåss i.

How about gladiatorial arenas complete with hard-won glory and fabulous cash prizes?

Nej, tyvärr inte.

Are there any secret societies with sinister agendas I could join and/or fight?

Där finns de tidigare nämnda häxcirklarna. Där finns också hassassin orderna som försöker underminera den västerländska ockupationen och tempelriddare orderna som låtsas vara en kristen order men som egentligen dyrkar demonen Baphomet.

What is there to eat around here?

Lamm, bröd gjort på vete, vin, en del oxkött och kyckling.

Any legendary lost treasures I could be looking for?

Förbundsarken, den heliga graalen, spikar från det sanna korset, Samsons åskäkben och Johannes döparens huvud.

Where is the nearest dragon or other monster with Type H treasure?

Det är Schakal draken. Den håler till i ödemarken bortom stadens gränser.