God45
#PrayersForBahakan
Min gamla D&D Europa kampanj kommer nu ha en uppföljare. Den här gången kommer kampanjens fokus vara en mega-dungeon som funnits gömd under staden Antioch och som hittas av munken Peter Bartholomew när han sökte efter det sanna spjutet. Året är 1102, Bohemond härskar över Antioch och Baldwin of Edessa (jag kommer köra kampanjen på engelska så jag använder engelska titlar här) är den första konungen över Jerusalem.
Själva mega-dungeonen kommer vara en blandning av Dwimmermount och egenskrivna grejer. Städerna runtomkring som spelkaraktärerna primärt kommer röra sig i är Antioch och Jerusalem, men någon utflykt till Tripoli kan förekomma.
D&D elementen kommer långt vara samma som i Europa kampanjen men med vissa tillägg. Alverna kommer fortfarande från de djupare tyska skogarna och de är fortfarande ättlingar till Kain från bibeln. Orcher (och halv orcher) kommer Skandinavien och är ättlingar till Lilith (tänk Grendel) och dvärgar är centrerade runt Schweiz och de är ättlingar till Abel som rymde under jorden under synda floden. De nya raserna kommer vara gnomer (som jag inte har någon bra bakgrundshistoria till) och tieflings (som är halv-demoner). Magi är svartkonster som män lär sig antingen från Satan och demonerna i hans helvete eller från de gamla gudarna. Vissa kan också lära sig magi genom att studera obskyra heliga texter tillräckligt noga men det är ovanligt. Hospitaler orderna är paladins. Tjuvar kommer från tjuvgillen i Bagdad och tjuvarnas marknad i Paris.
Npc:er jag har förberedda så här långt är centrerade runt Antioch och det är även där jag kommer behöva fler npc:er. Det kommer ta ett tag tills det att de reser till något annat ställe så det är här fokuset utanför dungeon kommer ligga tidigt.
De Npc:er jag har hittills är:
Peter Bartholomew, sinnessjuk cleric som upptäckte det sanna spjutet och ingången till mega-dungeonen.
Stephen, greven av Blois, och den bästa generalen och krigaren i det heliga landet.
Hugh den första, greven över Vermandois. Den största skrytmånsen i Europa och i hemlighet en häxa.
Bohemond. Oh, Bohemond! Killen som intog Antioch och en av verklighetens PC:s. Anna Comnena, prinsessan av Byzantium beskrev honom såhär:
Han är så med!
Min plan är att göra Mega-dungeonen till vägen Jesus tog ner till helvetet för att befria de goda hedningarna som dog innan han föddes. Efter att han gått upp igen försökte helvetet invadera genom tunneln men klarade inte av det på grund av den kvarvarande heligheten. Sedan dess har dungeonen fylls av andra märkliga varelser och kulter som tagit sig in genom gömda gångar genom jorden. Jag tänker fylla den med en massa saker från abrahamitisk myt. Tex Johannes döparens avhuggna huvud som uttalar galna profetior.
Vad tror ni? Några förslag på hur jag kan göra det här så bra som möjligt? Eller bara rörande coola grejer jag kan ha med.
Själva mega-dungeonen kommer vara en blandning av Dwimmermount och egenskrivna grejer. Städerna runtomkring som spelkaraktärerna primärt kommer röra sig i är Antioch och Jerusalem, men någon utflykt till Tripoli kan förekomma.
D&D elementen kommer långt vara samma som i Europa kampanjen men med vissa tillägg. Alverna kommer fortfarande från de djupare tyska skogarna och de är fortfarande ättlingar till Kain från bibeln. Orcher (och halv orcher) kommer Skandinavien och är ättlingar till Lilith (tänk Grendel) och dvärgar är centrerade runt Schweiz och de är ättlingar till Abel som rymde under jorden under synda floden. De nya raserna kommer vara gnomer (som jag inte har någon bra bakgrundshistoria till) och tieflings (som är halv-demoner). Magi är svartkonster som män lär sig antingen från Satan och demonerna i hans helvete eller från de gamla gudarna. Vissa kan också lära sig magi genom att studera obskyra heliga texter tillräckligt noga men det är ovanligt. Hospitaler orderna är paladins. Tjuvar kommer från tjuvgillen i Bagdad och tjuvarnas marknad i Paris.
Npc:er jag har förberedda så här långt är centrerade runt Antioch och det är även där jag kommer behöva fler npc:er. Det kommer ta ett tag tills det att de reser till något annat ställe så det är här fokuset utanför dungeon kommer ligga tidigt.
De Npc:er jag har hittills är:
Peter Bartholomew, sinnessjuk cleric som upptäckte det sanna spjutet och ingången till mega-dungeonen.
Stephen, greven av Blois, och den bästa generalen och krigaren i det heliga landet.
Hugh den första, greven över Vermandois. Den största skrytmånsen i Europa och i hemlighet en häxa.
Bohemond. Oh, Bohemond! Killen som intog Antioch och en av verklighetens PC:s. Anna Comnena, prinsessan av Byzantium beskrev honom såhär:
Now [Bohemond] was such as, to put it briefly, had never before been seen in the land of the Romans [that is, Greeks], be he either of the barbarians or of the Greeks (for he was a marvel for the eyes to behold, and his reputation was terrifying). Let me describe the barbarian's appearance more particularly -- he was so tall in stature that he overtopped the tallest by nearly one cubit, narrow in the waist and loins, with broad shoulders and a deep chest and powerful arms. And in the whole build of the body he was neither too slender nor overweighted with flesh, but perfectly proportioned and, one might say, built in conformity with the canon of Polycleitus... His skin all over his body was very white, and in his face the white was tempered with red. His hair was yellowish, but did not hang down to his waist like that of the other barbarians; for the man was not inordinately vain of his hair, but had it cut short to the ears. Whether his beard was reddish, or any other colour I cannot say, for the razor had passed over it very closely and left a surface smoother than chalk... His blue eyes indicated both a high spirit and dignity; and his nose and nostrils breathed in the air freely; his chest corresponded to his nostrils and by his nostrils...the breadth of his chest. For by his nostrils nature had given free passage for the high spirit which bubbled up from his heart. A certain charm hung about this man but was partly marred by a general air of the horrible... He was so made in mind and body that both courage and passion reared their crests within him and both inclined to war. His wit was manifold and crafty and able to find a way of escape in every emergency. In conversation he was well informed, and the answers he gave were quite irrefutable. This man who was of such a size and such a character was inferior to the Emperor alone in fortune and eloquence and in other gifts of nature.
Han är så med!
Min plan är att göra Mega-dungeonen till vägen Jesus tog ner till helvetet för att befria de goda hedningarna som dog innan han föddes. Efter att han gått upp igen försökte helvetet invadera genom tunneln men klarade inte av det på grund av den kvarvarande heligheten. Sedan dess har dungeonen fylls av andra märkliga varelser och kulter som tagit sig in genom gömda gångar genom jorden. Jag tänker fylla den med en massa saker från abrahamitisk myt. Tex Johannes döparens avhuggna huvud som uttalar galna profetior.
Vad tror ni? Några förslag på hur jag kan göra det här så bra som möjligt? Eller bara rörande coola grejer jag kan ha med.