Nekromanti Europa som fantasy setting

God45

#PrayersForBahakan
Jag har nu GM:at tre sessioner av vår nya OD&D kampanj i vilken spelarna hittils har slagits med Mordreds och Kung Arthurs trupper, torterat och blivit torterade av häxjägare, svingat runt svärdet Glam och fullständigt punkat Vlad tepes.

Grejen jag har gjort annorlunda med den här kampanjen är att jag struntat i att hitta på en fantasy setting som ändå bara är Europa med andra namn. Vi kör istället i Europa eller som jag valt att kalla det "Mytiska" Europa.

Det första jag gjorde var att säga att saker som är fiktion är sanna vilket hittils har lett till att kampanjen har en bakgrund av inbördeskriget mellan Arthur och Mordred och att Vlad var av den blod sugande varianten. Det andra var att inte sätta ett årtal, det är "medeltiden" som bland annat kan ses i Kevin Kostners robin hood film eller som Xena gjorde med den antika världen. Det enda som är fastslaget är att rommariket har fallit och att krut inte är utspritt ännu. Detta har lett till att utforskandet av Amerika precis börjat, protestanterna har börja kriga mot katolikerna, korstågen pågår, Charlemange är i frankrike och vikingarna invaderar skottland. Samtidigt.

Vad som jag finner intressant med detta hittils är att inte bara kan spelarna "settingen" minst lika bra som jag eftersom inget är fastställt förutom att det är en röra av Europeisk historia men de har också tillfört en massa coola saker som jag inte var beredd på. Som alv cleriken som dyrkar Gaia, halv-alven som är en teutonisk typ med en kod av ridderlighet mot adel men som glatt mördar bönder som kommer ivägen och halv-orken som naturligtvis är viking som ungefär hälften av alla andra vikingar.

Jag är däremot rädd för att stöta på fallgropar eller att komma för nära obekväma ämnen från riktig Europeisk historia. Har någon kört något liknande innan? Och kan dessa då ge mig några tips för att maximera coola saker och minimera obekvämma saker? Jag hade tänkt köra Jeanne D'arc som invaderar England som min nästa story-line efter att mina spelare fuckat up Mordred eller Arthur eller båda. Har ni några tips för det?

peta

Warrior
Låter som en modernare tappning på prins Valiants medeltid. Beror mycket på hur mycket dina spelare vill svälja. Vissa kan vara kinkiga. Själv skulle jag inte klagat om det så dök upp utomjordingar mitt i smeten bara du som Sl förklarat innnan att det är hittepå medeltid, vilket det verkar som du gjort.

En grej som är skoj med liknade spel är att sätta spelarna i historiska händelser och låta dem ändra helt fritt och förebehållslöst på utgången.

Zimith_UBBT

Warrior
Historien är ju en fantstiskt setting, och jag tycker du gör helt rätt i din tanke med att "mixa allt" och ha fantastiska inslag. Det kan vara bra att tydligt poängtera för spelare (särskilt om det finns dem som är intresserade av verklig historia eller mytologi bland dem) att det är "din" setting ni spelare i. Detta kanske genom att plocka in något som avgjort inte har sin grund i verklig historia eller mytologi - som t.ex. utomjordingar.

Fördelarna är många, anser jag, även om jag kanske skulle ha det knepigt med D&D för ändamålet. En nackdel som kan uppstå är om spelarna konfronteras med "heliga kor" och att interaktionen med dessa sabbar känslan. Kan de t.ex. döda Kalle-Mange, öla med Merlin eller förvandla Arthur till en apa? Det kan bli som man träffar Gandalf i en Tolkiensetting. Tyvärr kan spelare ofta känna om man försöker få dem att undvika att interagera med kända personer eller händelser.

God45

#PrayersForBahakan
Zimith said:
Historien är ju en fantstiskt setting, och jag tycker du gör helt rätt i din tanke med att "mixa allt" och ha fantastiska inslag. Det kan vara bra att tydligt poängtera för spelare (särskilt om det finns dem som är intresserade av verklig historia eller mytologi bland dem) att det är "din" setting ni spelare i. Detta kanske genom att plocka in något som avgjort inte har sin grund i verklig historia eller mytologi - som t.ex. utomjordingar.

Fördelarna är många, anser jag, även om jag kanske skulle ha det knepigt med D&D för ändamålet. En nackdel som kan uppstå är om spelarna konfronteras med "heliga kor" och att interaktionen med dessa sabbar känslan. Kan de t.ex. döda Kalle-Mange, öla med Merlin eller förvandla Arthur till en apa? Det kan bli som man träffar Gandalf i en Tolkiensetting. Tyvärr kan spelare ofta känna om man försöker få dem att undvika att interagera med kända personer eller händelser.
Ingen i gruppen bryr sig om den riktiga historien utom som en källa att sno från så det är inget problem :gremsmile:

Jag kör också sten hårt på att alla NPC:er är där för att dödas. Gruppens fighter critical hit:a Vlad Tepes med första attacken med ett magiskt vapen i hjärtat och dödade honnom direkt. De är också på god väg mot sitt mål att ha ihjäl Mordred och när han är död kanske Arthur också. Arthur är en level 7 fighter, gruppen är just nu level 4 och består av blandade klassser så i en fair fight skulle de nog kunna ta Arthur nu :gremsmile:

Vem vill inte ha "Dödade hela det runda bordet och Merlin" på sin gaming merit lista? :gremwink:

Leon

Leo carcion
God45 said:
De är också på god väg mot sitt mål att ha ihjäl Mordred och när han är död kanske Arthur också.
:gremsmile: Du har just sålt mig på din kampanj !

God45

#PrayersForBahakan
Etepete said:
God45 said:
De är också på god väg mot sitt mål att ha ihjäl Mordred och när han är död kanske Arthur också.
Jag kanske inte är en jättebra GM när det kommer till subtila nyanser men i min kampanj får du rida din hydra kompis som du döpt till Hydie in genom stadsmurarna för att rädda din kompis från Inquisationen :gremsmile:

Bassejr

Hero
God45 said:
Etepete said:
God45 said:
Jag kanske inte är en jättebra GM när det kommer till subtila nyanser men i min kampanj får du rida din hydra kompis som du döpt till Hydie in genom stadsmurarna för att rädda din kompis från Inquisationen :gremsmile:
awesome koncept, "but I didn't expect the spanish inquisition". höhöhö.

God45

#PrayersForBahakan
Bassejr said:
God45 said:
Etepete said:
God45 said:
awesome koncept, "but I didn't expect the spanish inquisition". höhöhö.
Jag tänkte inte på det och tydligen gjorde mina spelare inte det heller för jag slapp de skämten. Vilket är tur för annars hade jag suttit i häktet nu :gremwink: Men den här gruppen är bra med att inte dra sånna skämt.

Det värsta jag fått var en annan grupp där skämten om "The violence inherited in the system" vägrade sluta.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
God45 said:
Ingen i gruppen bryr sig om den riktiga historien utom som en källa att sno från så det är inget problem :gremsmile:
Det är nog en av de enklaste fällorna att ramla i, så det är gött att ni jämfotahoppat över den.

Låter som en jäkligt rolig kampanj!

Necross

Swashbuckler
Sprang på den här sajten "Anno Domine 1100" (finsk?) och kom ihåg den här tråden, och det är andra forumiter som nämnt liknande satsningar. Blev iaf sjukt sugen på fantasylir i medeltida, mytiskt Europa. Det räcker inte med Ars Magica-kampanjen som vi redan spelar, detta måste göras något av! :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Necross said:
Sprang på den här sajten "Anno Domine 1100" (finsk?) och kom ihåg den här tråden, och det är andra forumiter som nämnt liknande satsningar. Blev iaf sjukt sugen på fantasylir i medeltida, mytiskt Europa. Det räcker inte med Ars Magica-kampanjen som vi redan spelar, detta måste göras något av! :gremsmile:
Den länken är så jäkla nice! Den sparar jag direkt :gremsmile:

Vill du ha mina anteckningar och sådant från kampanjen jag körde?

Necross

Swashbuckler
God45 said:
Vill du ha mina anteckningar och sådant från kampanjen jag körde?
Shoot! PM:a gärna. Kan inte lova när jag tar tag i det dock :gremsmile:

Necross

Swashbuckler
Nu blev jag plötsligt VÄLDIGT sugen på att förlägga mitt eget fantasylir, eller kanske testa Anarchclowns Myths, med ett mytiskt Europa som setting.

Fördelarna är uppenbara, men vad ser ni för nackdelar med detta? Jag kan själv tänka mig det redan nämnda "peteriet" i historien, att vissa spelare kan ha problem med att man skriver om historien alltså. Men jag tror inte jag känner några såna spelare.

Ni som testat detta, vad säger ni? Nåt jag inte tänker på?

God45

#PrayersForBahakan
Necross said:
Nu blev jag plötsligt VÄLDIGT sugen på att förlägga mitt eget fantasylir, eller kanske testa Anarchclowns Myths, med ett mytiskt Europa som setting.

Fördelarna är uppenbara, men vad ser ni för nackdelar med detta? Jag kan själv tänka mig det redan nämnda "peteriet" i historien, att vissa spelare kan ha problem med att man skriver om historien alltså. Men jag tror inte jag känner några såna spelare.

Att skriva om historien var inga problem med min grupp. Jag fastslog rätt snabbt att det fanns Alver i tyskland, Arthur var kung i England, Dracula var vampyr och arr halva scandinaviens befolkning var orker eller halv-orker. Efter det var det ingen som väntade sig historisk exakthet :gremsmile:

Ett av de enda problemen jag stötte på var religonen. Ingen i min grupp ville spela kristen eller jude trots att det var de största religonerna och de var också väldigt negativa till präster och såvidare. Detta var inget jättestort problem men du kanske har någon i gruppen som tar illa upp av att man har den medeltida kyrkan som goda. Jag hade med allt från häxjägare till korsfarare som Lawfull Good vilket skulle kunna göra folk upprörda så tänk på det.

Annars ser jag inga nackdelar med att använda Europa som setting :gremsmile:

Bassejr

Hero
God45 said:
Necross said:

Att skriva om historien var inga problem med min grupp. Jag fastslog rätt snabbt att det fanns Alver i tyskland, Arthur var kung i England, Dracula var vampyr och arr halva scandinaviens befolkning var orker eller halv-orker. Efter det var det ingen som väntade sig historisk exakthet :gremsmile:

Ett av de enda problemen jag stötte på var religonen. Ingen i min grupp ville spela kristen eller jude trots att det var de största religonerna och de var också väldigt negativa till präster och såvidare. Detta var inget jättestort problem men du kanske har någon i gruppen som tar illa upp av att man har den medeltida kyrkan som goda. Jag hade med allt från häxjägare till korsfarare som Lawfull Good vilket skulle kunna göra folk upprörda så tänk på det.

Annars ser jag inga nackdelar med att använda Europa som setting :gremsmile:
Först av allt, en sak som jag tänkte på var att Alverna alltid för mig verkat som Rommarna och Grekerna. Folk som levde för länge sen i ett storslaget imperium, och fortfarande existerar som ras, och delar av kulturen, men nu är på nedgång för att släppa fram människorna. Och orker i norr vet jag inte... Jag säger inte att någonting är fel, det beror på hur man ser på de olika folkslagen, men jag skulle väl se saxerna och kung arthurs fiender som typiska för att ta rollen som Orker i en fantasy version av europa, medan Sverige snarare skulle vara någo farligt öde skogslandskap, med bara ett par enstaka, hårdhudade människostammar som vandrar runt och försöker överleva, medan skogarna härjas av diverse vargar, troll, vättar, jättar, stenbumlingar, koltrastar och annat farligt. :gremtongue:

EDIT: För det andra (var på väg att glömma det) så fins det beskrivet i någon av 3.5 core böckerna hur man sätter en Lawful good npc som skurk i dramat. Det öppnar ju för en hel del intressanta frågor om vad det egentligen innbär att vara god, för o inte tala om att man ju får chans att kasta paladins och präster som fiender mot spelarna.

God45

#PrayersForBahakan
Först av allt, en sak som jag tänkte på var att Alverna alltid för mig verkat som Rommarna och Grekerna. Folk som levde för länge sen i ett storslaget imperium, och fortfarande existerar som ras, och delar av kulturen, men nu är på nedgång för att släppa fram människorna.
Mitt problem här var att jag redan hade rommarna som Numinorierna från Tolkien. Det största och mest civiliserade männskliga riket någonsin. Så Rangers var de sist ätlingarna till den romerska kejsar ätten :gremsmile:

Så jag lade Alverna i Tyskland för att en massa sagor om alver och sådat finns där. Så Alverna levde isolerat i Schwarzwald skogen och är ganska rasistiska mot människorna och därför är deras kultur annorlunda. Mina spelare som körde alver spelade det dock inte så. De hörde Tyskland och rasism och tänkte: Nazister! Så alverna i min setting blev till tredje riket ganska snabbt :gremtongue:

. Och orker i norr vet jag inte... Jag säger inte att någonting är fel, det beror på hur man ser på de olika folkslagen, men jag skulle väl se saxerna och kung arthurs fiender som typiska för att ta rollen som Orker i en fantasy version av europa
Jag tryckte ihop tiden så att en massa saker hände sammtidigt som hände i helt olika åthundraden eller inte alls på riktigt. Så jag hade vikingarna invadera England sammtidigt som Arthur var i krig med sin son Mordred och Katolikerna och Protestanterna slog ihjäl varandre på kontinenten sammtidigt som korstågen var i full gång. Så jag skippade Saxarna och hoppade rakt till vikingarna. Spelaren som ville spela en viking ville spela en Halv-ork så därför blev svenskarna orker medan danskarna och Norrmännen var människor.

Oh, och vikingarna hade steampunk tech. Because that shit is awsome!

EDIT: För det andra (var på väg att glömma det) så fins det beskrivet i någon av 3.5 core böckerna hur man sätter en Lawful good npc som skurk i dramat. Det öppnar ju för en hel del intressanta frågor om vad det egentligen innbär att vara god, för o inte tala om att man ju får chans att kasta paladins och präster som fiender mot spelarna.
En av spelarnas värsta fiender var en inquisitor som var en Lawfull good cleric. Han slogs egentligen också mot demonen som var kampanjens stora skurk men spelarna gillade inte hans metoder. Så det slutade med att de red en hydra in genom stadsmuren för att rädda spelarkaraktär häxan som skulle bli bränd på bål av honom. Sedan slogs de på torget och lyckade ta honom tillfånga.

Han dog sedan av ett orelaterat meteor regn medan han satt i fängelset :gremtongue:

Ki-ai

Warrior
Hur mycket fantasyinslag är det?

Har Hunner/Mongoler både hippogriffer och vanliga hästar?

Bor det frostjättar i norden?

Finns det enorma monsterkrokodiler i Egypten? Kan de tämjas och riktas mot invaderande arméer? Reptilmän?

Kan Jeanne D`Arc nedkalla Guds straff över motståndarna?

Finns det sjöfararnationer som verkligen LEVER på sina skepp, skeppen kanske lever i sig a'la Ereb Altor.

Då två kristna härar möts, kan prästerna göra något coolt då? Regnar det både stenar och magi från himmelen då katapulterna avfyras?

God45

#PrayersForBahakan
Hur mycket fantasyinslag är det?
Riktigt, riktigt mycket.

Har Hunner/Mongoler både hippogriffer och vanliga hästar?
Det här kom inte upp i kampanjen. Men fuck yes! Och enhörningar! :gremlaugh:

Bor det frostjättar i norden?
Ja, men de är ganska onda så ork vikingarna slåss mot dem en hel del. Några onda clerics dyrkar Loki och hans barn som tekniskt sätt är jättar och kan därför framkalla både is och eld jättar.

Finns det enorma monsterkrokodiler i Egypten? Kan de tämjas och riktas mot invaderande arméer? Reptilmän?
Mina spelare var inte intresserade av egypten spåret men mina planer där var att Set har tagit männskligform och leder sin arme av sjakal män söderut genom Afrika på plundrings och erövringståg. Han slåss mot spanjoreena och Portogiserna längs kontinentens västkust. Men som sagt, det kom inte upp. Jätte krokodiler är coolt så hade en spelare velat spela en egytier som red på en hade det varit helt ok :gremlaugh:

Kan Jeanne D`Arc nedkalla Guds straff över motståndarna?
Level 5 cleric så jupp :gremsmile: Men inte lika bra som varken Martin Luther eller påven.

Finns det sjöfararnationer som verkligen LEVER på sina skepp, skeppen kanske lever i sig a'la Ereb Altor.
Nej, det hade jag inte tänkt på. Men det är coolt så om någon hade skrivit in det i sin backstory hade det blivit canon :gremsmile:

Då två kristna härar möts, kan prästerna göra något coolt då? Regnar det både stenar och magi från himmelen då katapulterna avfyras?
Clerics av tillräckligt hög nivå för att göra de stora grejerna är ganska ovanligt, kanske tio till femton stycken i Europa. Men de flesta av dem befann sig under kampanjen i krig och slungade sticks to snakes, Flame strike och earthquake runt sig :gremlaugh: