Nekromanti europool

Krille

Super Moderator
"Borde det vara ok för en europool agent att under ett förhör med en terroristmisstänkt hota honom med en pistol mot huvudet? eller kommer detta ge rättsliga påföljder för agenten?"

Våld eller hot om våld är förbjudet enligt diverse konventioner och lagar, inklusive FNs konventioner om mänskliga rättigheter, Génève-konventionen om krigsfångar och europeisk lag, oavsett om det är i samband med förhör eller inte. Dessa lagar och konventioner gäller även för poliser.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Men sedan är ju frågan om detta brott mot de mänskliga rättigheterna kommer att uppdagas... någonsin ? /images/icons/grin.gif

seinet

Swashbuckler
NT [OT]

'Nuff said

Skulle det inte passa bättre att skriva 'Nuff typed?

Jag menar, N och T /images/icons/smile.gif

/Seinet Wintermute - Lyssnar på en av gårdagens inköpta skivor.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
beror på...

Det beror väl på ?
Som jag förståd det så är väl den mesta polisen i NT korrumperad alternativt korrumperad-till-oigenkännelighet. Om en polis då har lite kontakter inom sin polisstation och lite slantar över så kan han väl ganska lätt få en "lugn stund, med bara förhörsperson, jag och Herr 9mm". ?

Eller har jag fel ?

Nalle med AK4

Swordsman
De SKA gälla. I grund och botten, tänk bara på hur man utrustar polisen. Batonger, gummikulor, pistoler, tårgas, vattenkanoner osv. är ju inte precis smärtfria.
Och om någon polis mot all förmodan skulle misstänkas ha misshandlat någon så ser oftast rätten mellan fingrarna med det. Se bara på kravallerna i Genua och Göteborg. Där debatteras det ännu om poliserna som misshandlade demonstranter gjort något fel. Inga poliser har dömts.
Eftersom det är på det här sättet idag och Neotech utspelar sig i en mörk, nedgången framtid så kan jag bara dra slutsatsen att den där pistolen mot huvudet inte skulle göra så mycket, eller så har dokumentationen om det där tillfället "försvunnit" på något mystiskt sätt./images/icons/wink.gif
Nalle

ZerXes

Veteran
Re: mer medhåll

skulle till och med kunna tänka mej lite lättar misshandel i förhörsrummen, iallafall när det gäller terrorisster och så

PAX

Jordisk Äventyrare
Antar att det har en hel del med plats att göra. Befinner sig agenten och terroristen en bit från civilisationen där ingen hör eller ser vad som händer så finns det nog inget som stoppar agenten att gå utanför ramarna. Speciellt inte om det kan rädda livet på en hel del oskyldiga offer.

Kom samtidigt också att tänka på min gode rollperson, Kornitzky, som skulle tvinga fram lite svar från en "fuling". En revolver, en omantlad kula, spänn hane och rulla cylinder, tryck av (slår en T6:a) och naturligtvis slår jag en 6:a !!!