Det systemet blir i räknemässigt likadant som D&D isåfall, fast man ska slå lågt istället för högt.
En identisk version som den du beskrev fanns väl i gamla Dragon Warriors om jag inte minns fel?
Ett annat 'D&D-variant'jag använde senast jag ledde DoD4 var att jag lät spelaren slå ett vanligt slag under färdighetsvärdet som anfallslag. Med en 'dold' modifikation baserat på om målets försvarsvärde baserad på hur mycket det var över eller under 10.
Praktiken ett slag på motståndstabellen alltså.
Med en bieffekt att om striden pågick några rundor så kunde spelarna lista sig till motståndarens FV.
På samma sätt hoppade jag över att slå anfallslag för fiender, det räckte med att spelarna fick slå försvarsslag.
Fundering:
Det kan kanse gå lite snabbare att ta bort ett av tärningsslaget. Men jag tycker även att det även kan blir ett litet spänningsmoment för spelarna att slå ett försvarrslag. Likaså kan det ge känslan till spelaren att den iaf kan göra 'någonting' aktivt som försvar.
En annan idé jag funderar på angående kroppspoängen:
Istället för att ja olika antal kroppspoäng per kroppsdel, så skulle man kunna ha lika mycket i alla kroppsdelar, och istället lägga på modifikationer på skada beoende på var träffen tar.
t.ex. En träff mot armen kanske ger +1 skada, mot huvudet +3.
Jag upplever det skulle bli enklare att hålla reda på kroppspoängen för många karaktärer med en sådan metod.
Övriga funderingar:
För övrigt är jag en fan av 'experience dice' som i OtE, 3 pooler som i TSOY tycker jag är för mycket.
Att man har en liten resurs att hushålla med. För att det tillåter 'temporära misslyckanden', så att man inte alltid måste få utstå samma typ av (eller den värsta typen av) konsekvens varje gäng ens försvar går dåligt.
Om man tar bort försvarslaget helt, skulle man kunna ersätta med någon typ av 'utmattnings' eller 'energipoäng' som ger en möjlighet att slå ett försvarslag som annars inte skulle vara möjligt.
Jämför reroll med whfrp2's Fortunepoints. Kanske ha lika många försvarslag/rerolls till godo per spelmöte, som antal hjältepoäng eller något liknande.
En annan grej som jag inte hittade i Sagas regler var för vad som egentligen händer om man orsakar en kritisk skada (-3) i en arm på en attack. d.v.s om offret sätts ur stridbart skick....