Nekromanti Evil alignment necro/priest med good paladin i gruppen.

kevzo

Veteran
Jag ska starta en ny campain idag. och vi spelar med lite custom raser som är gjorde för att passa in i den värld vi bygger vår lore på.
jag ska/vill då spela en Dark elf. Dark elf i detta fall är väldigt sällsynta och det fins myter om att de är kannibaler.
en av bonusarna" är att om jag äter andra humanoids får jag 10%hp/runda (får troligtvis inte användas i combat.)

eftersom det är en myt att de är kannibaler kommer jag troligtvis inte bli dödad on sight. men behöver ju på något vis dölja neutral(evil) alignment och kanske även det faktum att jag är en dark elf om möjligt.

mitt mål vore att spela denna ras som en necromancer eller evil aligned priest. mitt största problem är att i partyt finns det även en good paladin.
Dm är absolut med på och positivt till att jag tar denna roll sålänge jag gör det på ett snyggt och bra sätt som inte sabbar spelupplevelsen.
jag söker nu inspiration och ideer på hur jag ska kunna överleva i detta party utan att bli upptäckt.

God45

#PrayersForBahakan
Gillar du PvP? Kör på. Men ni bör sätta er ner och diskutera vad som händer när han får reda på vad du är. För det kommer komma fram. Jag hade inte gjort det här om du inte är beredd att ha din karaktär gruppmördad av resten av gruppen. Så det bästa är om antingen du eller paladinen ändrar karaktärskoncept.

kevzo

Veteran
vi vill gärna spela tillsammans men det blir ju problem när jag föredrar chaotic neutral eller evil karaktärer och han vill vara good. dock har rollerna inte varit så extrema tidigare. jag antar att det jag får sträva efter är att överleva sålänge som möjligt och fokusera på att få paladinen mördad innan han kommer på mig.

anth

Vetefan
Nu ser jag inte det här ur drowens synvinkel, utan ur paladinens.
Om jag spelar paladin är jag lawful good, kan använda detect evil at will och vägrar att samarbeta med onda varelser under några som helst omständigheter. Det fullständigt utesluter att jag skulle gå ut och äventyra med en drow som jag detectar som evil.
Så här säger jag inte för att jag är en grinig spelare. Jag säger så här för att så ska paladin spelas. Enligt boken.
Att tro att man kan spela paladin på något annat sätt är bara ett tecken på att man missförstått spelet fullständigt.

Så, hur hade ni tänkt lösa det lilla problemet?

God45

#PrayersForBahakan
kevzo;n4037 said:
vi vill gärna spela tillsammans men det blir ju problem när jag föredrar chaotic neutral eller evil karaktärer och han vill vara good. dock har rollerna inte varit så extrema tidigare. jag antar att det jag får sträva efter är att överleva sålänge som möjligt och fokusera på att få paladinen mördad innan han kommer på mig.
Det är värsta sättet att göra det på. Sätt er ner innan kampanjen börjar istället och kompromissa istället.

God45

#PrayersForBahakan
Det finns ju sätt att få det att fungera om ni sätter er ner och pratar igenom det hela gruppen och GM:en.

Mundo

Myrmidon
Detect evil är den dummaste spel som någonsin skrivits i ett rollspel.

Det blir svårt så länge den spellen finns tillgänglig, för han kan i princip bara titta på dig och säga att du är ondskefull. Om den spelen försvinner däremot så kan han ju tro att du är true neutral eller så och därefter bara köra på med det.

God45

#PrayersForBahakan
Mundo;n4051 said:
Detect evil är den dummaste spel som någonsin skrivits i ett rollspel.

Det blir svårt så länge den spellen finns tillgänglig, för han kan i princip bara titta på dig och säga att du är ondskefull. Om den spelen försvinner däremot så kan han ju tro att du är true neutral eller så och därefter bara köra på med det.
Det här kommer inte funka. För eller senare kommer han komma på dig med att göra något monstruöst och vad händer då?

Paladin: "Du mördade den där enhörningen! Du är ond eller hur!"
CE drow: "Öh... Nej?"

Sedan dör en av er och om det här är en grupp med vettiga karaktärer kommer de mörda dig eller släpa dig i kedjor till närmsta domare så att du blir dömd eftersom hej, du psycho mördade just en mother fucking paladin!

Och om du inte tänker göra onda saker, varför inte bara spela neutral och så finns inget problem?

Sätt er ner, prata igenom det här och kom fram till en anledning att de arbetar tillsammans innan ni börjar. Kan ni inte det bör en eller båda ändra på sina karaktärer. Vad finns det fler för karaktärer i gruppen? Är de också goda är det nog du som bör byta. Är de onda eller på väg åt det hållet kanske han bör ändra på sin karaktär. Men lös inte det här med PvP om inte båda är med på att det är vad ni vill.

Här är en bra video om den här frågan, spoony har rätt när det kommer till det mesta rörande det här: http://spoonyexperiment.com/counter-monkey/counter-monkey-so-you-want-to-be-evil/

Storuggla

Champion
Det här låter som ett underbart upplägg för att folk ska börja käbbla inom spelgruppen, bli sura på varandra för att alla andra är idioter och så lackar spelledaren ur för att spelarna inte kan bete sig. Prat amed varandra om hur vi vill ha rollpersonerna och vilken sorts kampanj ni tänkt er. Om en av er är paladin och den andra sitter och käkar på Hjalmar Brantings lik kommer det gå åt skogen om ni inte snackar med varandra först, hela gruppen.