Nekromanti Evolutionen

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hur fungerar det här med idén om evolution (vilken borde vara åtminstone ett stort tvisteämne, om inte allmänt erkänd, i akademiska kretsar) och Nidendomens uppfattning om att mänskliga varelser är fallna änglar? Finns det dokumenterat hur munken Jorge kombinerade detta med sin vetenskapliga nit och sina utläggningar om "grundstammarna"?

Detta leder in på frågan om hur pass sekulariserat Trudvangs samhälle är. Jorge, som levde för hundratals år sedan, talar relativt väl om Gerbanis, något man inte kan tänka sig att en västeuropeisk munk på 800-talet skulle göra om t.ex. islam (visserligen är Jorge en berest och världsvan man, det finns säkert många inskränkta typer i små kloster). Är man tolerant mot andra religioner, och existerar det ateism som ett alternativ till en religiös övertygelse? Går det att säga "kätterska" saker utan att bli inkvisitionerad (existerar detta ord verkligen?)? Om någon från RiotMidns kan svara på det här, eller några på forumet diskuterar sina tankegångar skulle jag vara tacksam.

vinterdraken

Veteran
jorge var inte så säker på sin tro, och dessutom så måste du komma ihåg att en mob trevliga människor brände ner biblioteket där boken förvarades så han var ju inte helt upskattad av alla...

Man Mountainman

Storsvagåret
Djälv är jag övertygad om att graden av religiositet har att göra med två faktorer. dels samhällets behov av det, och dels den enskilde individens behov av det. Därför är religion vanligare och mer respekterat i fångskulturer, där man i så stor utsträckning är beroende av faktorer som man inte har någon amkt över för att få ihop till sitt levebröd, än i moderna industrinationer, där levebrödet är ganska garanterat och ens möjligheter att förtjäna det mest beror på personlig flit (och skulle allt misslyckas finns ju alltid socialbidraget). Det är nog ingen tillfällighet att Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder, medan de flesta u-länder är religiösa som få. Vidare är religion förmodligen vanligare i ett strängt kollektivistisk och hierarkiskt samhälle, där religionen kanske främst fungerar som ett sätt att ytterligare knyta samman samhället. Nu går jag i marxistiska tankebanor här, men faktum är att medan Sverige inte bara är väldigt sekulariserat utan även väldigt individualistiskt, så är USA (som ju trots allt är en industrination av samma kaliber som Sverige) både extremt religiöst och extremt hierarkiskt och kollektivistiskt (jag hade kunnat hänvisa till en artikel i Forsking och Framsteg om jag hade sparat mina tidningar).

Svara därför först på frågorna: hur hierarkiskt kontra individualistiskt är samhället, och i hur stor utsträckning måste dess innevånare lita till yttre faktorer för sin överlevnad kontra i hur stor utsträckning styr de över sin välgång själva? Därefter kan du börja besvara frågor om samhällets sekularisering och religiösa tolerans.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Grejen är...

...att jag inte vet ett dyft om Trudvangs samhälle är uppbyggt. Skulle tippa att det är hierarkiskt och fångstbaserat. Dock var det inte hur religiöst samhället i allmänhet är (jag har inga tvivel om att gemene man är religiös) utan hur accepterat det är att man avviker från denna religiösa norm. För att ta exempel från vår värld igen, det är inte så farligt att avvika från den religiösa normen i USA (nja... i vissa delar i alla fall), men i valfritt fundamentalistiskt land kan det vara dödligt. Dessutom frågade jag om synen på evolutionen, som ju verkar vara i strid med nidendomens koncept om att människan kommit från en högre varelse, och sedan försämrats, fallit från änglarna. Evolutionen hävdar att varelser utvecklas till mer välanpassade varelser, vilket står i strid med detta (jag räknar änglar som rätt välanpassade varelser i de flesta miljöer). Ändå kunde Jorge ganska fritt skriva termen "evolution" utan förklaring i sitt bestiarium (möjligheten finns ju att idén om evolution är "bakvänd" i Trudvang). Därför kommer vi nu till kärnfrågan, hur stor är den religiösa och vetenskapliga toleransen och vad har föranlett denna utveckling?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Inget sägs om pöblar. "Mystiska omständigheter" skriver Steinluiv Gronfjard (en ättling? Får nidendomsmunkar skaffa barn?), och pöblar har en tendens att märkas. Därtill var det ett kloster (innehållande biblioteket) de eldade upp. Antagligen inte religiös allmoge (som dessutom i de flesta fall inte kan läsa, och absolut inte har koll på vad klostret innehåller för böcker), de skulle inte bränna en helig plats.

von Schnigel

Veteran
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Evolutionens baksida (ot)

Det här är något jag funderat över ganska länge, även om det som framförs inte är allvarligt menat:

Ett av dom i mina ögon mest specificerade och följdaktligen (inte säkert men jag utgår från det) mest evolutionerade (om man nu kan säga så) djurarterna är en av dom fiskarter som lever på stora djup och som med hjälp av självlysande antäner lockar till sig sina bytesdjur. Låt oss nu anta att bytesdjurens anntal skjunker (i enighet med en av alla dessa kurvor) och det blir svårt för fiskarna att överleva, till följd av detta överlever bara de djur med de mest utväckade fånsktmetoder, när sedan bytesdjurens kurva vänder uppåt igen (beroende på rovfiskarnas kraftigt minskade antal) finns bara ett fåtal individer kvar, dock med en mycket god förmåga att fånga föda dessa för nu en tillsynes ohämad tillgång till mat och drabbas av en så extrem fetma att dom inte kan röra sig vilket inte hindrar dom att fånga mer mat då bytesdjuren kommer till dom och inte tvärt om. Enda problemet är att ingen av fiskarna nu kan komma i kontakt med en annan individ av samma art och såldeles inte kan fortplanta sig dessutom är dom nu själva tämligen lätta bytesdjur. Så dom dör ut.Finito. Arten har evolutionerat bort sig själv.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Evolutionens baksida (ot)

Ny idé till varför massutdöenden uppkommer:
Det utvecklas en varelse som ynglar av sig som attan men som varken är snabb eller stark. Alla rovdjur börjar äta denna varelse i enorma mängder, och de tar aldrig slut. Rovdjuren blir feta, får hjärtattack och dör. Växtätarna drabbas av överbefolkning då de inte hålls efter av rovdjuren, och dör de också. Kvar finns bara de som var smarta nog att äta den där irriterande lilla varelsen (som nu när rovdjuren dött givetvis också drabbats av överbefolkning och svultit ihjäl).