Nekromanti Evolutionens Barn - Arketyper och Aspekter i anime

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har ju länge hävdat, att listor är kreativitetsfrämjande och framför allt bra om man ska kunna skapa rollpersoner snabbt utan att egentligen ha någon inspiration innan. Särskilt om man inte vill ha med någon slump i karaktärsskapandet.

Nå, vad som menas med "arketyp" och "aspekt" kan säkert vara lite korvigt för en del nya spelare, och de som är gamla i gemet kan behöva lite idéer om vad för slags arketyper/aspekter som gäller i det aktuella spelet.

Evolutionens Barn har ju ett simpelt regelsystem: Du ska ha tre Aspekter, en av dessa Aspekter är din primära Arketyp, spendera fem poäng på din Aspekter för att prioritera. Du får ha flera Arketypaspekter om du vill, men minst en.

Det finns mängder av animearketyper och aspekter som inte passar EB. Man kan inte plocka direkt från naruto/DBZ till exempel. Det rör sig om rätt vuxen cyberpunk, med en utopisk spin, och då kan det inte vara hur humoristiskt som helst. Ghost in the Shell, Patlabor, Appleseed, Akira, Bubblegum Crisis.

Nå, till listorna!

Arketyper:
Stor Stark Dum
Hård Jävel
Tjock och Matvrak
Lugn och easygoing
Ständig Clown
Jämt Arg
Lugn osäker
Tyst och Mystisk
Socialt Missanpassad
Överentusiastisk Snorgärs
Snälla och hjälpsamma
Psykotisk goding
Skrytsam Fegis
Snygg och vet om det

Ett par av dessa är egentligen humoristiska, men jag tar tatt med dem eftersom jag tror att de kan funka om de görs hyfsat nedtonade. Som Tjock och Matvrak, till exempel. Överentusiastisk Snorgärs är såna som Naruto, även det en Arketyp jag inte vet om den funkar. Fråga gärna om det är nån arketyp ni inte känner igen.

Aspekter:

Cyborg
Ninja
Hacker
Mechasuit
Stora Bröst
Hårda muskler / Stark som Fan
Stora Vapen
Mästerskytt / sniper
Sjukt bra på att köra bil/stridsvagn/flygplan
Vansinnig
Förvandlas
Robotkompis
Svärdsfighter
Medlem av/kontakter inom Organisation X
Dryg och Skrytsam

Det finns säkert många andra Aspekter, och jag vill gärna ha in förslag från er. Det är lite därför den här tråden finns, liksom.

Så; kommentarer? Förslag? För fasen, jag kan väl inte vara ensam om att gilla hyfsat vuxen anime här på forumet? Om ni kommer med förslag, ge ett par exempel på vart de varit med, karaktärer i serier/filmer, så att jag kan kolla upp och förstå vad det är för ena.

G

Guest

Guest
Intressant, nu var det länge sedan jag såg Texhnolyze men där finns ett antal grejer som kan läggas till, medlem i organiserad brottslighet (eller rakt av yakuza om det är förpassat till japan), ultimate fighter och stadsutforskare bland andra.

Sedan så finns vissa av dessa i det verkliga samhället men att konsentrera sig på dem som arketyp och aspekt känns kontraproduktivt om du vill ha en vuxen stämning (ständig clown och stora bröst).

/Zorbeltuss som gärna rekomenderar den cyberpunkserien

krank

grejer som kan läggas till, medlem i organiserad brottslighet (eller rakt av yakuza om det är förpassat till japan), ultimate fighter och stadsutforskare bland andra.
organiserad brottsluighet etc känns som en Aspekt snarare än en Arketyp, och då tycker jag att "medlem i organisation X" funkar utmärkt.

Ultimate Fighter... Det tror jag också blir en Aspekt, och en bra sådan.

Stadsutforskare vettefasen om det funkar i just EB, faktiskt.

Nu orkar jag inte länka till någon av de gamla trådarna, men i korthet spelar man hemlig swatpolis i ett utopiskt samhälle, som tar hand om problem och sopar upp dem så vanligt folk inte får veta att deras samhälle är mindre utopiskt och perfekt än vad de tror. Och under världsstaden Metropolis, där allt utspelar sig, dväljs en genetiskt modifierad arbetarklass som sköter produktionen av saker och ting utan att någon känner till dem...

Så visst kan det finnas stadsutforskare, men kanske inte inom den här hemliga organisationen. Tänk GitS- Sector 9 ungefär, fast hemliga och i ett samhälle där vanligt folk inte ens känner till problemen.

G

Guest

Guest
Hmm stadsutforskare skulle därmed vara det primära hotet då alltså, snarare än en av spelarna eller har jag fått konceptet om bakfoten?
I vilket fall med det konceptet bör du definitivt se Texhnolyze, sedan att det är riktigt gritty är troligen inte en nackdel för dig?

/Zorbeltuss som borde lägga sig snart.

krank

Zorbeltuss said:
Hmm stadsutforskare skulle därmed vara det primära hotet då alltså, snarare än en av spelarna eller har jag fått konceptet om bakfoten?
I vilket fall med det konceptet bör du definitivt se Texhnolyze, sedan att det är riktigt gritty är troligen inte en nackdel för dig?
Det primära hotet är kanske snarare grejer som androider som löper amok (man har en sorts tjänarandroider som kallas ALFer, Articifiella LivsFormer. De går bärsärk. Av olika anledningar, men det gör de. Och folk får inget veta...), hackers, och sånt. Bubblegum Crisis, den gamla serien, är ganska bra inspiration här. Samt andra sorters "extrema" brottslingar, såklart.

Gritty är det här spelet inte. Dewt är vitt, svalt, plastigt, det har stora vackra parkliknande ytor och enorma elfenbensvita torn.

Jag har börjat kolla på Texhnolyze nån gång, men aldrig bitivt klar. En sak är säker; den är jättemycket för grotty för EB.

Jag kommer väl förr eller senare att skriva en variant av EB som fokuserar på cyberspace, och där ska det kunna finnas djupa hål i urgamla databanker som ser mer ut som Texhnolyze, Serial Experiments Lain och BLAME!.

krank

OK, ett par grejer dårå:

1. Här finns en lista, men den verkar mestadels gälla Narutostilen på anime. Fast det kan finnas guldkorn.

2. Jag har tydligen glömt att i den här tråden nämna vad EB är för ett spel/värld, egentligen. Här finns början till en kort referenslista. Spelarna spelar alltså medlemmar av SS5, eller Specialstyrka Fem, en högteknologisk styrka som spenderar sin tid med att jaga och "ta hand om" element som hotar status quo i en utiopisk världsstad styrd av företaget SigmaTec. Mest slåss man mot ALFer som går bärsärk, förrymda militära experiment, ungdomar som hackat sig in i fel grejer, och vanliga vardagspsykopater. Tänk er en kombination mellan Section 9 i Ghost in the Shell, Knight Sabers i Bubblegum Crisis och gamla hederliga regeringsagenter i svarta kläder. Lite så; en militär styrka för att ta hand om hot mot vanligt folk, särskilt utan att vanligt folk får veta något. Arketyperna och Aspekterna ska gärna spegla att det rör sig om den sortens rollpersoner.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Evolutionens Barn - Arketyper och Aspekter i a

Som sagt; jag följer EB med intresse och tycker verkligen att du är på rätt väg, men tyvärr är jag riktigt dålig på att fylla i listor och komplettera uppräkningar, speciellt som jag tycker att du har fått med tillräckligt många genrespecifika saker saker som inte bara är sådant man kan ta från vilket generiskt rollspel som helst (snabb, smart, tuff, bra på X...). Listorna behöver ju inte heller vara avskräckande långa eller allomfattande så länge man får en tillräckligt bra bild för att kunna fylla ut det som man eventuellt skulle kunna tycka fattas som spelare.

En fundering också; vad mer specifikt innebär aspekten Förvandlas i en setting som EB?

kefka

Hero
Gritty är det här spelet inte. Dewt är vitt, svalt, plastigt, det har stora vackra parkliknande ytor och enorma elfenbensvita torn
Jag fick känslan fràn din länk att Över är precis som du skriver medans Under verkligen är mer gritty. Är tanken att spelarna ska röra sig i bägge miljöerna, eller är de som de andra människorna i Över omedvetna om Under? Annars tycker jag att dina Arketyper och aspekter är ganska bra, fast det borde finnas betydligt mer aspekter än arketyper.

Här är nàgra förslag pà aspekter, plàgat samvete/mörk hemlighet, "vandrande bibliotek", Mutant (om skurkarna kan sà varför inte spelarna?), Onaturligt tyst (du vet den animekaraktären som bara dyker upp bakom ryggen utan att nàgon märker det) och Martial Arts Master.

krank

Regmolar said:
En fundering också; vad mer specifikt innebär aspekten Förvandlas i en setting som EB?
Jaja, det ska tillkomma kortare beskrivningar... Förvandlas är jag själv osäker på det, var en av mina spelare som föreslog den. Min tanke är ju att man t.ex kan ha nåt slags stridscybermojs som förvandlar en - exempelvis - från en liten mjäkig sillmjölke till brud till ett Dr. Hydeartat groteskt stridsmonster. Eller så. Eller att man har inbyggda vapen man kan fälla ut.

Eller, om man vill ha en något mer utflippad kampanj, att man förvandlar sig till ett flygplan eller en stridsvagn eller, öh, ett tåg eller nåt =)

//Krank, som tror att EB's regler skulle funka för transformersspelande också

krank

kefka said:
Jag fick känslan fràn din länk att Över är precis som du skriver medans Under verkligen är mer gritty.
Alldeles riktigt.

kefka said:
Är tanken att spelarna ska röra sig i bägge miljöerna, eller är de som de andra människorna i Över omedvetna om Under?
Det är tänkt att de iaf ska börja som helt omedvetna. En av de berättelser man kan berätta med EB är ju historien om hur Revolutionärerna börjar organisera sig ordentligt, vilket leder till att Huvudpersonerna steg för steg fattar vad det handlar om och tar ställning (som kampanjens Klimax)...

kefka said:
Annars tycker jag att dina Arketyper och aspekter är ganska bra, fast det borde finnas betydligt mer aspekter än arketyper.
Det tycker jag också, målet brode väl vara att minst ha förhållandet 1:2.

kefka said:
Här är nàgra förslag pà aspekter, plàgat samvete/mörk hemlighet, "vandrande bibliotek", Mutant (om skurkarna kan sà varför inte spelarna?), Onaturligt tyst (du vet den animekaraktären som bara dyker upp bakom ryggen utan att nàgon märker det) och Martial Arts Master.
Mörka hemligheter kommer in i en annan del av systemet, nämligen "bakgrunder". Fast det kunde inte du veta, om du inte läst de andra trådarna (om du har tid över såhär i sommartider så kan man söka på forumet efter "evolutionens barn" och det senaste året och få upp allt som sagts... tar säkert ett par timmar att gå igenom allt, men ändå...)...

Vandrande bibliotek är jätteballt, den tar vi sa polisen. Martial Arts Master är lite för lik Ultimate Fighter som redan finns med.

Mutant... Alltså hurdå? ge några exempel på vad en mutant kan. Målwet är ju Aspekter man känner sig inspirerad av; "mutant" är inte lika specifikt som "skjuter dödsstrålar med ögonen" eller "är stark som fan". På samma sätt är ju "mörk hemlighet" svårare att egentligen använda än "har gamla kontakter inom Mordukk-kulten".

Däremot finns både avancerad genmodifiering, biotek och cybertech, så om du kommer på några "mutantkrafter" som du tycker funkar och är inspirerande, fram med dem!

Själv har jag en lista med superkrafter jag satte ihop till ett annat spel, men jag vet inte hur Anime de känns, tyvärr...

krank

För den hugade, i tidsordning:

080226 - Evolutionens Barn (posten som startade alltihop)

080226 - Evolutionens barn - actionfyllt samberättarsystem (där Krank kommit på att han vill göra något av sin gamla skiss och efterlyser system och idéer.)

080425 - Evolutionens Barn - vad man spelar, och världen (där jag funderar kring fluffet och hur världen ser ut och sådant)

080418 - Evolutionens Barn - igen (lite systemdesignfrågor och sammanfattning av vad som sagts innan)

080522 - Evolutionens barn - ny topic igen (en mycket kort tråd utan så mycket nytt)

080528 - Centrala Koncept i Evolutionens Barn (Lite kort uppspaltat om världens beskaffenhet och sånt)

080604 - Evolutionens Barn - Dramaturgireglerna (där vi spikar dramaturgireglerna iaf tills vidare)

Från och med nu ska jag försöka komma ihåg att posta med en sån här guide i mina poster om EB, kanske med en länk till någon sida som överskådligt förklarar genren och systemet för den som inte orkar läsa alltihop.

kefka

Hero
Mutant... Alltså hurdå? ge några exempel på vad en mutant kan. Målwet är ju Aspekter man känner sig inspirerad av; "mutant" är inte lika specifikt som "skjuter dödsstrålar med ögonen" eller "är stark som fan". På samma sätt är ju "mörk hemlighet" svårare att egentligen använda än "har gamla kontakter inom Mordukk-kulten".
Jag läste bara i din länk att Revolutionärerna hade mutantkrafter, sà jag tänkte aspekten Mutantkraft X isamma stil som Medlem av organisation X. Istället för att komma med förslag pà olika krafter skulle jag vilja föreslà att krafterna bara aktiveras under speciella omständigheter, när karaktären blir tillräckligt arg, ser blod etc. Det är ett stilgrepp jag tror är ganska vanligt i anime och skulle passa ganska bra för mäktiga krafter.

krank

kefka said:
Jag läste bara i din länk att Revolutionärerna hade mutantkrafter, sà jag tänkte aspekten Mutantkraft X isamma stil som Medlem av organisation X. Istället för att komma med förslag pà olika krafter skulle jag vilja föreslà att krafterna bara aktiveras under speciella omständigheter, när karaktären blir tillräckligt arg, ser blod etc. Det är ett stilgrepp jag tror är ganska vanligt i anime och skulle passa ganska bra för mäktiga krafter.
Mjao, men alltså... Jag skulle nog hellre se specifika krafter. "Medlem i organisation X" kommer att ändras till ett par alternativ, så den kommer också att sluta vara urtrist.

Och jag håller med om att greppet är vanligt i anime, men är det inte mest Narutoliknande shower sånt händer i?

Hur saker aktiveras vill jag egentligen inte mlägga mig i. Jag vill bara ha effekterna.

krank

Jag funderar lite på hur listorna ska presenteras i texten. Spontant vill jag ha ett litet citat till varje aspekt/arketyp och en kort beskrivning, eftersom jag tycker att sådant är roligt och inspirerande. Men ska man räkna upp några exempel på personer i existerande animeserier också?

kefka

Hero
Men ska man räkna upp några exempel på personer i existerande animeserier också?
Det tycker jag inte att du ska göra, ett namn säger inget om man inte sett animen. Dà tycker jag det är bättre att ge en kort beskrivning av en exempelpersonen/animekaraktären.

krank

kefka said:
Det tycker jag inte att du ska göra, ett namn säger inget om man inte sett animen. Dà tycker jag det är bättre att ge en kort beskrivning av en exempelpersonen/animekaraktären.
Det6 tänkte jag ju också jha. Det är inte antingen/eller, det är en fråga om jag ska ha beskrivning OCH ett par exempel.

Exempel:

Hård Jävel. I'm here to kick ass and chew bubblegum - and I'm all out of gum... Personen är helt enkelt en stenhård typ som aldrig viker och aldrig ger sig. Kulor av stål och enorma mängder jävlaranamma. Löser problem genom att helt enkelt vara förbaskat hård. Exempel: Priss Asagiri (Bubblegum Crisis), Major Motoko Kusanagi (Ghost in the Shell)

Ungefär så. Man får en kort beskrivning, men också ett par tips på animeserier kan kan kolla upp för lite inspiration. I det här fallet valde jag dessutom två kvinnliga Hårda Jävlar som exempel, jag borde ta med en manlig också, men jag kom inte på någon sådär rakt av. Tanken skulle isåfall vara att prata med forumet och försöka få fram några exempel för varje arketyp.

kefka

Hero
Okej, kanske kan du skilja pà den allmänna beskrivningen och animekaraktären. Alltsà göra som du gjort, men ersätta Priss Asagira (Bubblegum Crisis) med Priss Asagiri..., en-tvà meningar som beskriver just den animekaraktären. Dà ger du nàgot bàde till de som sett serien och de som inte gjort det.

Exempel

Hård Jävel. I'm here to kick ass and chew bubblegum - and I'm all out of gum... Personen är helt enkelt en stenhård typ som aldrig viker och aldrig ger sig. Kulor av stål och enorma mängder jävlaranamma. Löser problem genom att helt enkelt vara förbaskat hård. Exempel: Major Motoko Kusanagi leder specialstyrkan section 9 med bàde hàrd attityd och precision, hon behöver inte hjälp av nàgon för att uppnà sina màl.

krank

kefka said:
Okej, kanske kan du skilja pà den allmänna beskrivningen och animekaraktären. Alltsà göra som du gjort, men ersätta Priss Asagira (Bubblegum Crisis) med Priss Asagiri..., en-tvà meningar som beskriver just den animekaraktären. Dà ger du nàgot bàde till de som sett serien och de som inte gjort det.

Exempel

Hård Jävel. I'm here to kick ass and chew bubblegum - and I'm all out of gum... Personen är helt enkelt en stenhård typ som aldrig viker och aldrig ger sig. Kulor av stål och enorma mängder jävlaranamma. Löser problem genom att helt enkelt vara förbaskat hård. Exempel: Major Motoko Kusanagi leder specialstyrkan section 9 med bàde hàrd attityd och precision, hon behöver inte hjälp av nàgon för att uppnà sina màl.
Fast dels ger inte ditt exempel några tips om vilka animes man bör se till läsaren, dels får man liksom intrycket av att Majorien faktiskt är någon man kan/ska spela i EB, att Section 9 finns i EB's värld... Jag ser det snarare som att man i mitt ursprungliga exempel först får allt man egentligen behöver veta om arketypen, sedan får man ett par exempel på figurer ur lika animeserier/filmer (som preciseras) man kan hämta inspiration från (om man sett serierna) eller hålla utkik efter (om man tänker se serierna).

kefka

Hero

Fast dels ger inte ditt exempel några tips om vilka animes man bör se till läsaren, dels får man liksom intrycket av att Majorien faktiskt är någon man kan/ska spela i EB, att Section 9 finns i EB's värld
Sådana exempel tycker jag ger mer än en referens till en animeserie. Jag tycker egentligen inte om när man refererar till böcker/filmer/serier etc på det sättet i en regeldel. Det liksom förutsätter att man har sett/läst referensen för att få ut något av det. Sådant tycker jag bättre hör hemma i ett avsnitt av typ om EB, stämning i EB etc. Fast smak är ju som sagt väldigt olika och det finns säkert många som tycker som du, så kör på.

Regmolar

Swashbuckler

[citat]Och jag håller med om att greppet är vanligt i anime, men är det inte mest Narutoliknande shower sånt händer i?[cuitat]

Det beror väl lite på vad man strävar efter att uppnå; en person med en sådan unik förmåga är bra huvudperson (t.ex. i serien Ergo Proxy, som i början utspelar sig i ungefär den typ av stad som EB handlar om och genast fick mig att tänka på spelet när jag såg den...), men riskerar att sno strålkastarljus från andra karaktärer. Så det handlar nog mer om vad man är ute efter; en historia om en person som bär på ett monster/har en unik kraft fungerar utmärkt, en historia om människor som gör andra saker är inte lika optimalt, men borde fungera.

Det krångliga skulle vara att få in den i regelsystemet, men med tanke hur aspekterna verkar fungera i samberättandet borde det väl fungera utan större problem? (spelaren kan ju helt enkelt säga att omständigheterna som väcker kraften inträffar)