Nekromanti Evolutionens Barn - Bakgrunder - hjälp?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För den som känner sig förvirrad, så finns det en länk i min signatur där allt förklaras.

Nå, systemet med Bakgrunder i Evolutionens Barn ser ut ungefär som följer:

Man väljer under skapandet av sin huvudperson (vilket är vad jag kallar rollpersoner) tre bakgrunder. Man placerar ut fem duttar på de tre bakgrunderna, och kan såledeas inte spendera dem jämnt.

Bakgrunderna ska vara grejer man vill dra upp i berättelsen. I konflikter kan man aktivera sina bakgrunder och spela ut en flashbackscen tillsammans med övriga spelare för att fördubbla sina tärningar i konflikten ifråga. Alla med?

Nå, vad ska man då ha för slags bakgrunder? Jag har inga betänkligheter mot att skamlöst sno förslag och idéer från andra spel, men målet här är en så lång lista som möjligt över inspirerande animepassande bakgrunder. Som dessutom passar med EB's värld. Det finns ergo inte så jättemycket utrymme för onda kulter att ha varit med i eller demoner att ha slutit förband med. EB's system skulle passa skitbra till den mesta animen, men just nu snackar vi just EB.

Några bakgrunder jag kommer på på rak arm (som kan separeras för att göra listan längre, om man vill det):

* Familj/förälder/bästa kompis dödad av en bärsärkande ALF**.
* Pappa/mamma/äldre bror/syster var polis/byggde robotar/hackade sig in i databaser/är chef.
* Växte upp i naturreservat som barn till hippies.
* Växte upp Under, och har smugit sig in Över för att förverkliga sina drömmar/nästla sig in och slå ner samhället.
* Ensamstående mamma/pappa, saknade förebilder, var ensam.
* Var mobbad i skolan.
* Brukade vara en l33t h4xx0r men åkte fast och jobbar nu för snuten.
* Genomgått stenhård militärträning från unga år pga genetisk fallenhet

Jag tar gärna emot fler. De får gärna vara specifika, jag har hellre en lång lista med ganska specifika saker än en kort lista med generella. Det är inte GURPS, det här; listorna ska ge inspiration till karaktärer.

Exempel på hur man använder: Ryu håller på och får tokpisk av en gigantisk, insektsliknande stridsrobot som muterat från en helt vanlig ALF. Dess nästan-mänskliga ansikte talar fortfarande: "...tre komma fjorton, är allt ni behöver kunna, för att räkna...". Det står väldigt klart att Ryu har färre tärningar i sin pool än vad roboten har i sin, och Ryu har redan varit en Hård Jävel, han har slängt sig i sin Robotarm, och han har skittat ur vägen som en riktig Ninja. Dags för en flashback! Ryu blir plötsligt påmind om sin stenhårda skolgång, där hans fröken brukade tjata om pi, och den som inte fattade fick stryk av de elitistiska skolkamraterna i klassisk kamratuppfostran. Ryu hämtar kraft ur minnet, minns hur arg och förödmjukad han blev, fördubblar sina tärningar, och klyver monstret på mitten.

** (artificiell livsform, typ robotar/androider/grejs)

krank

Eftersom ingen hjälper till får jag väll lägga till ett par till då...

* Var med om bilolycka i unga år, blev av med armar/ben/hjärta/ryggrad.
* Hade en mycket krävande mamma/pappa som alltid sagt att man inte duger något till.
* Var en mobbare som barn.

Jag funderar på om det känns rimlgit att ha tre såna här per karaktär. Kanske ska man få tre poäng att spendera på 1-3 bakgrunder istället?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hurdana bakgrunder ska det vara? Ska det enbart vara barndomshändelser, eller kan även senare delar av livet vara med?

* Har genomgått en stormig, svår och i slutändan olycklig kärlekshistoria.
* Har fallit från en hög byggnad och som genom ett mirakel överlevt utan en skråma.
* Har i tonåren rymt hemifrån och försökt leva på egen hand, borta från familjen.
* Har vuxit upp i och gjort uppror mot ett hem med en stark religiös eller politisk övertygelse.

Funkar de?

krank

Bobby Magikern said:
Hurdana bakgrunder ska det vara? Ska det enbart vara barndomshändelser, eller kan även senare delar av livet vara med?

* Har genomgått en stormig, svår och i slutändan olycklig kärlekshistoria.
* Har fallit från en hög byggnad och som genom ett mirakel överlevt utan en skråma.
* Har i tonåren rymt hemifrån och försökt leva på egen hand, borta från familjen.
* Har vuxit upp i och gjort uppror mot ett hem med en stark religiös eller politisk övertygelse.

Funkar de?
Det som är gemensamt för alla Bakgrunder i EB är att man kan ha flashbacks till dem, egentligen. Däremot är det svårt att ha fler än en flashback till en specifik händelse om man inte broderar ut den (vilket man såklart får), så de kanske man bara lägger någon enstaka poäng på.

Glömde också nämna att när man aktiverat en Bakgrund en gång, så minskar dess värde med ett. Bakgrunder är med andra ord finita, abstrakta flashbackresurser.

Jag gillar din lista, framförallt gillar jag att de ger så tydliga krokar. Som SL skulle jag älska spelare som hade de där bakghrundena.