Jag har efter ett bra tags uppehåll suttit mig ner och börjat grotta i det som finns kvar att göra i Evolutionens Barn.
Här blev jag påmind om en grej som redan vid första speltestet blev pinsamt uppenbart: Systemet för att använda flashbacks SUUUUUUUUUUUGER.
Som det ser ut idag:
Rollpersonerna har 5 poäng utdelade i max 3 olika bakgrunder.
Man kan använda sig av Flashbacks för att använda Bakgrounderna i konflikter.
En Flashback kostar ett poäng i den bakgrund man Flashbackar till.
Att använda en Flashback dubblar ens antal tärningar.
(för de som inte hänger med: i EB har vi ett pölsystem med tärningar man slår i konflikter, med successes och grejer).
varför suger det här?
* Folk har flashbacks till de mest triviala saker för att få den bautabonus bakgrunderna innebär.
* I korta äventyr slänger man bakgrundspoäng omkring sig som om det vore godis, eller nåt.
* Det blir helt SINNESSJUKA mängder tärningar som ska rullas. "OK, 5 i grund, vi dubblade två gånger..."
Vad ska man göra åt det?
Jag funderar på:
* Istället för en dubbling får man en eller två tärningar per poäng man spenderar. Eller får man helt enkelt bara satsa ur en Bakgrund, och väljer själv? Ett poäng = en tärning i bonus?
* Flashbacksen måste vara relevanta, och i princip vara ordentliga scener som styrs av spelaren, med utdelade roller etc.
* Man får bara använda en Flashback per strid. Det är inte Naruto, det här.
Åsikter?
(för den förvirrade - här finns det kompletta regeldokumentet.
Här blev jag påmind om en grej som redan vid första speltestet blev pinsamt uppenbart: Systemet för att använda flashbacks SUUUUUUUUUUUGER.
Som det ser ut idag:
Rollpersonerna har 5 poäng utdelade i max 3 olika bakgrunder.
Man kan använda sig av Flashbacks för att använda Bakgrounderna i konflikter.
En Flashback kostar ett poäng i den bakgrund man Flashbackar till.
Att använda en Flashback dubblar ens antal tärningar.
(för de som inte hänger med: i EB har vi ett pölsystem med tärningar man slår i konflikter, med successes och grejer).
varför suger det här?
* Folk har flashbacks till de mest triviala saker för att få den bautabonus bakgrunderna innebär.
* I korta äventyr slänger man bakgrundspoäng omkring sig som om det vore godis, eller nåt.
* Det blir helt SINNESSJUKA mängder tärningar som ska rullas. "OK, 5 i grund, vi dubblade två gånger..."
Vad ska man göra åt det?
Jag funderar på:
* Istället för en dubbling får man en eller två tärningar per poäng man spenderar. Eller får man helt enkelt bara satsa ur en Bakgrund, och väljer själv? Ett poäng = en tärning i bonus?
* Flashbacksen måste vara relevanta, och i princip vara ordentliga scener som styrs av spelaren, med utdelade roller etc.
* Man får bara använda en Flashback per strid. Det är inte Naruto, det här.
Åsikter?
(för den förvirrade - här finns det kompletta regeldokumentet.