Nekromanti Evolutionens Barn - Bakgrunder och Flashbacks

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har efter ett bra tags uppehåll suttit mig ner och börjat grotta i det som finns kvar att göra i Evolutionens Barn.

Här blev jag påmind om en grej som redan vid första speltestet blev pinsamt uppenbart: Systemet för att använda flashbacks SUUUUUUUUUUUGER.

Som det ser ut idag:

Rollpersonerna har 5 poäng utdelade i max 3 olika bakgrunder.

Man kan använda sig av Flashbacks för att använda Bakgrounderna i konflikter.

En Flashback kostar ett poäng i den bakgrund man Flashbackar till.

Att använda en Flashback dubblar ens antal tärningar.

(för de som inte hänger med: i EB har vi ett pölsystem med tärningar man slår i konflikter, med successes och grejer).

varför suger det här?

* Folk har flashbacks till de mest triviala saker för att få den bautabonus bakgrunderna innebär.

* I korta äventyr slänger man bakgrundspoäng omkring sig som om det vore godis, eller nåt.

* Det blir helt SINNESSJUKA mängder tärningar som ska rullas. "OK, 5 i grund, vi dubblade två gånger..."

Vad ska man göra åt det?

Jag funderar på:

* Istället för en dubbling får man en eller två tärningar per poäng man spenderar. Eller får man helt enkelt bara satsa ur en Bakgrund, och väljer själv? Ett poäng = en tärning i bonus?

* Flashbacksen måste vara relevanta, och i princip vara ordentliga scener som styrs av spelaren, med utdelade roller etc.

* Man får bara använda en Flashback per strid. Det är inte Naruto, det här.

Åsikter?

(för den förvirrade - här finns det kompletta regeldokumentet.

Genesis

Ni dés ni maître
Vad sägs om det här? Varje Bakgrund har tre stycken kryssrutor. Dessa tre rutor används på olika sätt, och måste användas en i sänder; du måste alltså använda den första innan du kan använda den andra, och den andra innan du kan använda den tredje.

När den första rutan används i en konflikt, så berättas bara helt kort någonting från bakgrunden, i stil med "Jag minns hur min mästare alltid talade om för mig: 'Möt hårt med mjukt, och mjukt med hårt.'" Detta ger en extra tärning i konflikten.

När den andra rutan kryssas beskriver man en scen. "Jag kommer ihåg hur jag som liten pojke satt under körsbärsträdet i min mästares trädgård. Jag tränade meditation tillsammans med henne. Trädet var fullt med körsbär, och en nyfiken kråka flaxade och satte sig på mitt knä. Jag schasade bort den, eftersom den störde min meditation. Snart kom den dock tillbaka, och jag schasade bort den igen. Den tredje gången bröts min koncentration fullständigt, och jag vände mig mot min mästare för att klaga. Förvånad fick jag se inte mindre än fem kråkor sittandes på min mästares huvud, axlar och knän, och min mästare i djup meditation. Det var så jag lärde mig vikten av att kunna behålla sitt fokus oavsett distraktioner." När man kryssar den andra rutan så får man två extra tärningar.

När den tredje rutan kryssas så är det full flashbackscen, med utdelade roller till de andra spelarna, dialoger och beskrivningar. "Okej, jag kryssar i min sista ruta för 'Mäster Sakaryomi', hörni. Nu skall vi spela igenom scenen när min mästare blir lömskt mördad. Kroffe, du får spela min mästare. Hon är gammal och väldigt vis, och gillar att prata i liknelser och gåtor, som visa människor gör. Jag tror att rollen passar dig perfekt." När den tredje rutan kryssas får man fyra extra tärningar i konflikten.

En intressant variant vore om dessa tärningar läggs fram utan någon tärning från poolen, så att de är gratis spotlight-tid, så att säga. Använder man en bakgrund så får man helt enkelt litet extra tid i rampljuset. Eller komplicerar det saker i onödan?

Så, vad tror du? Om bara var tredje flashback är en hel scen, så blir nog de scenerna desto mer speciella. Kör man en one-shot så får man bara en bakgrund vardera, så blir det en full flashbackscen per spelare. Spelledaren bör kanske se till att det finns tillräckligt med svåra utmaningar för att tvinga ur folk flashbackscener tidigt i berättelsen, så att inte alla bränner sina i sista fajten. Dessutom bör man nog ha en regel om att en konflikt bara kan ha en nivå tre-flashback, men hur många som helst av de andra, mindre tidskrävande varianterna. Och så kan såklart inte en spelare använda fler än ett bakgrundskryss i en konflikt.

Vad tror du?

krank

Det låter rimligt och coolt, men bryter ju den vackra symmetrin i "spendera fem på tre" som finns i allt annat. Inte för att symmetri har ett egenvärde, eller, inte så stort egenvärde iaf...

Fast jag funderar: Hur många bakgrunder ska man då ha? och kan man prioritera mellan dem, eller har ALLA bakgrunder tre?

Genesis

Ni dés ni maître
Ärligt talat så tycker jag att det låter trist med en bakgrund som inte är viktig. Flashbacks skall ju vara dramatiska saker, och jag gillar att man kan använda flera till att långsamt avslöja rollpersonens bakgrund i spel. Att bara slänga ur sig en flashback om hur ens hem brändes ned är inte lika coolt som om man först har byggt upp till det genom små flashbacks som visat livet i byn innan den brändes ned.

Det behöver ju inte vara dramatiska klimax, men om vi får se en flashback om rollpersonens far och sedan inte hör något mer om det, så känns det ju ganska kort, liksom. Det är sällan så flashbacks fungerar i de serier och filmer jag sett, men jag vet inte hur anime fungerar. Brukar inte flashbacks användas för att långsamt nysta upp karaktärernas bakgrundshistorier? I så fall bör man ju premiera att flera flashbacks hör till samma bakgrund, eller?

Och i one-shots måste du ändå bryta symmetrin, för jag tror inte att man bör ha mer än en bakgrund per spelare då. Det blir alldeles för plottrigt att hålla reda på, annars. I en one-shot så måste man koncetrera sig på en historia per huvudperson som man vill spela fram. Flera bakgrunder kräver flersessionsspel, tycker jag.

Det betyder ju inte att min idé är den bästa, men jag tycker nog att man bör premiera flera flashbacks per bakgrund, och bara ha en bakgrund per rollperson vid ensessionsspel. Eller?

krank

Ja, jo, men hur gör vi då? Säger man att det rimnlige är typ 2-3 bakgrunder för längre kampanjer, och typ en för ensessions? Och att alla då är 3 kryss?

Alltså, jag gillar din idé men jag vill liksom bli klar med det här jämra spelet nångång och vill därmed skynda mot delen av diskussionen där vi har "hur vi gör konkret"...

Genesis

Ni dés ni maître
Haha. Okej, säg en för ensessionsspel, två för OVA:er och tre för serier, med en möjlighet för spelledaren att dela ut nya mellan varje säsong, eller för spelare att köpa nya genom erfarenhet?

Vad gäller "bli klar med texten innan årsslutet", hur mycket speltest har du egentligen? Har du fler än den enda gången vi lirade? Åtminstone tre-fyra spelomgångar bör man väl ha bakom sig innan man släpper den för externa speltest, eller?

Och hur går det med jakten på illustrationer, förresten? Kommer spelet att bli någe snyggt?

krank

Genesis said:
Haha. Okej, säg en för ensessionsspel, två för OVA:er och tre för serier, med en möjlighet för spelledaren att dela ut nya mellan varje säsong, eller för spelare att köpa nya genom erfarenhet?
Erfarenhet, ja... Har vi nåt sånt än?

Genesis said:
Vad gäller "bli klar med texten innan årsslutet", hur mycket speltest har du egentligen? Har du fler än den enda gången vi lirade? Åtminstone tre-fyra spelomgångar bör man väl ha bakom sig innan man släpper den för externa speltest, eller?
Jag tänker våldsspeltesta med min nuvarande grupp åtminstone nån kortare session eller två innan jul, och sedan har jag två grupper uppe i Hudik som kan våldas på under jullovet.

Sedan tänker jag "färdig text" = "färdig nog för att folk ska kunna läsa den", typ. Klart det kan komma fler revideringar, men jag vill få bort allt som är "TODO" just nu.

Genesis said:
Och hur går det med jakten på illustrationer, förresten? Kommer spelet att bli någe snyggt?
Det kommer att bli apsnyggt!

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
Erfarenhet, ja... Har vi nåt sånt än?
Frågar du mig? Du har aldrig bett mig designa ett erfarenhetssystem. :gremsmile: Här måste man börja snacka syfte igen. Vad är syftet med erfarenhetssystem? Inte är det ju att få omväxling på de speliga utmaningarna, som i D&D, eftersom det inte finns några speliga utmaningar. Och rollpersonens inre resa skall ju skötas av memsystemet, som är tänkt att vara självförsörjande (och vem vet hur det blir med den saken -- det systemet krashade ju totalt när vi spelade).

Det som är kvar är att köpa nya bakgrunder och att ändra på rollpersonens själva koncept (som i Aspekterna). Jag har en begränsad erfarenhet av anime, som du vet, men jag skulle gissa på att det kan funka typ såhär, för det gör det i vanliga TV-serier:

Ensessionsspel och OVA: Ingen utveckling alls. Karaktärernas grundkoncept hinner inte förändras något under såpass kort tid. Är du en Hård jävel i början så kommer detta inte att ändras förrän i klimax, och vid det laget finns ingen poäng med att ändra i statsen, för då är spelet nästan över.

Serier: Här kan jag tänka mig att man ändrar på koncepten under spel. Dock kommer det nog i praktiken att ske mellan säsonger. Efter ett dramatiskt klimax så har hjälten blivit mer ödmjuk, och Aspekten Hård jävel stämmer inte längre. Det innebär att spelare helt sonika får flytta om poäng mellan säsongerna, om de tycker att det är motiverat. Vad gäller bakgrunder, så kan de ju dyka upp när det blir nya story arcs, ja? Nu får vi helt plötsligt reda på att Toshiko har ett förflutet som gangster, eftersom hennes gamla gangsterboss kommer i spel. Så nya bakgrunder kan ju portioneras ut mellan säsonger också, om det behövs. Och spelarna behöver ju inte döpa dem förrän de gör sin första flashback, så kan de koppla det till händelser i spelet. Så Toshiko säger "Åh, en maffiaboss? Coolt. Jag använder min lediga Bakgrund och flashar till när jag var maffia-goon."

Och det kan ju gälla Bakgrunder i allmänhet. Finns egentligen ingen anledning till att man måste definiera dem innan spel. Låter man bli så kan man ju få in dem tajtare i ståryn.

Funkis? Stämmer det överens med hur anime funkar?

krank

Det tycker jag att det gör. Jag lägger in en mental notis om att skriva en text om "förändringar och utveckling" eller så.