Nekromanti [Evolutionens Barn] - Bearbetad världsbeskrivning

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
http://studio.omegarpg.net/doku.php?id=evolutionens_barn:utopia

<- Jag har bearbetat världsbeskrivningen. Följande har skett:

* Allmän uppsnyggning av texten
* Tog bort en hel del av den inhackade texten, för att låta den vara mer dramatisk och intressant när den väl dyker upp.
* Stoppade in en hel inhackad paragraf längst ner som förklarar ganska rakt på vad det rör sig om, för att öka begripligheten.
* Satte all inhackad text inom hakparenteser - kanske underlättar lässandet?

Orkar ni klicka på länken och kolla? Kommentera gärna.

Tack på förhand!

Regmolar

Swashbuckler
Jag gillar den definitivt; jag borde egentligen ta och pröva spelet med mina spelare vid något lämpligt tillfälle...

Jag har lite svårt att bestämma mig för om den inhackade texten blir bättre med hakparentes eller inte, men jag lutar nog åt att det räcker med att de har sin blandade gemener och versaler. Det vore också en snygg avslutning om du hackade in en en fjärde punkt i STs slogans på slutet.

Sedan kan det behövas en genomläsning för att se till att du-ord har versaler; de är missade på ett antal ställen, och på ett ställe har det råkat bli versal på "oss" också, fast liknande ord inte har det i resten av texten.

Jag fortsätter hålla koll på det som produceras, även om jag kanske inte märks av så mycket, så lycka till med fortsättningen, för jag ser fram emot spelet!

Nabu

Warrior
Kan också påpeka att jag tycker att hela texten är väldigt välskriven och troligen det som jag finner mest inspirerande med Evolutionens Barn, tillsammans med konceptet Angst&Action som nämnts tidigare.

× Jag tycker att hakparanteserna gör texten i sig avsevärt mer lättläslig. Kan dock påpeka att all "inhackad" text inte står inom hakparanteser (SLaVERI i första sycket under »Framsteg och Utbildning«).
× Den sista paragrafen (inhackad) uppfattar jag som en bra sammanfattning av vad det rör sig om, men den är helt klart mindre stämningsbyggande än den långa texten (detta går väl dock knappast att undvika).
× Jag upplever att den numera mer sporadiskt förekommande "inhackade" texten är, som du avsåg, mer dramatisk och intressant än vad den var när den förekom betydligt mer ofta.
× Kan tyvärr inte identifiera den allmäna uppsnyggningen av texten, men den ser fin ut nu i alla fall.

//Nabu, nerifrån och upp.

krank

Regmolar said:
Jag gillar den definitivt; jag borde egentligen ta och pröva spelet med mina spelare vid något lämpligt tillfälle...
Det vore hur ballt som helst! Säg gärna till om något i regler etc är oklart, och rapportera gärna om hur det gick.

Det behövs egentligen inte så mycket för ett speltest: man kan spela EB på ett par-tre timmar inklusive rollpersonsskapande, om man gör en kort berättelse och spelar fokuserat.

Regmolar said:
Jag har lite svårt att bestämma mig för om den inhackade texten blir bättre med hakparentes eller inte, men jag lutar nog åt att det räcker med att de har sin blandade gemener och versaler. Det vore också en snygg avslutning om du hackade in en en fjärde punkt i STs slogans på slutet.
Det tänkte jag faktiskt inte alls på, men det känns som en bra idé. Om jag nu ens ska ha kvar den lilla listan - ett alternativ kunde ju vara att spränga in dem i resten av texten istället, typ som man gör med citat och sånt i tidningar.

Regmolar said:
Sedan kan det behövas en genomläsning för att se till att du-ord har versaler; de är missade på ett antal ställen, och på ett ställe har det råkat bli versal på "oss" också, fast liknande ord inte har det i resten av texten.
Ska dubbelkolla. Alltid missar man nåt!

Regmolar said:
Jag fortsätter hålla koll på det som produceras, även om jag kanske inte märks av så mycket, så lycka till med fortsättningen, för jag ser fram emot spelet!
Trevligt!

EDIT: Fixat alla du-ord nu, tror jag. fast jag funderar på att av-versalifiera allihop eftersom det skulle ge en mjukare text.

krank

Nabu said:
× Jag tycker att hakparanteserna gör texten i sig avsevärt mer lättläslig. Kan dock påpeka att all "inhackad" text inte står inom hakparanteser (SLaVERI i första sycket under »Framsteg och Utbildning«).
Fixat.

Nabu said:
× Den sista paragrafen (inhackad) uppfattar jag som en bra sammanfattning av vad det rör sig om, men den är helt klart mindre stämningsbyggande än den långa texten (detta går väl dock knappast att undvika).
Mjä. Jag siktar på tydlighet, och hoppas att resten av texten är tillräckligt stämningsskapande.

Nabu said:
× Jag upplever att den numera mer sporadiskt förekommande "inhackade" texten är, som du avsåg, mer dramatisk och intressant än vad den var när den förekom betydligt mer ofta.
Bra! =)

Nabu said:
× Kan tyvärr inte identifiera den allmäna uppsnyggningen av texten, men den ser fin ut nu i alla fall.
Bra det =)

Regmolar

Swashbuckler
Det behövs egentligen inte så mycket för ett speltest: man kan spela EB på ett par-tre timmar inklusive rollpersonsskapande, om man gör en kort berättelse och spelar fokuserat.
I så fall skulle jag ju kunna se om jag kan få ihop lite folk en vardagskväll eller så; det största hindret är egentligen att jag har mycket plugg just nu, vilket gör det svårt att initiera saker.

Men det är ju påsklov snart om inte annat...

Det tänkte jag faktiskt inte alls på, men det känns som en bra idé. Om jag nu ens ska ha kvar den lilla listan - ett alternativ kunde ju vara att spränga in dem i resten av texten istället, typ som man gör med citat och sånt i tidningar.
Det skulle nog kunna fungera; du skulle ju t.o.m. kunna lägga in "riktiga" citat där folk säger "Oh, SigmaTech är så jättebra" och liknande saker. Ligger de som tidningscitaten får du nog en ännu större effekt då det plötsligt står "JAg fÖDdeS sOM SLAv åT SiGMaTEch oCH KONtrAkTEt SpÄNnER övEr mINa BaRn OckSÅ" insprängt i samma stil, speciellt om det är den första sådana kommentaren i texten.

Ska dubbelkolla. Alltid missar man nåt!
Jo, därför jag tänkte det var bra att påpeka; missar man något en gång har man ju en tendens att göra det igen och igen...

fast jag funderar på att av-versalifiera allihop eftersom det skulle ge en mjukare text.
Där får du kanske göra en jämförelse mellan de två versionerna, eftersom ger den där igenkänningskänslan till vår värld. Hitta några försökspersoner och se vad majoriteten föredrar :gremwink: