Nekromanti Evolutionens Barn - exempel!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har börjat försöka skriva lite hjälpsamma exempel till Evolutionens Barn. Mest saknar jag grejer till listorna, men först tänkte jag presentera det jag själv skrivit ikväll:

Dramaregler

Längst ner finns ett ganska långt exempel, som syftar till att på ett enhetligt och överskådligt sätt gestalta hur man planerar och genomför en kampanj i EB, med fokus på det dramatiska systemet med olika faser och kryss och grejer (som efterfrågat av Krille). När ni ändå kollar där kan ni kommentera bilderna.

Att skapa huvudpersoner

Här fortsätter jag med hyfsat traditionella exempel på karaktärsskapanden; vi fortsätter följa My/Toshiko och Jacob/Steel men här läser vi om hur de skapade sina karaktärer. Jag är ganska nöjd, även om jag fortfarande funderar på om jag i rättvisans namn borde låta en av spelarna ha ett arabriskt, afrikanskt eller asiatiskt namn - och dessutom vore det eventuellt kul att låta My spela Steel och Jacob spela Toshiko, för att blanda bort könskorten lite. Men jag kom fram till att exemplen nog blev tydligare med samkönade spelare/rollspersonspar.

Kom gärna med kommentarer här. Steel blev en ganska macho typ, medan Toshiko en kanske mer komplex karaktär. Å andra sidan har Steel en lite mer komplex bakgrund...

Jag har gnällt alldeles för mycket på heteronormativitet och annat för att inte anala över sånt här.

Listor och exempel

Här vill jag ha hjälp från folk som gillar anime. jag ska försöka se mer anime själv, men jag vill ändå ha hjälp - om så bara ett citat, en lösryckt mening, eller något enstaka exempel på en enstaka arketyp.

Brynolf

Orange
Oj, jag har aldrig hajat att det är anime som du har tänkt dig som tema till EB. Ball!

Lite jidder om arketyper då...

En vanlig arketyp är ju den "Erfarne veteranen" eller liknande. En ofta medelålders men fysiskt välbyggd man med basröst och som inte trissar upp sig för mycket. Till exempel Jet i Cowboy bebop

Annan arketyp: Den unge, blyge huvudpersonen. Denne figur finns med i nästan samtliga animes, oavsett om det är high school romance eller mecha-mangel. Säger mest "eto" och "ano" och "sumimasen", och tittar ner i marken och låter sig styras hur som helst av andra. Är dock så gott som oslagbar på sitt expertisområde. Typexempel kan vara Shinji i NGE.

Exempel på "Tyst och mystisk" - Kaze i Final fantasy unlimited?
Exempel på överentusiastisk snorgärs har du i Initial D; huvudpersonens bäste vän (han med apläpparna)?

krank

Brynolf said:
Oj, jag har aldrig hajat att det är anime som du har tänkt dig som tema till EB. Ball!
Fan vad jag måste varit otydlig... Primära inspirationskällor är Akira, Ghost in the Shell, BLAME!, Appleseed och Bubböegum Crisis. Det är jätte-JÄTTE-anime.

Brynolf said:
Lite jidder om arketyper då...
Uppskattas, även om det egentligen inte är fler arketyper jag först och främst frågade efter, utan exempel på de existerande... Om du förstår hur jag menar... Men jag ska helt klart se över dina exempel, och om de inte liknar såna jag redan har så stoppar jag in dem =)

Brynolf

Orange
krank said:
Brynolf said:
Fan vad jag måste varit otydlig... Primära inspirationskällor är Akira, Ghost in the Shell, BLAME!, Appleseed och Bubböegum Crisis. Det är jätte-JÄTTE-anime.
Nä, det är jag som inte har läst på så mycket. Nu när jag kollar runt lite så är det ju rätt tydligt.

Om du ska kolla anime, så ta och beta av de översta i animenfo:s toppilsta. Där finns den "viktigaste" skiten man bör ha sett.

krank

Brynolf said:
Om du ska kolla anime, så ta och beta av de översta i animenfo:s toppilsta. Där finns den "viktigaste" skiten man bör ha sett.
Mjo, alltså, jag har sett skitmycket anime. Seriöst, började kolla när det enda man kunde få tag på var importerade, dubbade amerikanska kassetter som var svindyra.

Däremot har jag ett rätt kasst minne.