Nekromanti [Evolutionens Barn] - Layouttråden

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
(För nytillkomna: Evolutionens Barn är ett Ghost in the Shell-liknande futuristiskt anime/mangaspel med politiska/filosofiska undertoner. Spelets hemsida finns här.)

Jag tror inte det blir så många fler bilder (eller ja, kanske nån, men då får den komma som en överraskning när man köper spelet), så bildtråden får dö i frid.

Och medan jag korrläser och fipplar text tänkte jag dessutom bryta av med lite estetiskt arbete.

Jag kom på att de layoutförsök jag jobbade med tidigare var alldeles för trista - grått, svart och vitt. Enkla former. Jag är ju minimalist i grunden, så egentligen hade allt annat varit underligt - men nu är inte EB ett minimalistspel, och sålunda krävs nya tag.

Eftersom jag inte kan/får/ska arbeta med rött pga mitt färgseende har jag börjat experimentera med... andra färger. Blått tycker jag om, även om jag ständigt riskerar att det blir lila. Blått är sterilt, cyber, och ballt.

Bifogar en PDF för jag gjort lite mer "jox" än det var på tidigare skisser.

Vänligen kommentera.

Attachments

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Okej, Ray Larabie i all ära, men »Forgotten Futurist« ska du hålla dig ifrån.

Tysnittet saknar kerningspar och ger väldigt ojämna ordbilder. Kolla på ordet »Miljöskydd« och notera hur »j« har mycket mer luft omkring sig än »i«. Avståndet mellan »s« och »ä« i ordet »klimatsäkran« är också det mycket större än mellan andra bokstäver.

Gack genast att byta!

Regmolar

Swashbuckler
Snygg!

Den enda andra rent spontana kommentar jag kan komma med är att det kanske skulle ge mer av ett helhetsintryck med ett "sterilare" typsnitt i texten, så att det ger ett intryck av att man sitter och läser på en datorskärm snarare än i en bok, men det kanske är en avvägning mot att försämra läsbarheten?

krank

Dante said:
Tysnittet saknar kerningspar och ger väldigt ojämna ordbilder. Kolla på ordet »Miljöskydd« och notera hur »j« har mycket mer luft omkring sig än »i«. Avståndet mellan »s« och »ä« i ordet »klimatsäkran« är också det mycket större än mellan andra bokstäver.

Gack genast att byta!
Mjo, typsnittet är vad jag just nu funderar kring mest - problemet är att jag i första hand vill ha ett som är fritt och i andra hand något som bara är gratis; de flesta snygga och vettiga jag hittar tycks vara betalskit alltihop.

Jag tar gärna emot konstruktiva förslag. Det där hittade jag på den här sidan som Arfert hittade åt mig. Mina andra alternativ därifrån var Waukegan och Sansation, men jag fick inte riktigt dem att funka heller, tyckte jag.

Tycker du något om marginalmojjen?

krank

Regmolar said:
Den enda andra rent spontana kommentar jag kan komma med är att det kanske skulle ge mer av ett helhetsintryck med ett "sterilare" typsnitt i texten, så att det ger ett intryck av att man sitter och läser på en datorskärm snarare än i en bok, men det kanske är en avvägning mot att försämra läsbarheten?
Problemet är ju att skärmtypsnitt oftast är sans serifer, vilka tyvärr ger sämre läsbarhet på papper. Du får gärna komma med konstruktiva förslag, men hittar jag inget snyggare seriftypsnitt som har bibehållen läslighet så håller jag mig nog till det jag har...

krank

I brist på nya typsnittsförslag har jag inte bytt ut dem, men jag har pillat mer med marginalgrunkan; fixat det fula texturfelet som fanns tidigare samt gjort de instickande kretskortsliknande grejerna mer detaljerade.

Attachments

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Marginellt (pun intended) bättre - men jag stör mig fortfarande på marginalen. Den är distraherande och gör att jag har problem att fokusera på texten. Den känns också... Jag vet inte, hur ska jag säga? Som om den inte passar ihop med det övriga. Sett med de tydliga svart-vita kontrasterna så sticker marginalen ut. Det känns som någon klottrat med en bläckpenna. Jag finner den störande och skulle nog egentligen sett en marginal i svart-vit kontrast.

krank

Endyamon said:
Marginellt (pun intended) bättre - men jag stör mig fortfarande på marginalen. Den är distraherande och gör att jag har problem att fokusera på texten. Den känns också... Jag vet inte, hur ska jag säga? Som om den inte passar ihop med det övriga. Sett med de tydliga svart-vita kontrasterna så sticker marginalen ut. Det känns som någon klottrat med en bläckpenna. Jag finner den störande och skulle nog egentligen sett en marginal i svart-vit kontrast.
Jag tror i och för sig att om jag skulle göra samma grej fast gråskala, så skulle den bli precis lika distraherande.

Jag funderar på om man skulle kunna laborera med dess bredd och avstånd till texten, samt om det skulle bli bättre av en liknande, men smalare, grej till höger.

Om jag gör den altför ljus så misstänker jag att jag kommer tillbaks till "grått och tråkigt", och det ärt ju inte tanken med spelet direkt.

Arfert

Facit
Han (Krank) kan väl kerna manuellt där det kniper, det gör jag ändå, om det ska vara snyggt.

Robert Jonsson

Jo, det tror jag med. Därför föreslog jag starka kontraster. Svart och vitt - ingen gråskala alls. Nu känns det mest som ett gytter och det är vad som distraherar för mig.

krank

Endyamon said:
Jo, det tror jag med. Därför föreslog jag starka kontraster. Svart och vitt - ingen gråskala alls. Nu känns det mest som ett gytter och det är vad som distraherar för mig.
Hmmm... helt och hållet bort med mönstret, och så en helsvart grej istället? Kan funka...

Isåfall börjar jag nästan fundera på en annan idé jag hade, om att ha antingen blått eller rött på rubrikerna. Men det är säkert också en skitdålig idé =)

Egentligen tror jag att en hel del av min vilja att använda färg kommer ur att jag vill utnyttja det faktum att jag antagligen kommer att trycka i färg för att få mina bilder att se ut som de ska. Det känns liksom lite "bortkastat" på de sidor där det inte blir färg =)

Menmen, lyxproblem. Sitter och bygger dator atm, men kan fixa en snavrtvikontrastig bild rätt kvickt sen.

Robert Jonsson

Jag vet ju inte om det är så bra att göra en layout med färg "bara" för att inte gå miste om färgtryck på alla sidor. Det känns lite konstigt. Om färgen ska vara där tycker jag den bör vara mer djup. Men vad vet jag? Jag är långt från någon layoutexpert, så lita inte alltför mycket vad jag säger. :gremwink:

I alla fall, inte nödvändigtvis helt svart (även om det är bättre än det som är nu i min mening). Men jag tänkte om du skulle ha något kretskortliknande att du försökte få fram det med bara svart-vitt.

krank

Endyamon said:
Jag vet ju inte om det är så bra att göra en layout med färg "bara" för att inte gå miste om färgtryck på alla sidor. Det känns lite konstigt.
Japp, konstigt. Check.

Endyamon said:
I alla fall, inte nödvändigtvis helt svart (även om det är bättre än det som är nu i min mening). Men jag tänkte om du skulle ha något kretskortliknande att du försökte få fram det med bara svart-vitt.
Hum. Jag tror att jag då skulle vara tvungen att välja mellan kretskortsliknande monster och de där grejerna som sticker in från sidan; i svartvitt tror jag det skulle finnas risk för att de gled ihop för mycket.

Nå; jag testar att byta ut det blå mönstret mot svart och ser vad som händer... *återkommer senare*

krank

Nytt test; Helsvart omönstrad marginalgrej och Museo Sans som rubriktext.

Spontant blev det nog faktiskt lite bättre med helsvart snarare än ett mönster, tror jag. Lite synd, för jag gillade mönstret. Kanske testa med en lågkontrastversion av samma mönster?

Attachments

Robert Jonsson

Det där kändes mycket mer lättläst. Sorry.

BTW, jag visualiserade mig alltid "hacket" av texten i ett annat teckensnitt än brödtexten. Eller varför inte i en annan färg? Blå? Jag tror det kan vara intressant att särskilja den mer från vanliga brödtexten.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
[…] problemet är att jag i första hand vill ha ett som är fritt och i andra hand något som bara är gratis; de flesta snygga och vettiga jag hittar tycks vara betalskit alltihop.
För typsnitt gäller dessvärre »man får vad man betalar för« EXTRA mycket.

I alla fall om man bryr sig om »smådetaljer« som korrekt tillriktning, nordiska tecken, eller för den delen en fullständig teckenuppsättning.

Gratis är inte alltid gott.

krank

Endyamon said:
BTW, jag visualiserade mig alltid "hacket" av texten i ett annat teckensnitt än brödtexten. Eller varför inte i en annan färg? Blå? Jag tror det kan vara intressant att särskilja den mer från vanliga brödtexten.
Exakt så har jag också tänkt, men bara inte implementerat ännu =)

Jag funderar på någon form av monospacefont, och kanske... Tja, jag tänkte revolutionsrött, men det kanske blir helt oläsligt för er andra då =)

krank

Dante said:
För typsnitt gäller dessvärre »man får vad man betalar för« EXTRA mycket.

I alla fall om man bryr sig om »smådetaljer« som korrekt tillriktning, nordiska tecken, eller för den delen en fullständig teckenuppsättning.

Gratis är inte alltid gott.
Jag önskar att jag kände att jag hade råd med den typ av typsnitt reklambyråer och liknande har råd att hålla sig med. Jag önskar att jag kunde hitta ännu fler illustratörer och att jag hade pengar att betala dem med. Det är mycket man önskar.

Anledningen till att jag föredrar fria typsnitt, t.ex Charis SIL, är rent ideologiskt - jag gillar open source, och skulle gärna se att området opensourcetypsnitt växte. Fri mjukvara är ett politiskt ställningstagande.

Anledningen till att jag i andra hand föredrar gratis typsnitt är att jag helt enkelt inte känner att jag prioriterar typsnitt såpass mycket att jag är beredd att avsätta en såpass stor del av min lärarlön till att köpa in dem. I många fall rör det sig om ganska många hundralappar, framförallt om man ska ha lite olika varianter (kursiv, fet, etc). Har sett riktigt snygga typsnitt för över tusenlappen, och det känns liksom bara fjantigt.

Men för all del, om du kan rekommendera mig typsnitt i 1-200-kronorsklassen... Och jag kan känna att detta typsnitt garanterat kommer att användas, så jag inte bara slänger pengarna i sjön... Visst. Jag vore mycket tacksam.

Robert Jonsson

Ah, då har jag uppfattat dig helt rätt då. Nice.

Jag har iofs. inga problem med rött heller så det blir inte oläsligt för mig. Tvärtom, rött-svart-vitt skalan fungerar för mig.