Nekromanti Evolutionens Barn - layouttråden

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Work in progress!

Jag har börjat layouta Evolutionens Barn nu. Bifogar WIP.

Jag har nu hunnit till sidan 28 - inklusive försättsblad, ett par helsidesillustrationer och credits. Motsvarande sida på det mer avskalade 44-sidor långa korrdokumentet är sidan 10.

Oh well. Jag trodde hela tiden att jag skulle hamna kring eller straxt över 100 sidor.

Observera: PDF:en är tänkt att tryckas på A5; därför ser texten väldigt stor ut. jag har testat skriva ut, det funkade finfint.

Alla kommentarer som inte innebär att jag måste göra om precis allting är välkomna... =)

http://vault.omegarpg.net/files/EvolutionensBarn/EvolutionensBarn-wip1.pdf

Noter: Finns nog nån sida som saknar en illustration och bara är tom, den gnäller på nåt med transparency när jag exporterar, och det saknas två ifyllda rollformulär.

Attachments

Möller

Hubert Hortlax
Fixa ordningen på korrekturläsarna och speltestarna. Iallafall jag uppskattar alfabetisk ordning.

Annars: Mycket snyggt.

Dimfrost

Special Circumstances
Några tankar efter en väldigt snabb genombläddring:

s. 17: "unika hot" har engelska citationstecken. Detsamma på s. 20. Kolla igenom det generellt.

Du har genomgående bindestreck där det ska vara tankstreck.

Ordmellanrummet känns väldigt stort på flera ställen. Fungerar inställningarna för avstavningen korrekt, eller gör du den enbart manuellt? Minska hur som helst ordmellanrummet en del.

Indrag efter tomrad (i exemplen, bland annat) är inte så snyggt.

s. 11: "16 000" har mellanslag mellan siffergrupperna, ska vara något mindre (typ "tunt blanksteg" eller vad det nu heter i InDesign)

Hmm, och skulle du inte vilja leka mer med färg nu när det ska vara i fyrfärg? Är du absolut säker på att du inte vill ha lite färg i marginalen, till exempel?

krank

Dimfrost said:
Några tankar efter en väldigt snabb genombläddring:

s. 17: "unika hot" har engelska citationstecken. Detsamma på s. 20. Kolla igenom det generellt.
Ska kolla det. Misstänker att det är InDesign som tyckt att man väl ska ha såna...

Dimfrost said:
Du har genomgående bindestreck där det ska vara tankstreck.
Ska fixa.

Dimfrost said:
Ordmellanrummet känns väldigt stort på flera ställen. Fungerar inställningarna för avstavningen korrekt, eller gör du den enbart manuellt? Minska hur som helst ordmellanrummet en del.
Jag misstänker att en del av ställena handlar om att jag pillat manuellt för att undvika en del (som jag tyckte) rumphuggna avstavningar. Men, jag ska fixa.

Dimfrost said:
Indrag efter tomrad (i exemplen, bland annat) är inte så snyggt.
Näpp, det är det inte. Fixar.

Dimfrost said:
s. 11: "16 000" har mellanslag mellan siffergrupperna, ska vara något mindre (typ "tunt blanksteg" eller vad det nu heter i InDesign)
Fixar. (Sånt där man som amatör alltid glömmer att göra manuellt)

Dimfrost said:
Hmm, och skulle du inte vilja leka mer med färg nu när det ska vara i fyrfärg? Är du absolut säker på att du inte vill ha lite färg i marginalen, till exempel?
Jag försökte diskutera det tidigare här på forumet, och experimenterade med flera olika designer, men reaktionen var generellt "färg drar till sig blicken för mycket", så jag lade ner den tanken.

(Sen är jag färgblind, så varje lek med färg är en fucking gamble; det kan bli hur kuk som helst)

krank

Bah, crap - nu får jag ju för mig att göra om alltihop ändå...

Aja, får se hur jag gör. Ska jaga onormalt breda utrymmen mellan ord på lunchen idag, se vad jag hittar.

Sen ska jag fixa så att jag åtminstone i teorin kan experimentera med färg och sånt i marginalen. Jag är öppen för förslag om hur jag skulle kunna få in färg där.

//Krank, har använt intvingade radbrytningar för att slippa avstavningar, men börjar inse att han borde ha prioriterat annorlunda

Dimfrost

Special Circumstances
InDesign sätter in de citationstecken man anger, om du har tumtecken att utgå ifrån. Annars autoändrar Word tumtecken till citationstecken beroende på språk, men eftersom det är Word går sådant fel ibland. :gremsmile: Det är ju hur som helst ganska enkelt att ersätta med ett makro om inte annat, men du kanske inte har mer text än att sök-ersätt funkar bra.

Jag kommer ihåg färgtråden, jag hade bara inte tillfälle att svara då. Min tanke nu var något i stil med en sober blå färg i något av marginalelementen, men som du säger är det en smula vanskligt när du är färgblind. :gremsmile: Den röda färgen i kapitelstarterna ger hur som helst ett väldigt snyggt intryck.

krank

Dimfrost said:
InDesign sätter in de citationstecken man anger, om du har tumtecken att utgå ifrån. Annars autoändrar Word tumtecken till citationstecken beroende på språk, men eftersom det är Word går sådant fel ibland. :gremsmile: Det är ju hur som helst ganska enkelt att ersätta med ett makro om inte annat, men du kanske inte har mer text än att sök-ersätt funkar bra.
Ah, då ska jag kolla inställningen. Importerar ju via InDesign Tagged Text, som jag fixar själv via ett plugin jag skrivit till wikin, så jag vet ju att det i kod bara ska vara koderna "börja citat" och "sluta citat" egentligen.

Dimfrost said:
Jag kommer ihåg färgtråden, jag hade bara inte tillfälle att svara då. Min tanke nu var något i stil med en sober blå färg i något av marginalelementen, men som du säger är det en smula vanskligt när du är färgblind. :gremsmile: Den röda färgen i kapitelstarterna ger hur som helst ett väldigt snyggt intryck.
Om du har tid, och och lust får du gärna göra en snabb mockup, går ju att bara stoppa in pdf:en i Photoshop och color-by-numbers. Så länge jag får RGB-koden för färgen sen så... =)

Jag har också funderat på blått, ska sägas - men återigen, min färgblindhet gör att allt tar tio gånger så lång tid, eftersom jag måste fråga en massa folk huruvida något funkar.

Kul att du gillar det röda; rött är min svåraste färg (skadade röda stavar) men jag ville ändå köra på det pga associationerna...

Dimfrost

Special Circumstances
krank said:
Om du har tid, och och lust får du gärna göra en snabb mockup, går ju att bara stoppa in pdf:en i Photoshop och color-by-numbers. Så länge jag får RGB-koden för färgen sen så... =)

Jag har också funderat på blått, ska sägas - men återigen, min färgblindhet gör att allt tar tio gånger så lång tid, eftersom jag måste fråga en massa folk huruvida något funkar.
Jag har faktiskt ingen aning om hur jag skulle vilja ha det. Jag fick bara en känsla av att man borde kunna utnyttja fyrfärgstrycket bättre. Ska fundera lite men jag kan absolut inte garantera att jag kommer fram till något.

krank

Öhugh; nu har jag fixat allt det där jag fick kommentarer på om de första 28 sidorna. Fan vet om jag hinner klart ikväll alltså, det blir ett hundgöra...

Attachments

Dimfrost

Special Circumstances
Okej, jag fick en idé. Man skulle kunna färgkoda olika kapitel eller avsnitt, till exempel genom att ge cirkeln längst upp och ytterst på varje sida en viss färg, och eventuellt ersätta den röda färgen på kapitelstartsidorna med samma färg. Jag vet inte hur många kapitel du har, i och för sig. Visst, det hjälper inte dig som är färgblind, men du hittar ju redan i ditt spel. :gremsmile: Den typen av inslag som hjälper läsare att snabbt identifiera olika delar av en text är mycket användbara när det gäller rollspel.

krank

Dimfrost said:
Okej, jag fick en idé. Man skulle kunna färgkoda olika kapitel eller avsnitt, till exempel genom att ge cirkeln längst upp och ytterst på varje sida en viss färg, och eventuellt ersätta den röda färgen på kapitelstartsidorna med samma färg. Jag vet inte hur många kapitel du har, i och för sig. Visst, det hjälper inte dig som är färgblind, men du hittar ju redan i ditt spel. :gremsmile: Den typen av inslag som hjälper läsare att snabbt identifiera olika delar av en text är mycket användbara när det gäller rollspel.
Ska övervägas; bara det inte blir för... "pastell" över alltihop. Jag har för övrigt typ fyra kapitel, där det tredje är överlägset störst (regelkapitlet).

Dimfrost

Special Circumstances
krank said:
Ska övervägas; bara det inte blir för... "pastell" över alltihop. Jag har för övrigt typ fyra kapitel, där det tredje är överlägset störst (regelkapitlet).
Fyra kapitel är ju perfekt! Då kan man ha typ rött, grönt, blått, lila, om man vill ha rätt dova färger i typ samma stil som den snygga röda du redan har. Och med så pass mörka och mättade färger tror jag risken för pastell är obefintlig. Jag skulle kunna slänga ihop några färger jag skulle kunna tro passar, men det är ändå mest ett lotteri hur det ser ut i tryck sen. Jag har ingen färgkalibrerad skärm eller ens en färgskrivare, och dessutom är ju Lulu notoriskt opålitliga när det gäller färgåtergivning.

Okej, jag slängde ihop ett förslag. Nu kom jag på att man bör ha CMYK ändå, eftersom det är så tryckerierna arbetar, men jag är för dålig för att det egentligen ska spela någon roll. (Här borde Dante eller Arfert komma in och ge ett handtag.) Jag blev inte riktigt nöjd med den blå färgen heller, men jag vet inte riktigt vad jag vill ha i stället.

Attachments

krank

Dimfrost said:
krank said:
Fyra kapitel är ju perfekt! Då kan man ha typ rött, grönt, blått, lila, om man vill ha rätt dova färger i typ samma stil som den snygga röda du redan har. Och med så pass mörka och mättade färger tror jag risken för pastell är obefintlig. Jag skulle kunna slänga ihop några färger jag skulle kunna tro passar, men det är ändå mest ett lotteri hur det ser ut i tryck sen. Jag har ingen färgkalibrerad skärm eller ens en färgskrivare, och dessutom är ju Lulu notoriskt opålitliga när det gäller färgåtergivning.

Okej, jag slängde ihop ett förslag. Nu kom jag på att man bör ha CMYK ändå, eftersom det är så tryckerierna arbetar, men jag är för dålig för att det egentligen ska spela någon roll. (Här borde Dante eller Arfert komma in och ge ett handtag.) Jag blev inte riktigt nöjd med den blå färgen heller, men jag vet inte riktigt vad jag vill ha i stället.
Ser helt klart ut som nåt jag är villig att testa.

Ska bara få in text och så först och främst, så fixar jag det där finliret senare.

//Krank, som funderar på om man isåfall ska låta de färgade blocken i början på kapitlen gå in i de färgade cirklarna, för att knyta ihop hela layoutidén

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Dimfrost said:
Okej, jag slängde ihop ett förslag. Nu kom jag på att man bör ha CMYK ändå, eftersom det är så tryckerierna arbetar, men jag är för dålig för att det egentligen ska spela någon roll.
Ja, du är skitdålig... men i sammanhanget Lulu så behöver man inte heeelt nödvändigtvis ha CMYK överallt, faktiskt så säger de ju att man inte ska vara inne och byta färgläge på bilderna om de är i RGB från början; de skriver ju som bekant ut med stora skrivare snarare än trycker. Inte så mycket att oroa sig över just där alltså.

Dimfrost

Special Circumstances
DeBracy said:
Ja, du är skitdålig... men i sammanhanget Lulu så behöver man inte heeelt nödvändigtvis ha CMYK överallt, faktiskt så säger de ju att man inte ska vara inne och byta färgläge på bilderna om de är i RGB från början; de skriver ju som bekant ut med stora skrivare snarare än trycker. Inte så mycket att oroa sig över just där alltså.
Nä, men det kan ändå vara en poäng att ha färgerna i CMYK direkt om det är det Lulu använder när de skriver ut. Det går att få till olika färger i de olika färgsystemen. Åtminstone var det någonting däråt jag avsåg. :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Debbie och hans vanliga tjat

Krank, baby! Titta på din första sida där och säg mig varför du har Urverk- och Omega-loggorna så långt ut i kanten i stället för att låta dem linjera med speltitelns yttre kanter? Trots klammerhäftningen kommer nån av de där grejerna hamna lite jobbigt nära ryggen och den andra kommer vilja trilla av sidan. Tror jag då. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Debbie och hans vanliga tjat

Krank kan inte ens ha klammerhäftning eftersom det blir >100 sidor. Innermarginalen ser ut att klara det, men bara för säkerhets skull: krank, hur stor är den egentligen?

krank

Re: Debbie och hans vanliga tjat

DeBracy said:
Krank, baby! Titta på din första sida där och säg mig varför du har Urverk- och Omega-loggorna så långt ut i kanten i stället för att låta dem linjera med speltitelns yttre kanter? Trots klammerhäftningen kommer nån av de där grejerna hamna lite jobbigt nära ryggen och den andra kommer vilja trilla av sidan. Tror jag då. :gremsmile:
Blir som sagt ingen klammerhäftning för min del (om inget tdrastiskt får mig att öka till A4 och minskat teckenstorleken).

Anledningen är enkelt: För att de fucking ligger där på framsidan. Och jag har inte tänkt på att ändra.

Förrän nu.

Simon

Swashbuckler
krank said:
Öhugh; nu har jag fixat allt det där jag fick kommentarer på om de första 28 sidorna. Fan vet om jag hinner klart ikväll alltså, det blir ett hundgöra...
Sidan 17 - En rad med konstigt hoptryckta ord.

S. 20 - Jävligt fet logga för Femman. (Alltså, kool.)

S. 21 - Ska inte exempeltexten se annorlunda ut än kanon-texten?

Jaha, det var inte mer nu.