Nekromanti [Evolutionens Barn] - Layouttråden 2

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
GnomviD said:
- i färgversionen är inte cred-sidan uppdaterad med alla fyra konstnärer, och likaså är inte sista sidan uppdaterad med sidhänvisningar till illustrationer.
Det är för att jag länkat till fel version. Jag länkade till den som slitar på wip1.pdf, men jag skulle ha länkat till den som slutar på wip2.pdf. Fixat i inlägget ifråga, och poängterat med ett frustrerat inlägg.

GnomviD said:
- i innehållsförteckningen i bägge versioner står rubriken "Vad förväntas av spelledaren?" under kapitlet regler, trots att det inleder kapitlet "Spelledartips".
Tja, InDesigns automatiska innehållsförteckning beter sig underligt ibland. "Vad förväntas..." ska inte ens vara med i innehållsförteckningen.

Så, borta =)

GnomviD said:
- jag märker att du inte har någon proper licens på spelet. I den här tråden föreslog jag att använda CC-BY, då den är identisk med den egenskrivna texten.
Måste jag skriva in hela CC-BY eller kan man länka? Kan inte du vara jättesnäll och skriva en bra kort paragraf som jag kan använda?

GnomviD

Heresiark
krank said:
Måste jag skriva in hela CC-BY eller kan man länka? Kan inte du vara jättesnäll och skriva en bra kort paragraf som jag kan använda?
Du ber så snällt. Javisst går det att länka. Jag har kikat runt på CCs hemsida och i andra böcker för att se hur licenserna ser ut där, och det här bör funka (IANAL, etc.):

CC-licens said:
Texten är [copyright-symbol] Mikael Bergström. Illustrationerna är [copyright-symbol] sina respektive upphovspersoner.

Detta verk är licensierat under Creative Commons Erkännande 2.5 Sverige-licens. Licenstexten finns tillgänglig på <http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/se/> eller genom att skriva till Creative Commons, 543 Howard Street, 5th Floor, San Francisco, California, 94105, USA.

(Detta innebär att du är fri att kopiera, dela och ändra texten och illustrationerna, förutsatt att du anger vem som är upphovsperson (men inte på ett sätt som antyder att de godkänt eller rekommenderar din använding av verket).)
En lite sur sak är att 3.0-licenserna ännu inte har översatts och anpassats till Sveriges lagsystem (preliminära finns här), men 2.5 finns översatt och fixad. CC Sveriges hemsida verkar rekommendera 2.5 Sverige hellre än 3.0 Unported.

Parentesen är där för att förklara licensen i mänskliga termer, och är lite klipp och klistra från olika grejer. Där är det bara fixa och dona, så att den får den form du vill ha.

Om du vill få det att se lite snyggare ut så kan du ta relevant logga härifrån och lägga in.

Det bör vara allt. Frågor/funderingar?

krank

GnomviD said:
Det bör vara allt. Frågor/funderingar?
Den där om copyright, visst är den strikt taget onödig i sverige, utom som signal för VEM det egentligen är som sitter på licensen?

Jag ska finurla på nåt sätt att få ihop det så jag blir nöjd imorgon. Stort tack!

GnomviD

Heresiark
Prexis.

Vad gäller CC-licensen är det relevant för att veta 1) vem man ska ange som upphovsperson om man endast delar/använder delar av verket* och 2) vem man ska vända sig till om man vill be om att få waive:a attribution.

* Formuleringen "Illustrationerna är [copyright-symbol] sina respektive upphovspersoner" är beroende av att du har kvar listan på vem som gjort vilka illustrationer.

krank

GnomviD said:
Prexis.

Vad gäller CC-licensen är det relevant för att veta 1) vem man ska ange som upphovsperson om man endast delar/använder delar av verket* och 2) vem man ska vända sig till om man vill be om att få waive:a attribution.

* Formuleringen "Illustrationerna är [copyright-symbol] sina respektive upphovspersoner" är beroende av att du har kvar listan på vem som gjort vilka illustrationer.
Tänkte ha kvar listan, så det låter prima.

krank

Såja!

Spelets hemsida

Där ligger nu:
* Den svartvita färdiga versionen som skickats på tryck
* Färgversionen som trycks lite senare
* Alla bilder
* En ny fin artikel om genusperspektivet i EB (kompletterar nog senare)